Hej,

Har någon erfarenhet av att behandla en ny träfasad med egenblandad roslagsmahogny? Det verkar finnas väl vedertaget recept och jag har sett många fina bilder på resultatet när det är nygjort både med och utan kimrök. Jag undrar hur väl det fungerar mot påväxt, mot röta och hur ofta fasaden bör behandlas? Bleknar roslagsmahogny i solen?

• Gilla
Fjalla
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag har ingen erfarenhet av fasad men jag har nästan 25 års erfarenhet av tjärade väderkvarnsvingar. Ibland har vi blandat ut tjäran med litet linolja.

Min erfarenhet är att det är enorm skillnad på tjära av bra eller dålig kvalitet. Skogens Trätjära har varit bra men nu har de ju lagt ned den egna tillverkningen och blivit bara ett tomt varumärke så jag vet inte om deras tjära håller kvaliteten. Dalbränd tjära är överlägret bäst men den är dyr.

Någon påväxt finns inte. Finns det mot förmodan någon enda liten svartmögelprick så syns den inte.
Rötskyddet är betydligt bättre än något målfärgssystem som finns på marknaden. Vingarna är fullt friska efter 25 år utomhus utsatta för sol och regn.
Tjära bleknar inte i solen men den tvättas bort över tid och då börjar det ljusare träet titta fram. En tjärad yta är sällan enhetlig någon längre tid för de ytorna som är mer skyddade får ju ett tjockare tjärskikt med tiden.

I Norge är det tradition att tjära fasader och det finns åtskilliga fasader som är i gott skick efter 800 år med regelbunden tjärning. 800 år är en lång tid då det gäller trä utomhus.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Tack Heimlaga. Att tjära fasaden verkar ju vara ett fantastiskt alternativ och vackert också! Dessutom, finns det något som luktar mer sommar? Som det är nu kan jag inte se några nackdelar förutom att det inte går att måla med annat system över om jag skulle ångra mig.

En hel husfasad som doftar tjära kan bli för mycket Carl-Anton.

Kolla tjärvitrol så får du något som är tjära och mer praktiskt för fasader.

• Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Jag ska kolla på tjätvitrol. De beskrivningar jag sett om roslagsmahogny, så verkar det inte så svårt. Vad är fördelarna med tjärvitrol jämfört med att blanda till roslagsmahogny förutom just att slippa blanda?

Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
En hel husfasad som doftar tjära kan bli för mycket Carl-Anton.
Avtar inte den riktigt skarpa doften ganska snart?

Tjärdoften avtar över tid. Efter ett år doftar det huvudsakligen när solen ligger på. Efter två år i stort sett ingen doft annat än om man sätter näsan i panelen.

Tjärvitriol ska väl ge ett mer gråskimrande utseende, medan tjära eller Roslagsmahogny ger en mer brun färg.
Sedan precis som Heimlaga skriver så är det stor skillnad på tjära och tjära. Dålig kvalitet är svart pga all sot och beck, medan fin dalbränd tjära är gyllengul/brun och genomskinlig.

Vi har börjat använda Ausons rödtjära, och kommer använda den fortsättningsvis till all panel.

Jag gillar faktiskt den svarta tjärfärgen. Är det mest färgen som skiljer med kvalitet, eller håller bättre kvalitet också längre/är bättre på annat sätt?

I denna diskussion måste jag få visa upp Hammarö kyrka (här klocktornet) som är nymålat med rödtjära på panelen och svarttjära på dörrar och vissa andra detaljer. Den doften!

c4nwRi88PxDa5e0vlyTUgjnbtJnHYnOZLJPNVxs43ZTbhfOKZPPeMG0j2RfG32c7qxexfJ16pczu1SamRzjwCImNCX3YWTCjEriR--5pFq4JEBEVKSMoklfRCZMzlnaDcXfhQ1snphFkpHzpWG5H-p_sRiavqNYhZAGkqsKzh9I78h1waK9QQH8-I7ajVI6sOpwZhh3O3A0XDBDoIyGdHxQBCKG9MGgZT4ityznvpd2jE579cvBxvuKUEnBAe60IHMgvN-CS8DLGxE7TMxcX-0okudgqlGFMjw0yxTIyhY-YN6_W0Xai4hsIq23i1Xf8ewezDtmO9ceXtTIuVaE_MHNEMZsZg4CyU_A7TG8ALadUMi2QcWY7Y0cyVMQxqGbj_DRSzYFHFZQ9RhFQC_k06y6DMqSSEzDH8IYCYBnDzz47YQufPFKuMx0c0z6_2lb46rQbZtZsJlSv634aCmz5ncN7OLeGf4iPtDc9-cvPbk-baZH4ZJtI9wjjMsFC45oCRtCOXH0YxQ_B_b2ApHInq2tm0mmUYMIAODhqcP-88shvsgjxaPvvyGKjPvgTlOHPPxUphCKFCJs-jcLG-u-sqQnpaVPIEQP1MSaxgczYKZcG5SeGoFdShTxOlPQZDL1o-uPgAvJNpBYAEajGUihOuXXm=w667-h889-no

