Byggahus.se
Jag har gjort något med ett kombinerat verktyg och maskin. Skalat potatis.
 
  • Högtryckstvätt bredvid blå korg med skalade potatisar på en uppfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Hushållsarbete här också; premiärttömt nya dammsugaren. Oerhört tillfredställande!
Bild av en nyttömd dammsugares genomskinliga behållare fylld med damm och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggt ett improviserat verktyg för att få bort kuggkranskasseten för att kunna bytta en trasig eker. Kopparröret kommer nog inte hålla för så många byten men jag hoppas slippa byta ekrar fler gånger så det är ok.
Cykelhjul i ett verktygsfyllt garage med ett improviserat verktyg användandes ett kopparrör och rem för att byta eker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cykelhjul med nav och ekrar på ett trägolv, nära en hammare och ett improviserat verktyg av kopparrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Om man använder hojen byter man ju åtminstone kassett och kedja varje år. Mitt tips är att skaffa en kedjepiska och en adapter för att kunna skruva upp kassettmuttern.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Om man använder hojen byter man ju åtminstone kassett och kedja varje år. Mitt tips är att skaffa en kedjepiska och en adapter för att kunna skruva upp kassettmuttern.
Åh nej du, blir inget av med det, de kostar ju 60 kr styck! :oops:
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har gjort något med ett kombinerat verktyg och maskin. Skalat potatis.
Tillämpas här hemma också när det serveras färskpotatis (y)
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Borrmaskin med borste används för att rengöra potatis i en hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär kan man också göra:
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Perfekt användning för uttjänta toalettborstar. ;)
 
  • Gilla
boschkenta och 11 till
  • Laddar…
Kreativiteten flödar nu har det visats flera innovativa lösningar på samma problem, kanske dags att gå samman och bilda ett skalbolag:)
 
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Servat svetsen, 2 år sen sist. Inte så mycket servande blev det, tog bara upp den och kollade så allting såg bra ut, blåste ur den med tryckluft, inte så farligt mycket damm hade kommit dit på två år faktiskt trots en väldigt dammig och opassande miljö. Det är väl för den är så "overkill" för mig att jag nästan aldrig kör den så att värmefläkten behöver ens gå igång. Det plus filtret hjälper nog hålla den ren.

28236615307_e7e1c14df8_b.jpg

Passar på att kolla alla elektrolytiska kondensatorer extra noga, dom är väl det som ger upp först med åldern. Men kanske andra komponenter behöver uppsyn också men jag kan inte så mycket om elektronik. Dom ser nu bra ut.

42200985695_8e85a86458_b.jpg
42200988335_1d7838697c_b.jpg

Passade på att reda upp lite och gjorde mig av med svetskärran, den är så stor och klumpig och jag har inte flyttat svetsen något på två år, så onödigt det tar en massa rum. Hittade en sak med hjul att lägga den på dock. Tillfällig lösning tills jag bygger en helt egen svetskärra. Ska lägga lite plåt eller något över träet som syns tillsvidare så det inte faller gnistor på det.
43105943431_7233dc5237_b.jpg

Skulle vilja ha ett svetsdraperi att dra runt det här hörnet men den förbaskade porten är ivägen. Önskar man hade haft en gammaldags fin slagport istället för det här påfundet.
 
  • Gilla
Seglartokig och 1 till
  • Laddar…
Sådär! Då var muren avformad! Blev bra förutom lite nyansskillnader mellan gjutningarna (kanske försvinner med tiden?) och så fick jag bryta loss OSB-skivan på baksidan då den fastnat längst ner. Kommer få knacka ut resterna ut spåret sen innan jag gjuter en liten hålkäl där.

Blev inte att jag armerade mer än jag gjort tidigare. Är rätt övertygad om att detta räcker och blir över.

Nyavformad betongmur med synliga träformar och stödstag på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyavformad betongmur med synlig armering och två ölglas vid sidan på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen avformad betongmur med synliga armeringsjärn och rester av OSB-skiva fastnat vid botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyavformad betongmur med lätt nyansskillnad mellan gjutningar och rester av OSB-skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyavformad betongmur med nyansskillnader och en del av OSB-skiva fastnad längst ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyavformad betongmur med nyansskillnader och rester av OSB-skiva vid basen utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd grå betongmur på gräsmatta med vissa nyansskillnader och en borttagen OSB-skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyavformad betongmur på klar gräsmatta med synliga nyansskillnader och rester av OSB-skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 10 till
  • Laddar…
D DennisCA skrev:
Önskar man hade haft en gammaldags fin slagport istället för det här påfundet.
Bygg en ny port? Tror det kan bli ett kul projekt
 
Jo men jag har självstopp på nya projekt innan jag avslutat åtminståne 10 st av de jag har på hälft som ligger och slarvar. Därav ett ska vara byggandet av ett kallförråd.
 
Idag började jag slipa en gammal blå kökssoffa.. tyckte färgen betedde sig som färgen på staketet som bubblad3 efter jag målade det med akrylatfärg. Hur vet man att det inte är målat med linoljefärg tidigare? Orkar inte stå och slipa 5 timmar för att det ska bubbla efter ett par månader senare..

För övrigt så är jag jävligt nöjd med slippapprena jag köpte hos Carls :)
 
nanowire nanowire skrev:
Jag har gjort liknande övningar på min 4 kW bandslip och det avverkar fort som satan och väldigt lätt att det tar ojämnt eftersom det är så svårt att få ett jämnt tryck. Har din maskin justerbar hastighet, annars skulle jag nog inte våga sätta en hyvelsula mot den?
För alla som legat sömnlösa och undrat hur det skulle gå...trots en hel påse fikabröd under armen fick jag göra jobbet själv. Det avverkade inte skrämmande snabbt, tror jag slipade 2 timmar. Först på 120 band och sen 80 när det gick väldigt långsamt på 120. Slipa-låta svalna-slipa-svalna-slipa-trakassera de andra i snickeriet-slipa....tog lite dåligt med bilder men det här är nog efter ca 20 min. Syns ganska tydligt att bakdelen va rejält böjd.

Blev nog rätt bra till slut, stort tack till @Daniel_N som lånade ut slip o stod ut med mitt stönande om att det va trist.

Bandslipmaskin som används för att slipa en böjd trällist, med kontrasterande slipspår synliga på trälister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bjoar564 och 7 till
  • Laddar…
Jag antar att du åt upp fikabrödet själv då ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.