Byggahus.se
Det är bökigt men går. Jag skulle ha bilat försiktigt, kanske med hammare och huggmejsel till att börja med. Hittar du bara första röret kan du sedan följa det och frilägga så mycket att du garanterat inte har rör i ett område som du sedan borrar i. Har du en bra "elsökare" kan ett alternativ vara att peta i en metalltråd i rören, lägger på 230 V och sedan söker tråden med elsökaren. Det kan vara bökigt och även farligt om du inte har 100 koll på elsäkerheten, så är du det minsta osäker ska du inte göra detta!!!

Mina golvrör har c-c 200 mm, men det kan skilja mycket. De kan också svänga till synes omotiverat, vilket kan bero på tidigare installationer, ledningar, armering mm, så förutsätt inte att röret går rakt fram bara för att du hittat ett och frilajt 2-3 cm av det.

Har du tillgång till en värmekamera (FLIR) kan du använda den för att se var ledningarna går om du lurar igång värmen. Mata på riktigt varmt vatten med en gång så framträder ledningarna inom en halvtimme och ger en bra bild av var de går. Matar du halvvarmt vatten blir bilden otydlig. En FLIR-kamera kostar en del men kan gå att hyra eller låna.

/Fredrik
 
Det var många bra tips men jag har inte gjuten platta så bila behöver jag inte. Det är krypgrund.
 
Skulle tro att värmeslingorna går i spårade golvskivor. om de går att såga/borra mellan slingorna?
 

Bästa svaret

Lyft på befintligt golv, se vart slingan är, flytta om det behövs, gör hål, återställ golvet (om du vill).
 
  • Gilla
Oscar Hildingsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.