Frågan lyder: Hur högt går möglet i min skadade innervägg?

Vi har fått en vattenskada, och nu håller jag på och bryter upp första väggen (källartrappan), där det var som värst. Såhär ser det ut efter en stunds närkontakt med kofot och cirkelsåg:

Innervägg med vattenskada och mögelpåväxt, delvis borttagen masonit och träplankor, rör till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden tagen nerifrån trappan; se räcke och strömbrytare för storleksjämförelse. Har tagit bort masonit och delar av ena plankväggen, som var tämligen grön och luden.

Ett finger pekar på mögelpåväxt och vattenskador vid basen av en innervägg och rör i en källartrappa.
Skapa konto

Här syns mögelpåväxt på murknande reglar, längst ner i hörnet. Fuktskadan har för övrigt uppkommit genom att vatten runnit längs med röret till vänster.

Frågan är då, om möglet letat sig upp i mellanväggen och upp även i nästa trapphus?

Halvvägs upp i den uppbrutna delen, en 15-20 cm, ser det ut såhär:

Närbild av skadad innervägg med synlig mögelpåväxt på träreglar och finger som pekar för skala.
Skapa konto

Fortsatta mögelfläckar längst in. Men - på andra sidan ser det ut såhär:

Närbild av en skadad innervägg med mörka mögelfläckar på träplank och en del synlig rörföring.
Skapa konto

Detta gråa - är det mögel, eller naturligt åldrande? (Huset är 60+ år.)

Närbild:
Närbild av misstänkt mögelpåväxt på gammal trävägg i ett hörn, med slitage och fläckar.
Skapa konto

Översiktsbild tagen uppifrån och nedåt längs med väggen:
Trävägg och reglar med möjlig mögelpåväxt och vattenskador, tagen inifrån ett trapphus.
Skapa konto

Så vad tror ni? Kan möglet ha spridit sig ända upp i nästa trapphus med? Eller räcker det med att torka ut (och byta virket längst ner)?

Bästa svaret

Inte expert på detta område men tycker det ser ut som att du rivit fullt tilläckligt. Virket med grått på ser vid en första anblick ut som formvirke som återanvänts, alltså att det är betongrester. Men det borde du nog kunna avgöra genom att rispa på det och se om det är hårt.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Virket med grått på ser vid en första anblick ut som formvirke som återanvänts, alltså att det är betongrester.
DET kan du nog ha väldigt rätt i! Tänkte inte på det (är/var det vanligt att man gör/gjorde så?)
Skrapade lite på det nu, och nog ser det ut som betongrester alltid.

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Fler som är bra på mögelskador?

ricebridge ricebridge skrev:
DET kan du nog ha väldigt rätt i! Tänkte inte på det (är/var det vanligt att man gör/gjorde så?)
Skrapade lite på det nu, och nog ser det ut som betongrester alltid.

[video]
Vet inte hur vanligt det är men jag har hittat det lite här och där i vårt hus från 1929.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Enligt min erfarenhet med vattenskador, jobbar mycket med Relita och vattenskador, så är det där med stor sannolikhet en svamp och inte betongrester.

Kommer inte ihåg namnet på den jäkeln, den är inte trevlig att leva med under en längre tid. Så jag hade tagit bort allt som är kontaminerat

Vi skulle fräscha upp en bastu och gjorde en liknande upptäckt där, sluta med att vi rev ut en till bastu och två omklädningsrum.

Peter_Henry Peter_Henry skrev:
Enligt min erfarenhet med vattenskador, jobbar mycket med Relita och vattenskador, så är det där med stor sannolikhet en svamp och inte betongrester.

Kommer inte ihåg namnet på den jäkeln, den är inte trevlig att leva med under en längre tid. Så jag hade tagit bort allt som är kontaminerat

Vi skulle fräscha upp en bastu och gjorde en liknande upptäckt där, sluta med att vi rev ut en till bastu och två omklädningsrum.
Och den kan man inte skura bort, då? Tänker på det där med Klorin mot svartmögel.

BigR
Jag tycker filmen visar påväxt. Betongrester har jag stött på i återbrukat plank i gamla byggnader och det skrapar man inte bort med nagel.

Det finns massor av mögelsorteroch svamp vars påväxt ger olika utseende och strukturer. Men vill du veta kan du skicka på analys. Annars är det bästa att åtgärda orsaken, byta så mycket material du mäktar med och sanera resten med mögelsaneringsvätska. En vattenskada som fuktat lång tid kan skapa gynnsamt klimat för mögel även långt upp i konstruktionen.

• Gilla
Peter_Henry
  • Laddar…
Och den kan man inte skura bort, då? Tänker på det där med Klorin mot svartmögel.
Har faktiskt ingen aning, har bara jobbat med det som företagare & då finns inga chansningar med spridningen.

Köp en fuktmätare och kolla om träet är fuktigt

K kanonkula skrev:
Köp en fuktmätare och kolla om träet är fuktigt
Ja, precis, men att det är fuktigt vet jag redan, det är uppmätt och klart av försäkringsbolagets utsände. Det jag undrar över är risken för hur långt möglet kan ha spridit sig.

Om du redan blandat in försäkringsbolaget så har det säkert kontrakt med underentreprenörer som fixar det väl?

K kanonkula skrev:
Om du redan blandat in försäkringsbolaget så har det säkert kontrakt med underentreprenörer som fixar det väl?
Vi väljer kontantersättning och att göra jobbet själva. Så kan vi styra mer över det själva.

Vi väljer kontantersättning och att göra jobbet själva. Så kan vi styra mer över det själva.
Jo men försäkringsbolaget måste ha gjort ett underlag till ev UE om vad som ska göras, kolla hur mycket försäkringsbolaget "kräver" ni ska ta bort så du inte sparar och sen visar sig att ni fortfarande har kvar möglet.(försäkringsbolaget tar knappast en andra mögelskada däe)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.