zW7l8OHgzmQePniasTg4Ds3D-T_y7XcS02JBCGmgTYPBPB2B9uqJZJfr31NdjHvRKYHe2HcZ8nKao4FNoce4VHbslME4ra6DluExNbG6UXRuHJrzP4RYc-sI_UsseyHKQITMC18JBHLVs_UFkPicSUyewJb8NgR93FFdJhls0BMiQGxCqEHKK2swcQklfaSN5tQ_3TP6yzblHRifvHfN2Yyu0QYCHwakBjhSU7C9840xwRdF8o5AQ8kTaF6RsW33wzYCse3gJmcIQ3fX7T_KbbkjoAPXWwh8ENI_z_OEvV_7KGwUEhjj25zzzRn4kUZU6wp5WpdagRMm68p5QBYS_J9anhPeE9m6wc3leLWEjC_08fLduNVJwyy4ltMr9Jg3qqlI8GhKz_iYFOfuzMpBvUvhc_5H2IyMBUX-HxESMhXYk3Nnl1bCWsxujcn3q0QNK_FiQyKo-YgkoFrmwSIWIQz14P9qGXjcMeeYpYYLnua3F9ZPfUgOBTW35BYlR2xxQyyYzGI_4v2JThEhmC4_7rEK0ERm13BS-4gqHLTQ2EDvoo_AduDnZxxWnlFA4Ad8a976tHRBeuaXM-4yLDpH_FRc9iqJCp08C9C6tB7U2Kmy1DhPeoSZMUiA047Q4-XjG39Jctib1Hn9r3p1hyGqoBAD=w1136-h853-no

Oj vad vacker! Doftar ända hit.

zW7l8OHgzmQePniasTg4Ds3D-T_y7XcS02JBCGmgTYPBPB2B9uqJZJfr31NdjHvRKYHe2HcZ8nKao4FNoce4VHbslME4ra6DluExNbG6UXRuHJrzP4RYc-sI_UsseyHKQITMC18JBHLVs_UFkPicSUyewJb8NgR93FFdJhls0BMiQGxCqEHKK2swcQklfaSN5tQ_3TP6yzblHRifvHfN2Yyu0QYCHwakBjhSU7C9840xwRdF8o5AQ8kTaF6RsW33wzYCse3gJmcIQ3fX7T_KbbkjoAPXWwh8ENI_z_OEvV_7KGwUEhjj25zzzRn4kUZU6wp5WpdagRMm68p5QBYS_J9anhPeE9m6wc3leLWEjC_08fLduNVJwyy4ltMr9Jg3qqlI8GhKz_iYFOfuzMpBvUvhc_5H2IyMBUX-HxESMhXYk3Nnl1bCWsxujcn3q0QNK_FiQyKo-YgkoFrmwSIWIQz14P9qGXjcMeeYpYYLnua3F9ZPfUgOBTW35BYlR2xxQyyYzGI_4v2JThEhmC4_7rEK0ERm13BS-4gqHLTQ2EDvoo_AduDnZxxWnlFA4Ad8a976tHRBeuaXM-4yLDpH_FRc9iqJCp08C9C6tB7U2Kmy1DhPeoSZMUiA047Q4-XjG39Jctib1Hn9r3p1hyGqoBAD=w1136-h853-no[/QUOTE]

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Antar att även kvaliteten (hållbarhet/fuktmotstånd) någorlunda följer priset.

• Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Tack! Jag antar också att det är så! Såg dock Ausons pigmenterade tjära (rödtjära osv) innehåller "vanlig" trätjära. Kanske också bättre ur den synpunkten att blanda eget med dalbränd.

Vi målade huset på landet med egenblandad roslagsmahogny.
Luktade en hel del tjära i två år och nu kommer det en pust då och då.
Störande ?
Nej det funkar finfint och jag kommer troligen att göra samma sak igen om ett antal år.

Har ingen erfarenhet men i träbåtskretsar är Claessons trätjära en vanligt förekommande leverantör. https://claessons.com/

/Mats

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.