Hej alla!
I flera byggbeskrivningar ser jag att man ska snedsåga toppen på spikläkt i en ventilerad fasad mot regelvägg för att inte få fukt stående på läkten. Snedsågningen anges ofta sluttande utåt för att fukten ska rinna bort från isoleringen. I samtliga exempel har man lockpanel.
Vi ska ha stående spontad dubbelfaspanel. Bakom den sitter först stående luftningsläkt 22x70 c/c600 mot regelverket, sedan liggande spikläkt 34x70 c/c 600. Panelens baksida är spårad.
Min fundering: Vilket håll blir egentligen bäst att slutta fasningen av spikläkten, utåt eller inåt? Utåt som beskrivs på sina ställen gör i detta fall att all ev. fukt hamnar mot panelens obehandlade baksida.
Sluttning inåt gör att det hamnar i luftspalten. Vad tycker experterna?

R
Har aldrig snedsågat en spikläkt på uppsidan , vad tänker dom då på som säger det , att det kommer att rinna vatten uppifrån .
Funderar på varför det ska ev. rinna så det kan bli blött
Var hittade du den infon , bara för info till forumet

Aldrig hört talas om.. Hade det varit vanligt med snedkapade spikläkt hade det funnits färdigfasade att köpa. Tror ärligt talat att du söker lösning på ett problem som inte finns. :)

• Gilla
rävlyan
  • Laddar…

Bästa svaret

Håller, med att det är ett teoretiskt problem som beskrivs. Det är ju redan ett "luftigt" utrymme och får du så mycket vatten på läkten att det skulle orsaka röta har du större problem med den fasaden.
Får jag gissa så har man i exemplet du klippt in sett en risk med kondens på vindpapp/duk/skiva som skulle kunna rinna ned på läkten om du tittar på bilden. Du har ju en ströläkt och då finns inte den ev. risken.

A AndersS skrev:
Får jag gissa så har man i exemplet du klippt in sett en risk med kondens på vindpapp/duk/skiva som skulle kunna rinna ned på läkten om du tittar på bilden. Du har ju en ströläkt och då finns inte den ev. risken.
Ja, det var en bra poäng, så är det förstås. För mig blir det inte aktuellt. Så jag bör kunna spara in på det momentet, men för många andra som inte har en luftningsläkt kan det vara något att tänka på.

Nja knappast, är nog mera ett teoretiskt problem;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.