hordak hordak skrev:
Har du dubbelkollat så POE-porten i routern stödjer rätt protokoll för AP:n? Har du någon extern injektor du kan testa med?
Det är nu jag tappar bort mig själv, kan inte sånt där :thinking:

hordak
Vissa routrar/switchar har stöd för POE direkt från nätverksporten, annars behövs en sk injektor, en strömadapter som dels kopplas till eliuttag, men som även har två nätverksportar, en till router/switch och en strömsatt (POE) till AP:n
POE-injektor med två nätverksportar för att tillhandahålla ström till anordningar via nätverkskabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hordak hordak skrev:
Vissa routrar/switchar har stöd för POE direkt från nätverksporten, annars behövs en sk injektor, en strömadapter som dels kopplas till eliuttag, men som även har två nätverksportar, en till router/switch och en strömsatt (POE) till AP:n
[bild]
Ja men en sån har jag, deras egna

hordak
G ekaa88 skrev:
Ja men en sån har jag, deras egna
Då så, kan det uteslutas i nuläget. Den dator du använder, är den kopplad med kabel eller befintligt wifi till routern? Kan vara bra att testa med kabel under setupen. Vad får AP:n för IP-adress?

hordak hordak skrev:
Då så, kan det uteslutas i nuläget. Den dator du använder, är den kopplad med kabel eller befintligt wifi till routern? Kan vara bra att testa med kabel under setupen. Vad får AP:n för IP-adress?
Kopplad med kabel, ej wifi.
Den får 192.168.1.6

Ja något är ju galet iaf för nu har den fått hålla på 1,5h och absolut inget händer

Bästa svaret

hordak
Skulle rekommendera en uppgradering av firmware via ssh.
Gå in på https://www.ui.com/download/unifi/, leta reda på din AP (var noga med att välja rätt (även version av den aktuella AP:n)!), gå vidare så långt med nedladdning att du ser "Direct URL:"
Håll den sidan öppen.

Logga in mot kontrollern via webbläsare och gå in under inställningar (kugghjulet längst ned till vänster).
Längst ner på första sidan "Site" finns ditt användarnamn och lösenord för inloggning via ssh
Inställningsgränssnitt för nätverkskontroller med fokus på SSH-autentiseringssektionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Starta en ssh-klient (ex bash for windows eller putty: https://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/latest.html)
Anslut till AP:ns IP-adress 192.168.1.6
Ange user/password enligt kontrollern
Kör följande kommandon:
cd /tmp
curl -o fwupdate.bin klistra in adressen från "Direct URL:" här
syswrapper.sh upgrade2 &

Den nya firmwaren kommer att installeras och efter några minuter kommer den att visas i kontrollern

Redigerat:
hordak hordak skrev:
Skulle rekommendera en uppgradering av firmware via ssh.
Gå in på [länk], leta reda på din AP (var noga med att välja rätt (även version av den aktuella AP:n)!), gå vidare så långt med nedladdning att du ser "Direct URL:"
Håll den sidan öppen.

Logga in mot kontrollern via webbläsare och gå in under inställningar (kugghjulet längst ned till vänster).
Längst ner på första sidan "Site" finns ditt användarnamn och lösenord för inloggning via ssh
[bild]

Starta en ssh-klient (ex bash for windows eller putty: [länk])
Anslut till AP:ns IP-adress 192.168.1.6
Ange user/password enligt kontrollern
Kör följande kommandon:
cd /tmp
curl -o fwupdate.bin klistra in adressen från "Direct URL:" här
syswrapper.sh upgrade2 &

Den nya firmwaren kommer att installeras och efter några minuter kommer den att visas i kontrollern
Putty låter mig bara skriva i användarnamnet men inget lösenord.
Sorry för mitt bök men jag river mitt hår här.

hordak
När du anslutit är det bara användarnamnet som syns när du skriver, lösenordet syns inte ens som * eller liknande. Lättast är att kopiera det från kontrollern och klistra in med enkelklick med höger musknapp

hordak hordak skrev:
När du anslutit är det bara användarnamnet som syns när du skriver, lösenordet syns inte ens som * eller liknande. Lättast är att kopiera det från kontrollern och klistra in med enkelklick med höger musknapp
Får fortsätta en annan dag, men uppskattar verkligen all hjälp! Slutar jag inte pilla med det här nu kommer sambon bli galen :rofl:

• Gilla
mxjolle
  • Laddar…
hordak
13 timmars arbete får väl ända anses vara tålmodigt nog! ;)

hordak
Hur har det gått?

hordak hordak skrev:
Hur har det gått?
Jobbar 07-19 nu så jag har inte haft tid men imorgon är det VAB så då försöker jag igen.

• Gilla
hordak
  • Laddar…
Chattat med unifi supporten nu och fick hjälp att stegvis uppgradera den med nya FW, så nu pågår det för fullt. Väldigt bra supportchatt och väldigt förstående för knacking engelsk stavning

• Gilla
mxjolle
  • Laddar…
Sådär, nu funkar den efter tvingande uppdateringar i 3 steg via SSH, tack för all hjälp i tråden!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.