Tjena!

Jag har fått hp/ms larm på min nibe 1115

Det började igår när jag hade den avslagen för att istället istället elda i vedpannan jag kopplat till samma vattenburna system.

När tempen i akumulatortanken gått ner nog mycket så vred jag över och startade jordvärmen igen.

Gick därifrån och tänkte inte mer på det.
När jag kom hem på morron tyckte jag det kändes lite kallt så jag gick och kollade.

Motorskyddet hade löst ut så niben var strömlös

Jag återställer och startade om och fick alltså hp/ms larmet.

Har återställt motorskyddet kollat släktingarna på pumpen, i huset och rengjort smutsfiltret.

Pumpen funkade klockrent tills dess jag slog av den och började elda.

Kan det finnas nått samband eller har rent av gått sönder.
När jag startar upp det gör inte pumpen ens ett försök till att starta utan börjar larma direkt.

Har även provat öppna luftskruven och vrida pumpen manuellt som det står i instruktionerna under hjälpstart

Och pumpen går runt utan problem.

All hjälp uppskattas!

S
Har du EL-patron i den , kolla om överhettningsskyddet har löst ut . Värmebäraren kan ha blivit för varm
och löst

Kolla att det är spänning på alla faser till kompressorn.

Var sitter överhettningsskyddet?

Har inte hittat något sånt

S
har du en EL-patron i den ? , det verkar som ett tillbehör , ta bort fronten ta ett foto rakt in så syns den om den finns

Här kommer en bild

• Öppet elskåp med elektriska komponenter som kretsbrytare och kablage, sannolikt en del av ett byggnadsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Det där er EK-delen på topp
EL-patron om den finns sitter bakom den stora plåten på framsidan , inte säker men det kan sitta 2 skruv i botten eller på uppsidan om den
Den ser ut som en cylinder med en liten låda på som el-kablar går in i , kan vara en liten knapp som ska tryckas in , kan vara lite trög och trycka lite hårt .
Har den löst och blir återställd så hörs ett klick

Så ser underdelen ut

• Öppen underdel av vit köksutrustning som visar kylkompressorn, kopparledningar och isolering.
    Skapa konto
  • Gilla
kebab
  • Laddar…
S
Du har ingen el-patron men finns förberett att sätta i en , det är en stor sexkantplugg ovanför cirkpumpen
2 tum eller 50 mm uppe till höger på fotot . El-patron är ett extra tillbehör
Så något ÖVHS finns inte för den .
Har du full manual för den , annars finns det att ladda ner och allt som går att göra finns där
Pumpen nere till höger har en blank mutter utåt , lossa den och kontrollera att den snurrar , man kan se axeln i hålet med lampa , ingen fara kommer några droppar vatten bara ,
Om den inte går bra så löser VP på högtryck , den blir inte av med värmen

• Gilla
Albireo
  • Laddar…
Jag har haft lös skruven och provat snurra lite och den snurrar fint.

När jag rengjorde filtret så var vattnet som kom ut rätt svart
Jag öppnade och släppte ut vatten just före filtret och det var rätt svart till en början.

Det mesta av skiten borde ju ha fastnat i filtret men kan det ha något med felet att göra.

Som jag förstår det går inte kompressorn igång alls, utan den bryter direkt? I så fall är det inte pressostaten den löser på, utan motorskyddet. Antingen för att kompressorn inte klarar av att starta av någon anledning, eller för att det fattas någon fas.

Tack skutten förresten för all hjälp hittills.

Uppskattas verkligen!

S
Du kan ladda ner den här
www.nibe.fi/nibedocuments/11969/639153-1.pdf
Titta på var delarna sitter , det finns lågtryck och högtryckpresstostater , inte säker men kan vara en liten knapp för att återsälla , har inte skummat manualen 100% om dom återställer sig elektroniskt .
I bland kan dom kärva och då kan man knacka på dom lite kraftfullt så går dom tillbaka
Prova får du se och återkom

Skutten11

S
Hur mycket kan du om EL annars ta hjälp av annan och kolla upp så det finns spänning på alla ställen
med rätt sort , se även skiss
Lite mörk bild svårt att se om det är kopplat 3 fas till kompressorn

• El-skåp med öppen lucka som visar kablar och komponenter, gul pil pekar på vissa delar, anvisningstext överlagd.
    Skapa konto

Bästa svaret

S
Går inte att få ur det , du sa att du eldade och kopplade om något , det han vara så att returen till VP fick
en väldigt hög temp snabbt och då löser den på högtryck direkt och fick en chock så den slog i topp invärdes upp fastnade där , kolla som jag skrev om att knacka på pressostaten högtryck när VP är avstängd

Tack!
Ska prova mäta när jag kommer hem på morron.

Jag har en kran som sitter på rören som går till Niben.

När jag eldar så stänger jag den kranen så att varmvattnet inte ska passera Niben

Fick veta när jag köpte huset att det var kopplat så för att skydda jordvärmen från det för varma vattnet när man eldar.

Jag kan ta en bild på hur det är kopplat.

Den är på samma rör som smutsfiltret sitter och det väldigt svarta vattnet kom ut.

Jag använder väldigt sällan den stora pannan för att elda i dels funkar (vanligtvis) jordvärmen så bra plus att jag har en täljstenskamin i huset

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.