Jag har två stycken filterhus med anslutningar R25/inv. Jag vill koppla dem parallellt, det vill säga så att de har en gemensam tillledning och en gemensam frånledning. Om jag använder 4 st raka övergångar från Vatette (RSK1940584) och går över till 28mm-rör kan jag sedan använda en 90-gradersböj och ett T-rör på varje sida
Det jag funderar på är om det finns någon mer kompakt lösning där jag slipper övergången och har en 90-gradersböj respektiva T-kopplingar som ansluter mot filtren med gängor och som går över till rör i ett stycke.
Första försöket:
Det börjar bra med Vatettes 90-gradersböj (RSK1942093). Problemet är att det inte finns motsvarande T-koppling, dvs: R25-gänga i mitten och 28mm klämmringskopplingar åt sidorna. Så det funkar inte.
Andra försöket:
Samma 90-gradersböj finns med utvändiga gängor (RSK1942549). Den fungerar om jag använder en R25-nippel. Tyvärr finns motsvarande T-koppling inte i större dimension än R15/22mm (RSK1940418). Så det funkar inte heller.
Är min ursprungliga lösning det bästa jag kan få till med Vatettes kopplingar eller finns det en smartare lösning jag inte är smart nog att inse vilka delar ifrån Vatette jag borde använda?
Det jag funderar på är om det finns någon mer kompakt lösning där jag slipper övergången och har en 90-gradersböj respektiva T-kopplingar som ansluter mot filtren med gängor och som går över till rör i ett stycke.
Första försöket:
Det börjar bra med Vatettes 90-gradersböj (RSK1942093). Problemet är att det inte finns motsvarande T-koppling, dvs: R25-gänga i mitten och 28mm klämmringskopplingar åt sidorna. Så det funkar inte.
Andra försöket:
Samma 90-gradersböj finns med utvändiga gängor (RSK1942549). Den fungerar om jag använder en R25-nippel. Tyvärr finns motsvarande T-koppling inte i större dimension än R15/22mm (RSK1940418). Så det funkar inte heller.
Är min ursprungliga lösning det bästa jag kan få till med Vatettes kopplingar eller finns det en smartare lösning jag inte är smart nog att inse vilka delar ifrån Vatette jag borde använda?
Bästa svaret
Använd Vatettes PE-adapter 28xG1 med RSK 2436599!
Gänga i PE-adaptrarna i filterhusen. Köp två vanliga 28mm vinklar och två vanliga 28mm T-rör.
Lite 28mm rör mellan vinkel & T-rör = Klart!
För visst är det så här du tänkt dig installationen? (Ritning gjord i AutoCAD!)
Gänga i PE-adaptrarna i filterhusen. Köp två vanliga 28mm vinklar och två vanliga 28mm T-rör.
Lite 28mm rör mellan vinkel & T-rör = Klart!
För visst är det så här du tänkt dig installationen? (Ritning gjord i AutoCAD!)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara