4 470 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Gjuta nytt källargolv, armering, ytbehandling
Hej!
Jag håller på att renovera våran källare i ett hus från 30-talet. I ett av rummen var golvet sprucket eftersom huset sjunka något med åren, väggarna är bärande. Golvet lyckades jag få bort med ett spätt, extremt dåligt skick var det och utan armering.
Nu har jag lite funderingar på hur jag ska gå vidare. Tre frågor närmare bestämt.
1. Kan det vara värt att isolera? Vi har tänkt att kunna använda det som tillfälligt gästrum (ej uppvärmt).
2. Ytbeläggning, skulle gärna måla det eller vaxa. Vet att klinkers egentligen är bäst i källare men skulle hellre ha det slätt, hur tänker vi här?
3. När det nya golvet ska gjutas och armeras, räcker det med att armeringen ligger löst eller bör vi förankra armeringsjärnet i de befintliga väggarna?
Tack!
/Hannes
Jag håller på att renovera våran källare i ett hus från 30-talet. I ett av rummen var golvet sprucket eftersom huset sjunka något med åren, väggarna är bärande. Golvet lyckades jag få bort med ett spätt, extremt dåligt skick var det och utan armering.
Nu har jag lite funderingar på hur jag ska gå vidare. Tre frågor närmare bestämt.
1. Kan det vara värt att isolera? Vi har tänkt att kunna använda det som tillfälligt gästrum (ej uppvärmt).
2. Ytbeläggning, skulle gärna måla det eller vaxa. Vet att klinkers egentligen är bäst i källare men skulle hellre ha det slätt, hur tänker vi här?
3. När det nya golvet ska gjutas och armeras, räcker det med att armeringen ligger löst eller bör vi förankra armeringsjärnet i de befintliga väggarna?
Tack!
/Hannes
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Betonggolvet som du nyss har hackat upp ingår inte i den bärande stommen. Det är gjutet i efterhand och oarmerat.
1) Även lite isolering under en betongplatta är värdefull eftersom det motverkar att fukt kondenserar i betongen. Du måste se upp med hur mycket material du schaktar bort för att få plats med isoleringen, så att du inte dränerar marken under de betongsulor som väggarna står på. Detta är särskilt känsligt om marken består av lera.
2) Med isolering under betongen är du friare att behandla ytan. Klinkers är bäst just på oisolerad betong.
3) Armeringen behöver inte förankras eftersom golvet inte har någon funktion i stommen.
1) Även lite isolering under en betongplatta är värdefull eftersom det motverkar att fukt kondenserar i betongen. Du måste se upp med hur mycket material du schaktar bort för att få plats med isoleringen, så att du inte dränerar marken under de betongsulor som väggarna står på. Detta är särskilt känsligt om marken består av lera.
2) Med isolering under betongen är du friare att behandla ytan. Klinkers är bäst just på oisolerad betong.
3) Armeringen behöver inte förankras eftersom golvet inte har någon funktion i stommen.
Tack! Det finns inget negativt med att isolera (förutom att man inte vill schakta bort för mycket då)?J justusandersson skrev:Betonggolvet som du nyss har hackat upp ingår inte i den bärande stommen. Det är gjutet i efterhand och oarmerat.
När vi besiktigade huset sa besiktningsmannen att undvika golvvärme för risken att fukt rör sig på oförutsedda vis, så det kommer vi inte lägga in, finns det någon liknande risk med isolering?
Skulle det räcka med en isolering på 5 cm? Någon typ att föredra?
Redigerat:
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
All isolering under ett betonggolv är bättre än ingen. 5 cm är jättebra, 10 cm är bättre. Lämplig tjocklek bör bedöms med hänsyn till hur det se ut. Jag skulle kunna tänka mig att där finns ca 20 cm makadam idag, en hel del av den bör ligga kvar. Jag tror också att det är bra att undvika golvvärme här. Någon annan risk med isolering förutom den jag nämnde när det gäller utdränering av marken under sulorna finns inte.
Du bör fundera på om du inte skall gjuta en box i nederkanten av väggen som är fullarmerad hela vägen runt INNAN du börjar att gräva dig nedåt... Eller att du stämpar upp dom innan. Risken är att någon av dina väggar kollapsar annars.
Men jag såg just nu att tråden är tre år gammal.
Hur gick det?
Men jag såg just nu att tråden är tre år gammal.
Hur gick det?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gräva ur källargolv och gjuta nytt vid botten av sulan
Grund & Markarbeten -
Gjuta nytt Källargolv med Isodrän (Bilder)
Grund & Markarbeten -
Gjuta nytt källargolv
Grund & Markarbeten -
Firma i stockholm, gjuta nytt källargolv
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Gjuta nytt källargolv
Grund & Markarbeten