Har upptäckt att det läcker från en skarv i den horisontella dagvattenledningen under radhuset. Visste först inte hur mycket det var, men inspektion två dagar efter skyfall visar att det nog rinner ut en del vatten där. Marken runt är fuktig och det stod t o m lite vatten i ett hörn i närheten.

Finns det något smidigt sätt att göra en enkel, tillfällig lagning? Som håller i kanske två år iaf? Planen är att byta all VVS under huset relativt snart, men frågan är om jag måste ha dit en röris innan bara för att fixa detta.

Läckande skarv på horisontell dagvattenledning i krypgrund under hus, fuktig mark synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig dagvattenledning med synlig läcka och fuktig mark i ett utrymme under hus.
Skapa konto

J
Nu är jag ren och skär amatör, så ta det bara som en vild men enkel ide. Kan du inte rulla en plåt, eller kanske ännu bättre nån form av säck runt kopplingen, både uppe och nere, och sedan fylla utrymmet med fogskum, så det blir som en boll runt hålet? Du verkar ju komma åt bra runt om. Funkar det inte är det ju bra att skära bort sedan. Jag fick ett liknande tips att täta dagvattenröret utomhus i en skarv i backen av en rörmokare.

Redigerat:
  • Gilla
88-65
  • Laddar…
vulkband

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
vulkband
Ah, det verkar ju smidigt. Skall testa det.

Bästa svaret

Fördelen är ju att du inte har något tryck att jobba mot, så egentligen behöver du bara täta hålet dugligt för att stoppa läckaget om du planerar att åtgärda det på riktigt om ett par år.

Själv skulle jag nog borsta bort så mycket rost och skit som möjligt med stålborste när det är torrt, sedan köra med vulktejp, epoxy, TEC7 eller något annat.

Ska du laga den på lite längre sikt är det nog bättre att såga av röret och försöka hitta helt gods (vilket kanske kan vara en utmaning) och sätta in ett nytt segment med muffar.

• Gilla
88-65
  • Laddar…
Vulkband fungerar utmärkt, helst en riktigt red modell.
Var med och lagade ett avlopp för 10talet år sen och jag misstänker att det sitter kvar, i vart fall för 7år sen var det kvar.

• Gilla
88-65
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har fått skarvar täta med vanlig silikon på tub (över 10 år sedan nu så det var inte så temporärt...). Borsta rent med stålborste. Torka av med aceton/t-röd så att det blir torrt och sen gegga på ett lager silikon (jag geggade ut den med en plasthandske).

Hade det varit mitt rör hade jag först tagit sträckfilm och dragit på en massa varv.

protte

Jag testade att dra på en rulle vulktejp häromdagen, men det kändes svårt att få det bra. Skulle nog haft en bredare variant av tejp, för att klara de skrovliga ytorna i själva skarven bra.

Skall ner och inspektera när det regnat lite.

Vulktejp applicerad på rörskarv ovanför en plastbehållare på ett grusigt underlag.
Skapa konto

Men känns också som att hela röret sjunger på sista versen. Kanske svårt att se på bilden, men det är liksom droppar på undersidan av röret, hela vägen.

Gamla rostiga röret med droppar på undersidan i mörkt utrymme.
Skapa konto

• Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
Har du *tur* är det kondens som samlas på röret och droppar från undersidan, men det är inte helt orimligt att det läcker.
Så, se det positivt, ditt planerade byte blir inte i onödan! :D

Vulktejpen höll tyvärr inte tätt, hade nog en för smal variant.

Kommer byta ut röret helt om 5-6 veckor, men tänkte göra ett försök till att fixa det tillfälligt tills dess. Har butyltätning hemma, kan det funka? Som Tec7, ungefär?

Inte för att vara den som är den... men ska du byta ut allt inom närmsta halvåret hade jag inte gjort så mkt mer än ställt en hink under för att ta det värsta. Jag menar, det har nog läckt ett bra tag och att nu läggs pengar / tid på en temporär lösning för ett par veckor tror jag varken gör till eller från

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.