Vad gäller att ge styrelsen tillträde till lägenhet?

8k läst  76 svar

1. D
    Medlem Nivå 6
    Styrelsen har gått ut med att under ca 1 månads tid så kommer olika arbeten och därför måste alla lämna in sina nycklar. Den infon gick ut ungefär 2 veckor innan tiden.

Styrelsen är väldigt dålig vara ute i god tid och även i bland meddela i förväg har ju hänt flertalet gånger de bara ringt på dörren. Jag jobbar natt, sover på dagen och fått min sömn störd flertalet gånger. Har meddelat de tidigare om mina rutiner. Har även hänt att fastighetsskötaren utan min tillåtelse eller tillstånd kollat min privat lådor och sedan kommenterat/skvaler till tidigare ordförande. Har tagit upp det med styrelsen men de tycker det är ok. Samt de är väldigt dåliga på ge bra info och kommer mycket alt eftersom.

Av de anledningarna så vill jag inte lämna ifrån mig min nyckel. Men kan släppa in de men jag vill veta i god tid vilken dag, tid de kommer samt vilka som kommer och vad som ska göras. Mailade styrelsen om detta när jag fick lappen om att man måste lämna nyckeln. Har inte fått något svar på mitt mail. Stötte på de i dag och de sa jag måste lämna in nyckeln och de har rätt kräva de enligt våra stadgar. Kommenterade inte alls står om lämna nyckel i våra stadgar utan som lagen man ska ge tillträde till lägenheten. Svaret mot det var det underförstått har rätt kräva in nyckel för tillträde.

Så fick nu lapp om jag måste lämna nyckel och första firman som ska komma nu på måndag, det är första infon när besök skulle vara. Står hot om jag inte lämnar tillträde jag får bekosta arbetet själv m.m.

Försökt hitta rättsval och vad juridiken säger. Det jag hittar är ju i jordabalken som gäller hyresgäster där hyresvärden måste lämna info 1 mån innan. Har bostadsrätt men vi har hyresgäster så borde ju vara någorlunda samma om man tänker på lika behandlingprincipen.

Så min fråga är vilka juridiska rättigheter har jag gärna rättsfall?

(Ska till jobbet nu så får kolla senare på svaren)

2. E
    Medlem · Nivå 17
    Spontant skulle jag säga att det inte är korrekt att du ska lämna över din nyckel. Detta skulle i förlängningen kunna betyda att vid ev. inbrott eller stöldanmälan till ditt försäkringsbolag så uteblir ersättning.

Tillträde till din lägenhet är en annan femma, där kan styrelsen kräva att du öppnar, annars kan dom gå in med låssmed.
    Stå på dig och begär en tid för tillträde, då öppnar du dörren och låter personerna utför vad som ska göras.

• Laddar…
  3. B
    Medlem · Nivå 17
    Det är nog tyvärr omöjligt att planera så noga i förväg. Många arbeten kan ju ta mer eller mindre lång tid beroende på vad som visar sig i de olika lägenheterna och det kan ju förskjuta schemat timmar åt båda hållen.

I vår förening får vi bara veta vilken dag det gäller, aldrig mer detaljerat än så just pga. ovanstående. När de relinade avloppsstammarna så var beskedet bara att de kommer att gå in och ut under 2 veckor med början en viss dag.

Det kanske var just då som avtalet med hantverkarna blev klart.

Tänk på att de som sitter i styrelsen är vanliga människor och inte projektledare för byggarbeten. Att gå med i styrelsen är ett bra sätt att få mer insyn.

4. E
    Medlem · Nivå 17
    Tidpunkt kan i värsta fall vara en hel dag, 07:00-16:00. Kanske får du göra dig obehaget att vara hemma under denna tid eller be någon bekant hjälpa dig.
    Som Birgit säger, styrelsen är ni tillsammans. Styrelsen är ofta inga experter utan gör så gott dom kan, ofta med extern hjälp.

• Laddar…
  5. D
    Medlem Nivå 6
    Arbetet de ska göra i min lägenhet är sätta upp ett elutag. Jag förstår tid är svårt men jag vill veta innan i alla fall vilken dag eller som minst få ett svar på mailet inte som nu man får skällsord ropad efter mig då jag inte ville diskutera detta när jag var nyvaken och de inte bryr sig svara mail sedan lapp i lådan det kommer bli på måndag. Har varit tillfällen tidigare där de bokat upp med hantverkare men säger inget till mig utan bara ringer på min dörr med hantverkare.

