Byggahus.se
Nu har jag inte hunnit med att läsa alla inlägg, så jag ber om ursäkt om det redan är löst.
Men hittade detta på Boverkets hemsida:
https://www.boverket.se/sv/boende/f...hyresratt/boendeinflytande1/vad-sager-lagen/#

I länken står det minst en månad.


Skärmdump från Boverkets hemsida med information om hyresvärdens rätt att få tillträde till en lägenhet för vissa arbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump från Boverkets hemsida visar Jordabalk text om hyresvärdens rättigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K knipo skrev:
Nu har jag inte hunnit med att läsa alla inlägg, så jag ber om ursäkt om det redan är löst.
Men hittade detta på Boverkets hemsida:
[länk]

I länken står det minst en månad.


[bild]

[bild]
Det där gäller hyresrätt, TS bor i BRF.
Eller vad säger trådens hobby-jurister ?
 
K knipo skrev:
Nu har jag inte hunnit med att läsa alla inlägg, så jag ber om ursäkt om det redan är löst.
Men hittade detta på Boverkets hemsida:
[länk]

I länken står det minst en månad.


[bild]

[bild]
Denna information gäller just hyresrätt. Diskussionen här gäller bostadsrätt. I en bostadsrättsförening är det föreningen som äger fastigheten och lägenhetsinnehavaren har en nyttjanderätt. För bostadsrätter gäller bostadsrättslagen som ger föreningen rättighet till åtgärder i bostäderna. De boende utser själva styrelsen som hanterar dessa praktiska frågor, på sin egen fritid. För att begränsa kostnader bör man från alla parter vara flexibel. På någon av de första sidorna här finns exempel på vilka fördyringar det blir om enskilda boende vill ha särbehandling, som i detta fall till exempel. Det står givetvis de boende fritt att framföra synpunkter på hur respektive styrelse hanterar dessa frågor. Man kan föreslå ett system där åtgärder skräddarsys med hänsyn till varje boende. Kostnaden blir givetvis avsevärt högre med högre avgifter som konsekvens, men om detta är de boendes önskemål ska det respekteras. Så länge sådana beslut inte finns bör styrelsen agera kostnadseffektivt. Om missnöje finns med stytrelsens agerande kan man föreslå förändrad styrelse på årsstämman. Om frågan är akut kan ett visst antal medlemmar begära en extra stämma, det står i stadgarna vilket medlemstal som behövs för detta.
 
  • Gilla
whatever
  • Laddar…
W whatever skrev:
Det där gäller hyresrätt, TS bor i BRF.
Eller vad säger trådens hobby-jurister ?
Ja det är korrekt, TS bor i en bostadsrätt.
 
D
"För att begränsa kostnader bör man från alla parter vara flexibel." gäller inte det åt båda hållen styrelsen som medlemmarna?
Jag har bara fått ett startdatum med hot om jag inte ger nyckeln får jag ingen fiber och kan bli debiterad om hantverkarna behöver komma igen. Hade de gått ut med mer info som att nu på måndag så kommer vi börja i denna trapp kommer nog ta ungefär 2 trappar per dag även om kan hända att oförutsedda händelser gör den tiden kan ändras.

Har nu varit kontakt med hantverkarna och de var väldigt förstående och de kommer sms dagen innan de börjar i min trapp. Vilket gör jag kan sova bättre då jag inte vill missa när de ska komma.


Sedan frågan till hobbyjuristerna kunde den frågan vara om det finns tid för avisering gällande bostadsrätt så som det finns för hyresrätt?
 
  • Gilla
Marcus_L och 3 till
  • Laddar…
C
D Daniel_82 skrev:
Sedan frågan till hobbyjuristerna kunde den frågan vara om det finns tid för avisering gällande bostadsrätt så som det finns för hyresrätt?
Nej, bostadsrättslagen har inte uttrycklig tid angiven för avisering, det har vi ju redan "rett ut".
Däremot nämns hyreslagens tillträdesparagraf i förarbetena till bostadsrättslagen och den nämns också i en del rättsfall så det är nog en bra fingervisning att en månad är rimlig framförhållning även för en bostadsrätt.
 
