Byggahus.se
S Slugge skrev:
Nu vill TS tvunget skarva men de flesta hade nog gjort som du beskriver. Bättre och billigare på alla sätt. Men tänk dig en 50- eller 100-metersbit istället, då är det säkert bättre att skarva.
Jo men det var ju 20 meter och det var de förutsättningarna jag utgick från samt att ts själv hade tankar om att korta ned kabeln till längden som var kvar efter att ha tagit bort 7 m.
Hade det varit 100 m eller förlagd kabel som var svår att byta (ska då inte vara denna typen av gummikabel) tja..............
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Stopp nu!
Den skarven är för trädgårdsbelysning max 30V = , 60V~
Kabeln som gått av ser ut att vara 3 eller 5-ledare vad används den till? Är det för 230/400V eller 12/24Volt?
Ska klara 450V enligt spec.
Fast bara 30V om kabeln är 2,5 mm2..
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Och sedan kan man undra hur länge den typ av skarv håller tät om den ligger ute i ur och skur? Jag är i alla fall helt övertygad om att den förr eller senare börjar ta in vatten.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och sedan kan man undra hur länge den typ av skarv håller tät om den ligger ute i ur och skur? Jag är i alla fall helt övertygad om att den förr eller senare börjar ta in vatten.
Det är ändå IP68 men jag vet inte om det finns några "tidskrav" där.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Det är "gummi/plastpackningar" som med tryck från en mutter ska täta mot en plast/gummikabel. Det fungerar säkert tills plasten/gummit åldrats lite och mister en del av sin "spänst". Men när kabel och packning med tiden blir hårda börjar dom läcka.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Q quilding skrev:
Det är ändå IP68 men jag vet inte om det finns några "tidskrav" där.
1h. ;)

IP 68 har inga andra krav än tiden den skall klara av att vara nedsänkt 1m i vatten.

Tillverkaren anger själva om produkten är UV beständig eller måste skyddas. Skriver de inte uttryckligen att den är UV beständig skulle jag utgå ifrån att den inte är det.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Som jag tolkade ts inledning är det en skarvkabel på 20 m. Om man drar runt och flyttar på den och att skarva en sådan ytterligare med en klump på 25 mm som bara fastnar på diverse ställen. Visst går det men hur bra blir en sådan lösning, tycket att vanliga skarvsladdar fastnar tillräckligt lätt utan en 25 mm klump på sladden.;)
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
MultiMan
E elmont skrev:
Det är "gummi/plastpackningar" som med tryck från en mutter ska täta mot en plast/gummikabel. Det fungerar säkert tills plasten/gummit åldrats lite och mister en del av sin "spänst". Men när kabel och packning med tiden blir hårda börjar dom läcka.
Det är därför jag gillar vulktejp. Brukar hålla tätt många år även om man böjer skarven frekvent. Man kan ju vulka utanpå en skarvhylsa om man nu tycker det är enklare är presskopplingar eller lödningar.

***

Apropå klump på kablen; det är därför jag gillar lödningar med krympslang. Tar i stort sett ingen extra plats och fungerar perfekt även att rulla upp skarvad kabel i vinda.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Som jag tolkade ts inledning är det en skarvkabel på 20 m. Om man drar runt och flyttar på den och att skarva en sådan ytterligare med en klump på 25 mm som bara fastnar på diverse ställen. Visst går det men hur bra blir en sådan lösning, tycket att vanliga skarvsladdar fastnar tillräckligt lätt utan en 25 mm klump på sladden.;)
Använder du en riktig krympskarv blir det marginellt klumpligare tycker jag, lite stelare bara då man rullar ihop den.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Stopp nu!
Den skarven är för trädgårdsbelysning max 30V = , 60V~
Kabeln som gått av ser ut att vara 3 eller 5-ledare vad används den till? Är det för 230/400V eller 12/24Volt?
Om du läser texten ser du att den är godkänd för 450v upp till 1,5mm2.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.