6 339 läst ·
21 svar
6k läst
21 svar
Hur gör man för att kanten på parkeringen inte ska rasa?
Har grävt upp delar av tomten som vetter mot vändplatsen utanför huset för att göra plats för en parkeringsplats. Min tanke är att bara lägga ut en markduk sen fylla på med några ton samkross 0-32 på de markerade ytorna på bilderna. Låter det vettigt?
Ytan som ska fyllas upp är ca 3*5m. Höjden är mellan 0-40cm.
Jag undrar över en del grejer då jag aldrig gjort något markarbete innan.
Är samkross 0-32 ett bra val här eller bör man köra med större/mindre?
på den högra sidan på bilderna kommer marknivån vara ca 50cm lägre än själva parkeringen. Hur hindrar man krosset att så småningom "rasa" ner?
Hur långt ifrån kanten kan man ställa en bil utan att riskera att det rasar?
Räcker det att packa genom att stampa följt av att backa bilen fram och tillbaka ett gäng gånger?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytan som ska fyllas upp är ca 3*5m. Höjden är mellan 0-40cm.
Jag undrar över en del grejer då jag aldrig gjort något markarbete innan.
Är samkross 0-32 ett bra val här eller bör man köra med större/mindre?
på den högra sidan på bilderna kommer marknivån vara ca 50cm lägre än själva parkeringen. Hur hindrar man krosset att så småningom "rasa" ner?
Hur långt ifrån kanten kan man ställa en bil utan att riskera att det rasar?
Räcker det att packa genom att stampa följt av att backa bilen fram och tillbaka ett gäng gånger?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
0-32 är normalt ett bra material eftersom det har förmågan att packa sig. 40 cm är kanske i mesta laget men om höjdnivån varierar mycket är det förmodligen enklast. Varje utfyllning måste ha en slänt mot marken. Lämplig vinkel på den beror på materialets egenskaper. Ju finkornigare desto längre slänt. Räkna med åtminstone 30 grader. Eftersom du verkar ha tillgång till tyngre fordon föreslår jag att du hyr en tung padda för att komprimera.
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Markduken ska förhindra att olika lager blandas med varandra. Hur pass viktigt detta är beror på vad lagren består av. Lägger du ut 0-32 på lera bör du definitivt ha markduk under, består marken i stället av sand spelar det nog ingen större roll. Det kan aldrig vara någon fördel att skippa markduken annat än att det blir mindre jobb och lägre kostnad.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Markdukens riktning tror jag inte spelar någon roll. Dela inte upp den i för små bitar bara.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
0-32 och i ännu mindre grad 0-60 är inte snygga som avslutande skikt. Antingen har du ett lager 0-8 eller ett mycket tunnt lager 5-8 överst.
Hobbysnickare
· Kristinehamn
· 16 inlägg
En normal överbyggnad ink slitlager ligger runt 55cm markduk, 40cm 0-90 och 10cm 0-32 och 5 asfalt eller som i ditt fall så kan du avsluta med 0-32 eller 0-18 för en tätare yta, hur du lägger markduken spelar mindre roll men ska du lägga flera i bredd är det viktigt att du överlappar med ca 50 cm. För att slippa rasrisken i kanten kan du motfylla med några andra massor.. lera jord eller vad som igentligen och slänta ner det som ett snyggt avslut på parkeringen.
Hobbysnickare
· Kristinehamn
· 16 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Man bör undvika att blanda organiskt och oorganiskt material. Dessutom är det synd att förstöra matjord.
Har tillgång till sprängsten ifrån granntomten. Får jag bättre bärighet om jag slänger några block i botten innan jag fyller med 0-32? Eller blir det kanske bara mer svårpackat med större block?