Frågan lyder: Hur högt går möglet i min skadade innervägg?
Vi har fått en vattenskada, och nu håller jag på och bryter upp första väggen (källartrappan), där det var som värst. Såhär ser det ut efter en stunds närkontakt med kofot och cirkelsåg:
Bilden tagen nerifrån trappan; se räcke och strömbrytare för storleksjämförelse. Har tagit bort masonit och delar av ena plankväggen, som var tämligen grön och luden.
Här syns mögelpåväxt på murknande reglar, längst ner i hörnet. Fuktskadan har för övrigt uppkommit genom att vatten runnit längs med röret till vänster.
Frågan är då, om möglet letat sig upp i mellanväggen och upp även i nästa trapphus?
Halvvägs upp i den uppbrutna delen, en 15-20 cm, ser det ut såhär:
Fortsatta mögelfläckar längst in. Men - på andra sidan ser det ut såhär:
Detta gråa - är det mögel, eller naturligt åldrande? (Huset är 60+ år.)
Närbild:
Översiktsbild tagen uppifrån och nedåt längs med väggen:
Så vad tror ni? Kan möglet ha spridit sig ända upp i nästa trapphus med? Eller räcker det med att torka ut (och byta virket längst ner)?
Vi har fått en vattenskada, och nu håller jag på och bryter upp första väggen (källartrappan), där det var som värst. Såhär ser det ut efter en stunds närkontakt med kofot och cirkelsåg:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden tagen nerifrån trappan; se räcke och strömbrytare för storleksjämförelse. Har tagit bort masonit och delar av ena plankväggen, som var tämligen grön och luden.
Logga in
Skapa konto
Här syns mögelpåväxt på murknande reglar, längst ner i hörnet. Fuktskadan har för övrigt uppkommit genom att vatten runnit längs med röret till vänster.
Frågan är då, om möglet letat sig upp i mellanväggen och upp även i nästa trapphus?
Halvvägs upp i den uppbrutna delen, en 15-20 cm, ser det ut såhär:
Logga in
Skapa konto
Fortsatta mögelfläckar längst in. Men - på andra sidan ser det ut såhär:
Logga in
Skapa konto
Detta gråa - är det mögel, eller naturligt åldrande? (Huset är 60+ år.)
Närbild:
Logga in
Skapa konto
Översiktsbild tagen uppifrån och nedåt längs med väggen:
Logga in
Skapa konto
Så vad tror ni? Kan möglet ha spridit sig ända upp i nästa trapphus med? Eller räcker det med att torka ut (och byta virket längst ner)?
Bästa svaret
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Inte expert på detta område men tycker det ser ut som att du rivit fullt tilläckligt. Virket med grått på ser vid en första anblick ut som formvirke som återanvänts, alltså att det är betongrester. Men det borde du nog kunna avgöra genom att rispa på det och se om det är hårt.
Fler som är bra på mögelskador?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Enligt min erfarenhet med vattenskador, jobbar mycket med Relita och vattenskador, så är det där med stor sannolikhet en svamp och inte betongrester.
Kommer inte ihåg namnet på den jäkeln, den är inte trevlig att leva med under en längre tid. Så jag hade tagit bort allt som är kontaminerat
Vi skulle fräscha upp en bastu och gjorde en liknande upptäckt där, sluta med att vi rev ut en till bastu och två omklädningsrum.
Kommer inte ihåg namnet på den jäkeln, den är inte trevlig att leva med under en längre tid. Så jag hade tagit bort allt som är kontaminerat
Vi skulle fräscha upp en bastu och gjorde en liknande upptäckt där, sluta med att vi rev ut en till bastu och två omklädningsrum.
Och den kan man inte skura bort, då? Tänker på det där med Klorin mot svartmögel.Peter_Henry skrev:
Enligt min erfarenhet med vattenskador, jobbar mycket med Relita och vattenskador, så är det där med stor sannolikhet en svamp och inte betongrester.
Jag tycker filmen visar påväxt. Betongrester har jag stött på i återbrukat plank i gamla byggnader och det skrapar man inte bort med nagel.
Det finns massor av mögelsorteroch svamp vars påväxt ger olika utseende och strukturer. Men vill du veta kan du skicka på analys. Annars är det bästa att åtgärda orsaken, byta så mycket material du mäktar med och sanera resten med mögelsaneringsvätska. En vattenskada som fuktat lång tid kan skapa gynnsamt klimat för mögel även långt upp i konstruktionen.
Det finns massor av mögelsorteroch svamp vars påväxt ger olika utseende och strukturer. Men vill du veta kan du skicka på analys. Annars är det bästa att åtgärda orsaken, byta så mycket material du mäktar med och sanera resten med mögelsaneringsvätska. En vattenskada som fuktat lång tid kan skapa gynnsamt klimat för mögel även långt upp i konstruktionen.
Hittade den här tråden, och tycker att det ser ut som nåt liknande, vad säger ni andra?
Kondensskador på vind, åtgärd? | Byggahus.se https://www.byggahus.se/forum/threads/kondensskador-pa-vind-atgaerd.283146/
Kondensskador på vind, åtgärd? | Byggahus.se https://www.byggahus.se/forum/threads/kondensskador-pa-vind-atgaerd.283146/
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Jo men försäkringsbolaget måste ha gjort ett underlag till ev UE om vad som ska göras, kolla hur mycket försäkringsbolaget "kräver" ni ska ta bort så du inte sparar och sen visar sig att ni fortfarande har kvar möglet.(försäkringsbolaget tar knappast en andra mögelskada däe)ricebridge skrev: