Hej alla elnissar där ute :)

Har köpt malmbergs md-99 set med dimbart drivdon (se https://www.malmbergs.com/Products/9974365 och dokument sen manual för ytterst dålig beskrivning av drivdonet :)

Har en schneider dimmer som fungerar klanderfritt med detta inkopplat. Vill dock slopa dimmern och byta mot vanlig vippströmbrytare.. Har köpt en dosdimmer, se bild, och har en fundering kring inkopplingen.

Från drivdonet går en fas och en nolla.

Inkopplingen till schneider vriddimmern kopplades med en fast fas till L samt L från drivdonet till.. Ja va fan nu symbolen som styr ljusflödet till lampan heter..:)

Men min fråga är kan man koppla in detta utan att behöva dra en tändtråd till drivdonet då drivdonet är lite svåråtkomligt..?
 
  • Malmbergs dosdimmer för installation i hemmet med justerbara inställningar och elektriska anslutningsterminaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du vill slopa nuvarande dimmer och ha en vanlig strömbrytare och då köper du en dosdimmer. Hur har du tänkt här.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…

Bästa svaret

Om jag fattar frågan rätt så behöver du inte dra nytt till ditt drivdon. Däremot behöver dosdimmern en nolla, något som Schneiders vriddimmer inte behövde. Du får alltså försöka hitta en nolla att dra till din dosdimmern.

Koppla fas till L på dosdimmern och brytaren. Nolla till N på dosdimmern. Tändtråd till drivdonet kopplas till vågsymbolen på dosdimmern. Tändtråd från brytaren kopplas till S på dosdimmern. Brytaren behöver en fjäder så den blir återfjädrande om den inte redan har det.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Om jag fattar frågan rätt så behöver du inte dra nytt till ditt drivdon. Däremot behöver dosdimmern en nolla, något som Schneiders vriddimmer inte behövde. Du får alltså försöka hitta en nolla att dra till din dosdimmern.

Koppla fas till L på dosdimmern och brytaren. Nolla till N på dosdimmern. Tändtråd till drivdonet kopplas till vågsymbolen på dosdimmern. Tändtråd från brytaren kopplas till S på dosdimmern. Brytaren behöver en fjäder så den blir återfjädrande om den inte redan har det.

Awesome tack som fan för hjälpen! :)
 
E etompau skrev:
Du vill slopa nuvarande dimmer och ha en vanlig strömbrytare och då köper du en dosdimmer. Hur har du tänkt här.
Aa precis Men berätta gärna vilka andra alternativ som finns..? Drivdonet är dimbart så i retrorespekt kunde jag ha kopplat in endast strömbrytaren direkt utan vare sig dimmer eller dosdimmer med tändtråd till drivdonet men som sagt sitter svåråtkomligt nu så tänkte att dosdimmer då borde funka istället.. Men vad gör man inte för att dra sitt strå till stacken och hålla igång svensk ekonomi genom att köpa massa extraprodukter som man egentligen inte hade behövt :)
 
Eller så hade du bara ersatt lampan med spot+drivdon. Beroende på dimmer, bytt till en som funkar med drivdonen. Då hade du inte behövt dra om något.

Du måste ha en återfjädrande knapp.
 
tommib
Vill du kunna dimma? Om du inte vill kunna det behöver du inte dosdimmern heller, det är bara att ersätta den gamla vriddimmern med en strömbrytare. Du har ju tändtråden tillgänglig där dimmern sitter.

För övrigt irriterar jag mig rätt mycket på Malmbergs att de har två varianter av MD-99 som är helt olika.
 
tommib tommib skrev:
Vill du kunna dimma? Om du inte vill kunna det behöver du inte dosdimmern heller, det är bara att ersätta den gamla vriddimmern med en strömbrytare. Du har ju tändtråden tillgänglig där dimmern sitter.

För övrigt irriterar jag mig rätt mycket på Malmbergs att de har två varianter av MD-99 som är helt olika.
Aa jag vet jag råkade ju köpa de båda varianterna av misstag men ena varianten har högre ip klassning och håller på o fixa i badrummet så de fick sitta där :)

Det funkade som müssli skrev so all good.. nu är det bara kronbrytare med trappkoppling som ska kopplas in men borde inte va något problem nu när jag vet att det fungerar med dosdimmern. Tack för hjälpen alla, utom det första svaret då för det var inte direkt ngn hjälp :p
 
Redigerat:
Kan man koppla kronbrytare med trappkoppling????
 
E elmont skrev:
Kan man koppla kronbrytare med trappkoppling????
Överlämnar frågan till någon mer kunnig men min tanke är att i hallen ska jag ha en kronbrytare (dubbel trapp) där ena knappen ska vara återfjädrande och styra spottarna i hallen med hjälp av dosdimmer på samma sätt jag kopplat ovan. Andra knappen ska styra lampan i uterummet (ingen dimmer funktion) utan enbart slå på och stänga av ljuset. I uterummet finns två brytare så ena knappen på kronbrytaren får således bli trappkopplingen och andra styra spottarna i hallen..
 
Med en dubbeltrapp blir det betydligt bättre ;)
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
E elmont skrev:
Med en dubbeltrapp blir det betydligt bättre ;)
Dubbel trapp, vanlig trapp jag tar det som funkar helt enkelt :)
 
E elmont skrev:
Kan man koppla kronbrytare med trappkoppling????
Btw ja det gick att koppla kronbrytare med trappkoppling och ja jag gjorde det med en dubbeltrapp så nu vet både du och jag att det går :)
 
J Johan0498 skrev:
Btw ja det gick att koppla kronbrytare med trappkoppling och ja jag gjorde det med en dubbeltrapp så nu vet både du och jag att det går :)
Men då använde du en dubbeltrapp och inte en kronbrytare
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Men då använde du en dubbeltrapp och inte en kronbrytare
På förpackningen står det kronbrytare dubbeltrapp och det är en kronbrytare då den har två knappar samtidigt dubbeltrapp funktion då man ska kunna manövrera två lampor oberoende av varandra..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.