Hej!

Ska försöka montera en vattenutkastare, men går bet på att jag inte kan lista ut vilka detaljer jag behöver för att ansluta röret till ventilhuset. Att ansluta vattenutkastaren till ventilhuset är inga problem, alla delar som behövs finns med i paketet, men att ansluta vattnet är värre.

Det går inte att trycka i ett 15 mm-rör, men gängorna är för 15 mm. Tänker att det är 12 mm som ska in, men då behövs det någon special mutter och tätning....

Vattenutkastares anslutningspunkt markerad med röd cirkel på träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

R
15 röret är inte ovalt då ( klämt )

Krilleman
Den där gängan på FMM:s ändstycke är vanlig gängad planände 1/2" (15) avsedd för halvkoppling.

Således är det inte en vanlig klämringskoppling (skulle det varit det bör ju mutter+kona ingå!)

Teknisk ritning av ett rörändstycke med G1/2" gängad planände och dimensioner markerade.
Skapa konto

Krilleman Krilleman skrev:
Den där gängan på FMM:s ändstycke är vanlig gängad planände 1/2" (15) avsedd för halvkoppling.

Således är det inte en vanlig klämringskoppling (skulle det varit det bör ju mutter+kona ingå!)

[bild]
Ok, hur ser en halvkoppling ut då? Så här?

452114.jpg

Bästa svaret

Krilleman
Ah, jag skulle ju redan ha länkat i mitt tidigare inlägg. Ursäkta!

Halvkopplingar för kopparrör kan tex köpas på hylla hos Hornbach. (med det finns även halvkopplingar för PEX!)
15 halvkoppling
12 halvkoppling

I verkligheten ser en 15 Vatette halvkoppling ut såhär:

Två halvkopplingar för rörinstallation, en förkromad 15mm Vatette och en mässingsfärgad 12mm Vatette.
Skapa konto

Och en 12mm Vatette halvkoppling ser ut såhär:

15mm Vatette halvkoppling i krom överst och 12mm Vatette halvkoppling i mässing nedan.

Båda har 15-gänga som passar direkt på vattenutkastarens bakstycke.

Glöm inte att använda stödhylsa i Prisol och förkromade rör!

https://www.hornbach.se/shop/Stodhylsa-for-kopparror-12x1-0-mm/5125224/artikel-detaljer.html
https://www.hornbach.se/shop/Stodhylsa-for-kopparror-15x1-0-mm/5125225/artikel-detaljer.html

15mm Vatette halvkoppling för kopparrör, rödfärgad insida, gängad för vattenutkastare.
Skapa konto

• Gilla
Bättre_själv_än_köpa_tjänster och 1 till
  • Laddar…
Hade samma problem, lyckades ändå få det tätt (än så länge) med klämringskoppling och 15 rör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.