Har grävt upp delar av tomten som vetter mot vändplatsen utanför huset för att göra plats för en parkeringsplats. Min tanke är att bara lägga ut en markduk sen fylla på med några ton samkross 0-32 på de markerade ytorna på bilderna. Låter det vettigt?

Uppgrävd del av tomt markerad med röd rektangel för planerad parkeringsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd tomt markerad för anläggning av parkeringsplats med varierande höjd och vegetation i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ytan som ska fyllas upp är ca 3*5m. Höjden är mellan 0-40cm.

Jag undrar över en del grejer då jag aldrig gjort något markarbete innan.

Är samkross 0-32 ett bra val här eller bör man köra med större/mindre?

på den högra sidan på bilderna kommer marknivån vara ca 50cm lägre än själva parkeringen. Hur hindrar man krosset att så småningom "rasa" ner?

Hur långt ifrån kanten kan man ställa en bil utan att riskera att det rasar?

Räcker det att packa genom att stampa följt av att backa bilen fram och tillbaka ett gäng gånger?

0-32 är normalt ett bra material eftersom det har förmågan att packa sig. 40 cm är kanske i mesta laget men om höjdnivån varierar mycket är det förmodligen enklast. Varje utfyllning måste ha en slänt mot marken. Lämplig vinkel på den beror på materialets egenskaper. Ju finkornigare desto längre slänt. Räkna med åtminstone 30 grader. Eftersom du verkar ha tillgång till tyngre fordon föreslår jag att du hyr en tung padda för att komprimera.

• Gilla
Martin Lj
  • Laddar…
Hurpass viktigt är markduk i detta fall? Vad bli föt/nackdelarna med/utan?

Bästa svaret

Markduken ska förhindra att olika lager blandas med varandra. Hur pass viktigt detta är beror på vad lagren består av. Lägger du ut 0-32 på lera bör du definitivt ha markduk under, består marken i stället av sand spelar det nog ingen större roll. Det kan aldrig vara någon fördel att skippa markduken annat än att det blir mindre jobb och lägre kostnad.

Spelar det någon roll om man lägger markduken längs med eller tvärs över parkeringen? Tänkte om det finns risk att duken glider ner om man lägger den längs med sluttningen.

Får man större bärighet förstå större korn man har? Om jag fyller upp med 0-60 istället, blir det stabilare då?

M Martin Lj skrev:
Får man större bärighet förstå större korn man har? Om jag fyller upp med 0-60 istället, blir det stabilare då?
Ja det blir mer bärighet i större fraktion, eftersom materialet låser sig i varandra.

Markdukens riktning tror jag inte spelar någon roll. Dela inte upp den i för små bitar bara.

Banvaktarn Banvaktarn skrev:
Ja det blir mer bärighet i större fraktion, eftersom materialet låser sig i varandra.
Vad är den största fraktionen man kan ställa en bil på?

0-32 och i ännu mindre grad 0-60 är inte snygga som avslutande skikt. Antingen har du ett lager 0-8 eller ett mycket tunnt lager 5-8 överst.

En normal överbyggnad ink slitlager ligger runt 55cm markduk, 40cm 0-90 och 10cm 0-32 och 5 asfalt eller som i ditt fall så kan du avsluta med 0-32 eller 0-18 för en tätare yta, hur du lägger markduken spelar mindre roll men ska du lägga flera i bredd är det viktigt att du överlappar med ca 50 cm. För att slippa rasrisken i kanten kan du motfylla med några andra massor.. lera jord eller vad som igentligen och slänta ner det som ett snyggt avslut på parkeringen.

Hur viktigt är det att gräva bort all matjord innan man lägger markduken? Det är lite blandat grus sand och jord nu i botten.

M Martin Lj skrev:
Hur viktigt är det att gräva bort all matjord innan man lägger markduken? Det är lite blandat grus sand och jord nu i botten.
För att få ett bra resultat och god hållbarhet så ska man alltid ta bort all matjord. Men har du blandat upp massorna kanske du kan skrapa av det värsta.

• Gilla
Martin Lj
  • Laddar…
Man bör undvika att blanda organiskt och oorganiskt material. Dessutom är det synd att förstöra matjord.

Har tillgång till sprängsten ifrån granntomten. Får jag bättre bärighet om jag slänger några block i botten innan jag fyller med 0-32? Eller blir det kanske bara mer svårpackat med större block?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.