  • Gilla
whatever och 1 till
  • Laddar…
D
Kändes mer som att avisering kostar bara mer pengar och styrelsen arbete blir jobbigare när man läser en del svar.
Jag har velat ha avisering i alla fall som absolut minst 1-2 dagar innan gärna några veckor innan men som en del skriver så känns det som bara jag är jobbig och besvärlig.
 
C
Tja, man kan ju ställa sig den retoriska frågan om det är OK att vara bortrest några veckor om man bor i en bostadsrätt?
 
D Daniel_82 skrev:
"För att begränsa kostnader bör man från alla parter vara flexibel." gäller inte det åt båda hållen styrelsen som medlemmarna?
Jag har bara fått ett startdatum med hot om jag inte ger nyckeln får jag ingen fiber och kan bli debiterad om hantverkarna behöver komma igen. Hade de gått ut med mer info som att nu på måndag så kommer vi börja i denna trapp kommer nog ta ungefär 2 trappar per dag även om kan hända att oförutsedda händelser gör den tiden kan ändras.

Har nu varit kontakt med hantverkarna och de var väldigt förstående och de kommer sms dagen innan de börjar i min trapp. Vilket gör jag kan sova bättre då jag inte vill missa när de ska komma.


Sedan frågan till hobbyjuristerna kunde den frågan vara om det finns tid för avisering gällande bostadsrätt så som det finns för hyresrätt?
Det är ju jättebra att det verkar ha löst sig med en hantverkare med service känsla. Men om man sitter i styrelsen, så har man upplevt att typ hälften av de firmor som tas in för olika åtgärder tvärvägrar att ha någon som helst kontakt med de boende. All kommunikation skall gå via styrelsen eller av styrelsen anlitad förvaltare/projektledare.

Och det i sin tur kan bero på att firman har dålig erfarenhet av tvärilska boende som undrar varför de inte aviserades med sms som ”Kalle” lovade, bara att idag var Kalle sjuk och Pelle som kom istället hade ingen aning om några sms löften, dessutom brukar Pell börja högst upp i trappan till skillnad från Kalle osv.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
När det gäller lag om tid för avisering, så finns det so sagt inget tydligt. Och det är kopplat till att den möjliga konsekvensen om man inte ger tillträde. Det är i första hand att föreningen kan begära bostadsrätten förverkad. Det är litervis en atombomb i sammanhanget, medlemmen har stark lagstöd att få behålla sin bostadsrätt.

Det räcker inte med att en medlem vid enstaka tillfällen råkat vara förhindrad att ge tillträde till lägenheten. Det krävs ofta flera olika förseelser, eller en riktigt grov. Jag känner till ett fall där bostadsrätten förverkades. Där vägrade en medlem tillträde för att föreningen behövde laga en mindre vattenläcka. Efter 6 månader kunde föreningen med handräckning med polis bryta sig in och lagade läckan. Men det behövde även fukt och mögelsaneras, efter totalt mer än 12 månader kunde föreningen få bostadsrätten förverkad, och åtgärda.

Under hela den tiden så var lägenheten under, obeboelig.

Ändå menade en jurist att förverkandet troligen inte skulle ha lyckats, om medlemmen hade dykt upp i rätten, det var en tredskedom.

Men föreningen har ett starkt kort i ett hot om förverkande, föreningen har på sätt o vis tolkningsföreträde. Om föreningen hotar med det, och jag tror de har fel, vägrar ”lyda”. Om föreningen sedan får rätt i domstol, så är det försent att börja rätta sig, bostadsrätten är oåterkalligen förverkad.
 
H hempularen skrev:
När det gäller lag om tid för avisering, så finns det so sagt inget tydligt. Och det är kopplat till att den möjliga konsekvensen om man inte ger tillträde. Det är i första hand att föreningen kan begära bostadsrätten förverkad. Det är litervis en atombomb i sammanhanget, medlemmen har stark lagstöd att få behålla sin bostadsrätt.

