Byggahus.se
R Robert-san01 skrev:
Det brinner upp.

Fortfarande inget som bygglov skulle kräva något skydd eller förstärkning mot.

Du kommer i princip att ha två val. Acceptera att leva med grannens pergola, spaljé, solsegel eller vad för bygglovsfritt de nu väljer att sätta upp eller flytta.
Men ingen har ens nämnt här samtycke i tråden hur kommer det sig ?
 
P Poolvillan skrev:
Men ingen har ens nämnt här samtycke i tråden hur kommer det sig ?
Bygglovsbefriade byggnationer kräver inget samtycke.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det brinner upp.

Fortfarande inget som bygglov skulle kräva något skydd eller förstärkning mot.

Du kommer i princip att ha två val. Acceptera att leva med grannens pergola, spaljé, solsegel eller vad för bygglovsfritt de nu väljer att sätta upp eller flytta.
Det är just därför det inte ska vara för nära inpå pga brand
 
R Robert-san01 skrev:
Bygglovsbefriade byggnationer kräver inget samtycke.
Men det betyder inte att du kan addera en miljon bygglovsbefriade byggnationer !!!!!!
 
P Poolvillan skrev:
Man blir lite besviken faktiskt, jag trodde det var seriösa husägare här med fakta som vill dela med sig men många skriver rätt korkade saker. :thinking: Fortsätt kommentera och håll tummarna att vi får bort det
Jag är helt seriös i mina svar. Sitter själv som vice ordförande i en byggnadsnämnd och kan bara konstatera vad som gäller. Spaljé, pergola, solsegel osv är inte lovpliktiga och får då även ställas på din gräns bara det går att underhålla dem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Uppfinnar-Nils och 19 till
  • Laddar…
P Poolvillan skrev:
Hmm sitter du fastklistrad med din granne ?
Nej jag är själv ganska missnöjd med mina grannar då dom precis skövlat den angränsande skogen vid tomtgräns bakom oss och istället skall bygga 3 villor för den fina skogen. Kommer dessutom ha insyn rätt in i vårt 7 meter glasparti som vi har på baksidan, hur så? Vad har tråden med mig att göra?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P Poolvillan skrev:
Men det betyder inte att du kan addera en miljon bygglovsbefriade byggnationer !!!!!!
Jo.
 
  • Gilla
stefancrs och 9 till
  • Laddar…
P Poolvillan skrev:
Vår pool är 4,5 m ifrån tomtgräns om inte mer så finns inte så mycket att se. Men den delen ligger vi och solar på. Är alla ok med att ha grannen i knät det verkar ju inte bättre här:mad:
Ok och ok, följs byggreglerna finns inte så mycket att göra tyvärr
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Jag är helt seriös i mina svar. Sitter själv som vice ordförande i en byggnadsnämnd och kan bara konstatera vad som gäller. Spaljé, pergola, solsegel osv är inte lovpliktiga och får då även ställas på din gräns bara det går att underhålla dem.
Okej men när tillämpas 4,5 m och samtycke då ?
 
windestal
P Poolvillan skrev:
Vår pool är 4,5 m ifrån tomtgräns om inte mer så finns inte så mycket att se. Men den delen ligger vi och solar på. Är alla ok med att ha grannen i knät det verkar ju inte bättre här:mad:
Jag är verkligen inte ok med att ha grannar i knät och tycker du har fått en hel del goda råd i tråden om att kolla din kommuns regler för när det krävs bygglov för plank etc. Borde de haft bygglov, så anmäl om du vill. Tänk på att det blir ännu mer insyn om de tar bort planket bara (även om ni då får solskenet), altanen lär vara tillåten och då kan de ju sitta där och titta sen...

MEN: Av inlägget ovan undrar jag hur mycket mer nöjd du hade blivit om grannen, utan staket/plank/pergola helt enkelt hade tagit sin grill och sina utemöbler och satt dem en meter från tomtgräns och börjat sitta där mycket på dagarna, grilla på kvällen osv? Det låter nästan som att du tycker att de inte ska få använda en del av sin tomt för att det blir nära er när ni ligger och solar nära gränsen vid er pool... Och då undrar jag varför ni ska få vara nära deras gräns, om inte de får vara nära eran? Grannen vill givetvis njuta av sin tomt, precis som ni vill njuta av er.

(Edit: rättade "tryckfel")
 
  • Gilla
Puckoliten och 12 till
  • Laddar…
Jag har kanske kommit på en lösning,,, om
De får igenom detta så smäller vi upp en pergola också längs med tomtgräns kanske 5-6 m lång och 4 m hög. Vi sätter ett provisoriskt tyg i vitt som en vägg då har de ingen utsikt från sina köksfönster !!(y) Vad tror ni är det bra idé ??
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Älska
  • Wow
rampante och 12 till
  • Laddar…
Låter absolut som ett sätt att lösa allt, kör på det ..
 
  • Gilla
  • Haha
EvertL och 20 till
  • Laddar…
Vad är det egentligen du är emot?
Du börjar prata om att de kommer nära inpå, men det kommer du ju aldrig komma från. Även om de inte bygger får de ju nyttja sin tomt precis som de vill.
Det verkar bara vara så att du vill sätta dig emot din granne, för sakens skull. Sen så blir du uppenbarligen upprörd när du inte får medhåll.
Om man bortser med vad de gjort hittills, så kanske du skulle fundera på villen lösning du hade varit nöjd med och om det ens är rimligt.
 
  • Gilla
Pemel77 och 17 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Vad är det egentligen du är emot?
Du börjar prata om att de kommer nära inpå, men det kommer du ju aldrig komma från. Även om de inte bygger får de ju nyttja sin tomt precis som de vill.
Det verkar bara vara så att du vill sätta dig emot din granne, för sakens skull. Sen så blir du uppenbarligen upprörd när du inte får medhåll.
Om man bortser med vad de gjort hittills, så kanske du skulle fundera på villen lösning du hade varit nöjd med och om det ens är rimligt.
Börja läs alla svar innan du kommenterar detta är bara löjligt och ens svara på
 
  • Gilla
Farbror Christer och 1 till
  • Laddar…
P Poolvillan skrev:
Börja läs alla svar innan du kommenterar detta är bara löjligt och ens svara på
Jag har varit med i tråden från början och läst alltihop.
Är det den här attityden du har när du kommunicerar med din granne också så förstår jag faktiskt att det blir lite avigt.
 
  • Gilla
EvertL och 50 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.