Min gamla mor är nästan blind. Google home är en fantastisk produkt för henne som inte kan se. Jag har precis gjort setup på en Google home för henne. En fantastisk produkt. Men jag får inte till det med radio . Kan jag lära GH att sätta på radions P1, P2, P3, P4 på något sätt. Alla musiktjänster som GH begriper går via någon form av tjänst. Kan jag inte ange webbadressen på något sätt för att få GH att fatta att hon vill lyssna på radions P1? Att tända lampor och få väder är en baggis, men webbradio var intelika lätt.

pegee pegee skrev:
Alla musiktjänster som GH begriper går via någon form av tjänst.
Vet noll och inget om Google home men det går inte att styra appen SR-play på något sätt? När du skriver "sätta på radions" är det då en fysisk radioapparat du vill kontrollera eller hur menar du?

JanneJanne123
Annars borde du ju kunna köra via TuneIn som Google Home har stöd för.

pegee pegee skrev:
Min gamla mor är nästan blind. Google home är en fantastisk produkt för henne som inte kan se. Jag har precis gjort setup på en Google home för henne. En fantastisk produkt. Men jag får inte till det med radio . Kan jag lära GH att sätta på radions P1, P2, P3, P4 på något sätt. Alla musiktjänster som GH begriper går via någon form av tjänst. Kan jag inte ange webbadressen på något sätt för att få GH att fatta att hon vill lyssna på radions P1? Att tända lampor och få väder är en baggis, men webbradio var intelika lätt.
Det funkar fint att bara be den spela P1:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4282&artikel=7019412

Edit: Det gäller att be Assistenten att prata med Sveriges Radio först genom att säga: "Prata med Sveriges Radio"

Bästa svaret

Jag säger "Hej Google, spela radio P1" så fungerar det.
När jag vill lyssna på P4 måste jag även ange ort, typ "Hej Google, spela radio p4 Göteborg".

Tack för all input!, Det gäller att vara tydlig! "Spela radio, P4 Göteborg" fungerar utmärkt. Man lär sig succesivt. Jag har nu roat mig med att hoppa lite i radiovärlden, BBC, NDR fungerar utmärkt. Skall i veckan åka upp till hemmet där morsan bor. Det kommer att bli en sensation i hennes liv. Allt som kräver att att hon ser är krångligt. Nu har hon plötsligt världen på sitt bord. Återkommer med en rapport om utfallet där!

• Gilla
Alfredo och 8 till
  • Laddar…
Jag är riktigt imponerad över vad Google Home klarar. Har nästan slutat använda miniräknaren nu. :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.