12 492 läst ·
48 svar
12k läst
48 svar
ACF fläkt låter mycket & ska uteluft luckan vara öppen?
Medlem
· östergötland
· 213 inlägg
Har ett gammalt minimaster/minivent med värmeåtervinningsaggregat hemma ( se bilder )
https://imgur.com/a/DfGdgTs
det är så att fläkten som sitter där uppe åt höger på bilden låter väldigt mycket och jag skulle nog behöva en ny, har testat att montera ner den för något halv år sen och rengjorde lite och så men blev ingen skillnad..
Men saken är att jag inte har en aning om vad fläkten heter, så är det nån vent nisse här inne som kan lite om detta och har tiden att hjälpa mig och vet vart man kan köpa sådana?
Sen har jag en fråga till, denna lucka ( uteluft) https://imgur.com/a/R4pBA7J är öppen hela tiden.
Ska det vara så eller ska den stängas ibland?
Tack för all hjälp jag kan få!
https://imgur.com/a/DfGdgTs
det är så att fläkten som sitter där uppe åt höger på bilden låter väldigt mycket och jag skulle nog behöva en ny, har testat att montera ner den för något halv år sen och rengjorde lite och så men blev ingen skillnad..
Men saken är att jag inte har en aning om vad fläkten heter, så är det nån vent nisse här inne som kan lite om detta och har tiden att hjälpa mig och vet vart man kan köpa sådana?
Sen har jag en fråga till, denna lucka ( uteluft) https://imgur.com/a/R4pBA7J är öppen hela tiden.
Ska det vara så eller ska den stängas ibland?
Tack för all hjälp jag kan få!
Bästa svaret
Ljudet från fläkten kommer från att lagren som ger upp och dessutom kan det uppstå obalanser i fläkthjulet när skit byggs på. Det finns två alternativ: 1. Byt lagren eller 2. Byt hela motorn med fläkt.
Lagerbyte kräver att du använder rätt verktyg för att få av lagren. Det finns trådar och Youtube-filmer som beskriver hur det går till. Kostnaden är minimal, några tio för nya kvalitetslager. Lite ljud och vibrationer kan kvarstå om det finns obalanser. Video:
Motorbyte kräver mindre och du får en helt ny balanserad motor med fläkt. Det blir tyst. Du måste popnita för att byta motorn (du behåller det gamla fläkthuset i plåt och det är popnitat). Motorn kostar mellan 1600-2000 kr beroende på webbutik. Exempel:
https://www.flaktbutiken.se/bahco-minimaster-minivent-flaktmotor
https://www.ventilationsshopen.se/produkt/motor-110-w/1061?categoryId=184
Luckan ska stängas för avfrostning av värmeväxlaren, den är således vanligen öppen. Den ska stängas när det är riktigt kallt ute så att varm inneluft går genom tilluften i värmeväxlaren och isen smälter. Man brukar höra den falla och studsa några gånger under riktigt kalla vinternätter.
Från manualen:
Lagerbyte kräver att du använder rätt verktyg för att få av lagren. Det finns trådar och Youtube-filmer som beskriver hur det går till. Kostnaden är minimal, några tio för nya kvalitetslager. Lite ljud och vibrationer kan kvarstå om det finns obalanser. Video:
Motorbyte kräver mindre och du får en helt ny balanserad motor med fläkt. Det blir tyst. Du måste popnita för att byta motorn (du behåller det gamla fläkthuset i plåt och det är popnitat). Motorn kostar mellan 1600-2000 kr beroende på webbutik. Exempel:
https://www.flaktbutiken.se/bahco-minimaster-minivent-flaktmotor
https://www.ventilationsshopen.se/produkt/motor-110-w/1061?categoryId=184
Luckan ska stängas för avfrostning av värmeväxlaren, den är således vanligen öppen. Den ska stängas när det är riktigt kallt ute så att varm inneluft går genom tilluften i värmeväxlaren och isen smälter. Man brukar höra den falla och studsa några gånger under riktigt kalla vinternätter.
Från manualen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· östergötland
· 213 inlägg
Claes Sörmland skrev:
Ljudet från fläkten kommer från att lagren som ger upp och dessutom kan det uppstå obalanser i fläkthjulet när skit byggs på. Det finns två alternativ: 1. Byt lagren eller 2. Byt hela motorn med fläkt.
[media]
[länk]
[länk]
Från manualen:
[bild]
Tack för ditt fina svar!
Ska verkligen använda guiden du gav mig och se om ett nytt kullager kan göra susen!
Tack så mycket för hjälpen! Får ta köpa något av ferttningsmedel också när jag ändå håller på, dom är riktigt skitiga och flåttiga!
När jag gjort rent allt, ska jag smörja med något medel eller ska jag bara göra rent och stoppa in allt igen?
Jag skulle vara försiktig med att spruta vatten/avfettning över motorn som visar i videon, finns risk att det kommer in i motorn.
För övrigt är det rätt lätt att byta kullager i motorn, här är hur jag gör det
ber om ursäkt för den dåliga engelskan och dem håriga armarna 
Med nya kullager finns det inget att smörja.
Var försiktig när du gör rent fläkthjulet det sitter ibland små plåtbitar för balansering.
För övrigt är det rätt lätt att byta kullager i motorn, här är hur jag gör det
Var försiktig när du gör rent fläkthjulet det sitter ibland små plåtbitar för balansering.