6. E
    Medlem · Nivå 17
    Låter som ni har grava kommunikationsproblem. Att ge en tid för vilken dag elektrikern ska komma kan inte vara en omöjlighet.
    Försök att lirka med styrelsen och intag en positiv attityd så kanske det löser sig.

7. D
    Medlem Nivå 6
    Sedan är de andra arbetena inga större arbeten. Det andra ovk. Så inte direkt relining vilket jag hade haft förståelse till längre tid o svårt säga.

Sedan kan nämnas en tidigare styrelseledamot kopierade min nyckel till mitt förråd när det var ett annat arbete där jag lånade ut min nyckel. Så fastighetskötaren kom in och började kolla minna lådor. En av anledningarna jag absolut inte vill lämna ut min nyckel.

Redigerat 27 apr 19:50
  8. D
    Medlem Nivå 6
    Men som sagt vad säger juridiken?
    Är ju inte första gången de inte säger till och med tanke på deras attityd inte sista gången.

Det är inte direkt kul eller lätt att gå o jobba när man knappt fått nån sömn. Som nu få veta på en lördag finns ju ingen chans höra med jobbet om ändra om sinna dagar då de som hand om det jobbar kontorstid.

9. D
    Medlem · Nivå 18
    Du har rätt. De kan kräva att du ska släppa in dem, men de kan inte kräva att få en nyckel. Sedan kan man ha många åsikter om hur noggrann tid de måste ange och om man måste ställa på vilken tid som helst. Men ett intervall på två veckor skulle inte jag acceptera.
    Undantaget är om det är för att avvärja allvarlig skada på fastigheten. Om det rinner vatten från din lägenhet tex. Då kan de gå in oavsett.

10. D
    Medlem Nivå 6
    Beroende på hur man ser de så beror ju tiden. De informerade för ca 2 v sen att under en månads tid behöver de nyckeln för 3 firmor som ska göra arbete. Små jobb som borde ta nån timme per/lgh.

Tiden jag fick när man vet första firman ska komma är 2 dagar innan i dag på en lördag för jobb nu på måndag. Vist bättre än tidigare då de inte gått ut med info innan utan bara kommit o knacka på. 2 veckor hade känns ok beroende på vad som ska göras men gärna mer åt månad innan.

11. T
    Självbyggare · Nivå 6
    När jag bodde i BRF lät jag styrelsen välja en förmiddag eller eftermiddag att göra arbetet. Då ansåg jag det rimligt att de med planering skulle klara av detta och att jag inte behövde vara hemma och passa så länge.
    Att inte kunna planera så noga som halvdag är bara lathet. Speciellt om de flesta lämnar ifrån sig nyckel.

12. K
    Husägare · Nivå 11
    Om någon från styrelsen verkligen har gått in i din lägenhet utan att du gett tillåtelse till det och rotat runt i dina lådor utan att ha fog för det är det direkt brottsligt.
    Hade det varit jag som drabbats hade jag meddelat styrelsen att den personen aldrig kommer in i min lägenhet igen, och dessutom allvarligt övervägt att polisanmäla honom.

Du måste, som många redan sagt, låta representanter från föreningen få tillträde till din lägenhet. Annars riskerar du att bli vräkt o din bostadsrätt blir förverkad.
    Men jag tror inte att de kan klampa in hur som helst, även om de råkar ha nyckel.
    Går de in utan ditt medgivande så skulle jag tro att de gör sig skyldiga till hemfridsbrott.
    Men å andra sidan kan de begära handräckning hos kronofogden o till slut ändå komma in.
    Fast det är att gå lite väl långt antar jag.

Men att få ett par veckor på sig innan bör ju vara det minsta man kan begära.

13. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är nog inte styrelsen som har problem med planering, utan den hantverkarfirma de anlitar. Om de skall in i 100 lägenheter och göra typ 2h jobb i varje lägenhet. Så är det i praktiken väldigt svårt att ge ett schema med en precision på en halv dag, en månad i förväg.

Och det kommer att bli rejält dyrare för föreningen (=alla boende) om man ställer det planeringskravet på firman.

14. D
    Medlem · Nivå 18
    Men när det närmar sig är det ett rimligt krav.

15. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag anser att du bör jobba för att bli med i styrelsen.
    Det verkar behövas i din BRF.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: