Byggahus.se

Bästa svaret

Ok, jag skulle skaffa en sådan enkel utrustning som @FDT la in bild på ovan:

Sådan använder jag till mina 40 000 liter i en markpool. Fungerar utmärkt.

Angående vattenpump och sandfilter så får jag lite kräks i munnen av dessa Toysrus-prylar. Skulle jag själv skaffa något skulle jag nog leta upp något liknande detta:

upload_2019-6-16_13-58-29.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

lite rejälare men inte så mycket dyrare som beggat.

Man kan inte ha för stor pump eller sandfilter, men sandfilter och pump skall vara anpassade (är pumpen för klen orkar den inte backspola sandfiltret).

Med en värmeväxlare av denna typ är ju verkningsgraden proportionell mot temperaturskillnaden, så för stor pump är antagligen en dålig ide. Dock löser man ju normalt detta med en bypass där man kan välja hur mycket vatten man avleder. I sin enklaste form är detta en kulventil med T-kors på var sida för av/tillbaka ledning av vatten från värmaren.

För att få ordning på vattnet:

1. Ta håven och ta upp allt du kan få upp.
2. Starta cirkulationen (antar att du behöver fylla upp för att kunna göra det om du inte kan bygga en snorkel som passar i breddavloppet).
3. Chockklorera.
4. Fortsätt att chocka tills vattnet är klart.
5. Cirkulera vatten 24x7 tills du har rent vatten (=> skaffa en vattenpump som tål 24x7 drift)
6. Håll koll på ph som ökar av chockklor.Dosera ph- vid behov.

• Gilla
FDT och 1 till
  • Laddar…
Tack till alla som lagt ner tid med att svara. Jag har fått en bättre bild över vad jag behöver, och tror nog jag ska få ordning på det nu. Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.