Hej!

Håller på att byta ut mina dörrar här hemma och det första steget är att riva ut dörrkarmar och dörrfoder. Har dock stött på ett problem i min klädkammare.

Där är det nämligen utanpåliggande el som är spikat på dörrfodret och sedan målat i flera lager. Det var omöjligt att bryta upp kabeln utan att förstöra isoleringen (= fara).

Min nästa tanke var att skruva loss strömbrytaren och koppla bort lampan och sedan dra av kabeln. Men när jag skruvade loss strömbrytarn visade sig att det var lampan som var kopplad till strömbrytaren och inte tvärtom. Verkar alltså som att elen går först till lampan och sedan ner till strömbrytaren. Är det möjligt?

Nästa steg var att skruva loss lampan från väggen men den satt som berget. Gick inte att lossa den. Antar att den ligger inborrad under flera lager av gips och jag ville inte förstöra väggen eller lampan.

Hur ska jag lösa det här? Är inte i behov av en lampa där inne nu utan vill endast kunna riva ut dörrkarmen.

• Elkabel spikad på dörrfoder och en fastskruvad strömbrytare på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad lampa med en synlig, målad kabelföring fastspikad på dörrfoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Cheesen
Ursäkta om jag ger dig ett fånigt svar men jag förstår inte varför du behöver flytta kabeln.
Bryt loss fodret och lossa fodret från kabeln istället för tvärtom. Det är ju ändå fodret du vill ha bort eller missar jag något?

Cheesen Cheesen skrev:
Ursäkta om jag ger dig ett fånigt svar men jag förstår inte varför du behöver flytta kabeln.
Bryt loss fodret och lossa fodret från kabeln istället för tvärtom. Det är ju ändå fodret du vill ha bort eller missar jag något?
Fick en känsla av att kabeln skulle gå sönder när jag försökte. Den är liksom ihoplimmad med både väggen och fodret. Inmålad med flera år av färg på färg. Försökte skära med en kniv men gick inget vidare.

Låter lite märkligt att isoleringen på kabeln skulle dras loss för att den är målad över några gånger? Måste vara en exceptionellt gammal och spröd kabel?

Men oavsett - du kan inte bara bryta strömmen istället då? Dvs skruva ut lämplig propp (eller brytare) alternativt dra huvudströmbrytaren om du är osäker. Det ville ju varit det normala förfarandet. Inte att med strömmen påslagen försöka koppla bort ledningar i en väggströmbrytare.

N noupe skrev:
Låter lite märkligt att isoleringen på kabeln skulle dras loss för att den är målad över några gånger? Måste vara en exceptionellt gammal och spröd kabel?

Men oavsett - du kan inte bara bryta strömmen istället då? Dvs skruva ut lämplig propp (eller brytare) alternativt dra huvudströmbrytaren om du är osäker. Det ville ju varit det normala förfarandet. Inte att med strömmen påslagen försöka koppla bort ledningar i en väggströmbrytare.
Självklart var strömmen bruten då jag tittade på det. Får ge det ett nytt försök imorgon och hoppas på det bästa.

tommib
F Feffi skrev:
Verkar alltså som att elen går först till lampan och sedan ner till strömbrytaren. Är det möjligt?
Inget konstigt alls. Matningen kommer antagligen ur väggen bakom lampan och fasledaren går ner i kabeln till brytare och kommer tillbaka som tändtråd.

På vilket sätt försökte du lossa lampan? I den där sockeln ska det sitta två skruvar i botten, brukar vara två bågformade spår i porslinet. Den är nog bara fastmålad. Om du skär runt lampan, kan du få loss den då? I värsta fall kan du knacka sönder den och sätta dit en ny men då bör du ha uttömt alla andra möjligheter.

Bästa svaret

Mikael_L
F Feffi skrev:
Nästa steg var att skruva loss lampan från väggen men den satt som berget. Gick inte att lossa den. Antar att den ligger inborrad under flera lager av gips och jag ville inte förstöra väggen eller lampan.
Ja det ser lite skumt ut på bilden, som att lampan ligger lite nedsänkt med ett lager gips runt, men det kanske bara är tapet, eller renoveringstapet.
Varför ska du ta bort lampan?

Om det bara gäller dörr och dörrfoder så kan du låta lampan vara.
Men vad du ska göra;
Slå av säkring så det blir mörkt i rummet.
Kolla om klammer är spikat i foder eller i väggen.
Om det är spikat i foder (och TKK-klammer som jag tycker det ser ut som) så måste du lossa kabeln från fodret först, pressa in en kniv eller stämjärn mellan kabel och foder, var försiktig, skada hellre fodret (som du kanske byter ut, åtminstone målar om) än kabeln. Och när kabeln börjar vara lite lagom loss drar du ut klamren, kabeln ska inte mer än nätt och jämt lossas innan du drar ut klamren, är det TKK kan du dock med viss försiktighet öppna klamren och ta loss kabeln helt innan du tar väck klammer. Det hela handlar om att inte skada kabelns yta eller göra kraftiga bock och veck på kabeln som dels kan skada den samt dels göra det omöjligt att få tillbaka den rakt och fint.

Om klammer är spikade i väggen istället skulle jag nog försöka få loss fodren helt utan att lossa kabel och klammer. Dvs dra ur spikar osv och sen vicka loss fodren, med lite hjälp av en kniv för att lossa färg och fog som håller det fast i kabel och vägg.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det ser lite skumt ut på bilden, som att lampan ligger lite nedsänkt med ett lager gips runt, men det kanske bara är tapet, eller renoveringstapet.
Varför ska du ta bort lampan?

Om det bara gäller dörr och dörrfoder så kan du låta lampan vara.
Men vad du ska göra;
Slå av säkring så det blir mörkt i rummet.
Kolla om klammer är spikat i foder eller i väggen.
Om det är spikat i foder (och TKK-klammer som jag tycker det ser ut som) så måste du lossa kabeln från fodret först, pressa in en kniv eller stämjärn mellan kabel och foder, var försiktig, skada hellre fodret (som du kanske byter ut, åtminstone målar om) än kabeln. Och när kabeln börjar vara lite lagom loss drar du ut klamren, kabeln ska inte mer än nätt och jämt lossas innan du drar ut klamren, är det TKK kan du dock med viss försiktighet öppna klamren och ta loss kabeln helt innan du tar väck klammer. Det hela handlar om att inte skada kabelns yta eller göra kraftiga bock och veck på kabeln som dels kan skada den samt dels göra det omöjligt att få tillbaka den rakt och fint.

Om klammer är spikade i väggen istället skulle jag nog försöka få loss fodren helt utan att lossa kabel och klammer. Dvs dra ur spikar osv och sen vicka loss fodren, med lite hjälp av en kniv för att lossa färg och fog som håller det fast i kabel och vägg.
Tusen tack för tipsen! Jag ska ge mig på detta imorgon och hoppas allt går som det ska.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.