Det räcker inte med att en medlem vid enstaka tillfällen råkat vara förhindrad att ge tillträde till lägenheten. Det krävs ofta flera olika förseelser, eller en riktigt grov. Jag känner till ett fall där bostadsrätten förverkades. Där vägrade en medlem tillträde för att föreningen behövde laga en mindre vattenläcka. Efter 6 månader kunde föreningen med handräckning med polis bryta sig in och lagade läckan. Men det behövde även fukt och mögelsaneras, efter totalt mer än 12 månader kunde föreningen få bostadsrätten förverkad, och åtgärda.

Under hela den tiden så var lägenheten under, obeboelig.

Ändå menade en jurist att förverkandet troligen inte skulle ha lyckats, om medlemmen hade dykt upp i rätten, det var en tredskedom.

Men föreningen har ett starkt kort i ett hot om förverkande, föreningen har på sätt o vis tolkningsföreträde. Om föreningen hotar med det, och jag tror de har fel, vägrar ”lyda”. Om föreningen sedan får rätt i domstol, så är det försent att börja rätta sig, bostadsrätten är oåterkalligen förverkad.
Detta är nog ofta en balansgång för styrelser i bostadsrättsföreningar. Åtgärder som kräver tillgång till alla bostäder, som OVK till exempel måste göras, och vissa boende kräver enorma insatser för att de ska ha egna villkor. Men det finns åtgärder som är mindre långtgående än att förverka bostaden. Man kan begära handräckning från kronofogden på bekostnad av den som inte ger tillträde till sin lägenhet. Det är en krånglig och tidskrävande väg, men kan ibland vara möjligheten att få en godkänd OVK som kräver tillgång till samtliga bostäder.
 
C
Nu handlar det ju inte om att vägra tillträde till lägenheten, utan om att vägra lämna ifrån sig nycklar och att kräva en viss, efter omständigheterna fullt rimlig, framförhållning. Två helt olika saker. Förverkande eller handräckning är inte aktuella åtgärder här.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Men föreningen har aviserat att de kommer att behöva tillträde ett antal gånger Uber en period på en månad. Om vi antar att de tre åtgärder som skall utföras ger ett behov att gå in i lägenheten 3ggr vardera. Då kommer alltså tillträde att behövas varannan dag under månaden.

Men jag håller med om att det är dåligt att bara ge 2 veckors frist. Är jag ex. bortrest, så är jag skyldig att ha någon som ser till lägenheten, men kanske inte dagligen.

Och mycket tyder på att det handlar om en usel styrelse här. Byt ut den. Fast TS önskan om att få reda på vilken dag var och en av de här troligen tio tillträdena skall ske är inte realistiskt.
 
H hempularen skrev:
Men föreningen har aviserat att de kommer att behöva tillträde ett antal gånger Uber en period på en månad. Om vi antar att de tre åtgärder som skall utföras ger ett behov att gå in i lägenheten 3ggr vardera. Då kommer alltså tillträde att behövas varannan dag under månaden.

Men jag håller med om att det är dåligt att bara ge 2 veckors frist. Är jag ex. bortrest, så är jag skyldig att ha någon som ser till lägenheten, men kanske inte dagligen.

Och mycket tyder på att det handlar om en usel styrelse här. Byt ut den. Fast TS önskan om att få reda på vilken dag var och en av de här troligen tio tillträdena skall ske är inte realistiskt.
Usel styrelse upplever jag som hårda ord. Det är ibland svårt att få folk att ställa upp i en styrelse med obetalt och obekvämt arbete. Det vore ju bra om de personer som är kritiska ställer upp och själva föregår med gott exempel. Om Tillexempel TS i denna tråd ställer upp som styrelse och rejält höjer nivån , meddelar till exempel att man är beredd att ta specifik hänsyn till alla medlemmar, är beredd att lägga hur lång tid som helst på att alla boende ska få extrem hänsyn till alla sina behov. Om man inte är beredd på att ställa upp på detta bör man överväga átt acceptera de krav som ställs av den styrelse som medlemmar gemensamt har valt.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Nu syftar jag på de andra ”förseelserna”, att ändra andelstal utan korrekta beslut, framförallt.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.