Medlem
· östergötland
· 213 inlägg
Hehe tack, tänker bara på att det är riktigt mycket smuts som fastnat på bladen. Jag tänker mera om man är försiktig? Ska inte spraya som klippet utan får nog vara lite mer försiktig Kommer aldrig gå bort med bara vatten, den jag har hemma är nog orörd senaste 28 åren haha..FrittDrag_II skrev:
Jag skulle vara försiktig med att spruta vatten/avfettning över motorn som visar i videon, finns risk att det kommer in i motorn.
För övrigt är det rätt lätt att byta kullager i motorn, här är hur jag gör det [media] ber om ursäkt för den dåliga engelskan och dem håriga armarna
Om du skall sätta i nya kullager så kan du efter att du tagit isär motor och fläkthjul/rotor lugnt lägga ner själva fläkthjulet i vatten och rengöringsmedel.
Fläkthjul/rotor är bara metall men se till att den torkar helt och olja in lite så att det inte rostar innan du monterar ihop.
Fläkthjul/rotor är bara metall men se till att den torkar helt och olja in lite så att det inte rostar innan du monterar ihop.
Medlem
· östergötland
· 213 inlägg
Tack för all hjälp.
Jag fixade det och nu är det inte ett ljud från motorn! Satan vilken skillnad så lycklig att slippa höra oväsandet som bullrar genom väggarna haha! Yeah!
Hade inga speciell verktyg, bara skruvmejsel o hammare så var lite svårt men gick iaf!
En till fråga.
Den har ju 3 lägen på hastighet, kör normal läge nu. Men är det någongång jag borde ta läge 3 eller läge 1?
Jag fixade det och nu är det inte ett ljud från motorn! Satan vilken skillnad så lycklig att slippa höra oväsandet som bullrar genom väggarna haha! Yeah!
Hade inga speciell verktyg, bara skruvmejsel o hammare så var lite svårt men gick iaf!
En till fråga.
Den har ju 3 lägen på hastighet, kör normal läge nu. Men är det någongång jag borde ta läge 3 eller läge 1?
Medlem
· östergötland
· 213 inlägg
Alltid kört på nivå 1 förut för fläkten har låtit så mycket, men nu när jag fixa ljudet så kan jag ju ha på nivå 2 och 3 utan att de låter så mycket. Så ökade till nivå 2 som är normal.
Men jag får kallare i huset då? Går ner till ca 19.5 grader men kör jag på nivå 1 så får jag 21 ca.
Tycker det är lustigt? Jag har även skruvat upp termostaten i själva luckan till typ halva men hjälper ej..
Men jag får kallare i huset då? Går ner till ca 19.5 grader men kör jag på nivå 1 så får jag 21 ca.
Tycker det är lustigt? Jag har även skruvat upp termostaten i själva luckan till typ halva men hjälper ej..
Medlem
· östergötland
· 213 inlägg
Claes Sörmland skrev:
Något som inte stämmer..
Jag kommer hem idag och det är 17 grader.
Den andra maskin som tillverkar värmen tycks helt plötsligt inte funka? Från ingenstans åker hela tiden säkerhetsspärren ut?? Fattar inget, kan väl inte ha något med att jag byte kullager..
Röd lampa lyser dock vet ej om den brukar det..
Och den gröna lampan blinkar med jämna mellanrum ..
En ska till, jag var på toa och så kom det som en brän lukt doft!
Jag snurrar på den lite och den snurrar jätte fint så är nog inte kullager som är konstigt ..
Fattar inte varför det blir överhettad?
Eller inte själva fläkten som blir det utan lyckan bredvid den med alla sladdar i.
Redigerat:
Medlem
· östergötland
· 213 inlägg
Exakt, det är denna som knapp som säger ifrån.M Myckling skrev:
Jag testa stänga av allt, drog ut sladden i 10min så det blev kallt..
Har startat upp det nu för att se vad som händer. Kör på läge 1 brukar aldrig ha igång 3an då jag aldrig fattat varför man ska igång den..
Så den ska man bara använda i nödläge?
Det hål som är åt vänster om mitt finger sprutar ut ganska bra med värme,ska det vara så?
Medlem
· östergötland
· 213 inlägg
Direkt när jag stänger denna stora lucka så slutar det komma luft i kanalerna till mina rum? Vad kan orsaken till det vara?
Antagligen så har sökerhetsspärren gått på för att ingen luft har kommit i kanalerna när luckan har varit stäng och det har blivit för varmt för motorn då som gör värme men den inte leds någonstans..
Så nu är väl isåfall problemet varför inte någon luft vill komma in i hålet när jag stänger luckan? Vill ej ha öppen den jämt, den ska ju ta luft utifrån va? Och kollade på det hålet och ser ut som det alltid gjort sen jag flytta in... Fattar INGET
Antagligen så har sökerhetsspärren gått på för att ingen luft har kommit i kanalerna när luckan har varit stäng och det har blivit för varmt för motorn då som gör värme men den inte leds någonstans..
Så nu är väl isåfall problemet varför inte någon luft vill komma in i hålet när jag stänger luckan? Vill ej ha öppen den jämt, den ska ju ta luft utifrån va? Och kollade på det hålet och ser ut som det alltid gjort sen jag flytta in... Fattar INGET
Redigerat:
Du har inte råkat flytta någon möbel i hallen så du tätat till återluftsgallret?
Gallret brukare sitta nära golv.
Gallret brukare sitta nära golv.