Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg
Så! Vem har erfarenhet av en bågfil med någon sorts snabbspänne?
Har önskat det någon gång tidigare, och särskillt idag då jag sågade ut ett gäng gamla bussningar..!
Har önskat det någon gång tidigare, och särskillt idag då jag sågade ut ett gäng gamla bussningar..!
Bästa svaret
Jag har en sådan här, inköpt på Bahcos outlet för ett antal år sedan. Kan inte påstå att jag använt den speciellt mycket men jag känner mig väldigt nöjd med den. Smidigt bladbyte och ligger bra i handen!
http://www.swedol.se/bagfil-bahco-3...8uyD1dB1xBOWxL9HZ-0ZPTTNC8KoVQnQaApFxEALw_wcB
http://www.swedol.se/bagfil-bahco-3...8uyD1dB1xBOWxL9HZ-0ZPTTNC8KoVQnQaApFxEALw_wcB
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vad gör det för skillnad? På min bågfil spänns bladet med ett litet vred under handtaget.
Nackdel? Finns inga som jag har märkt.
Har bågsåg/vedsåg med "snabbspänne" men det har inte direkt påverkat mitt liv.
Nackdel? Finns inga som jag har märkt.
Har bågsåg/vedsåg med "snabbspänne" men det har inte direkt påverkat mitt liv.
Produkter som diskuteras: "bågsåg"
Bågsågar
Bågsågar är en typ av såg där sågbladet spänns mellan två punkter i en båge. De har ett långt, smalt blad med tänder som är utformade för att skära genom material. Bågsågar används ofta för grövre arbete som att kapa grenar och
Läs mer
Tror du att TS förväntade sig att få svar kring spännanordningar på en bågfil som skulle påverka hans liv? För då vågar jag, trots att jag inte är TS, påstå att du har missförstått honom eller henne.KnockOnWood skrev:
Angående nackdelar med ett vred under handtaget så är det fullt möjligt att sådana finns trots att du inte har uppmärksammat dem. Som skrivit ovan så kan man med den aktuella bågfilsställningen få betydligt högre spännkraft än många andra ställningar. Det vet jag eftersom jag har och har haft ett antal olika modeller. Bland annat sådana med ett vred under handtaget. De anser jag vara sämre än den nu diskuterade modellen, av anledning nämnd ovan. Med det sagt så är inte skillnaden på en nivå som kommer att påverka någons liv i någon större omfattning är jag rädd.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tycker min modell har funkat oklanderligt, men jag har nog bara haft den i 40 år förstås.Daniel_N skrev:
Angående nackdelar med ett vred under handtaget så är det fullt möjligt att sådana finns trots att du inte har uppmärksammat dem. Som skrivit ovan så kan man med den aktuella bågfilsställningen få betydligt högre spännkraft än många andra ställningar. Det vet jag eftersom jag har och har haft ett antal olika modeller. Bland annat sådana med ett vred under handtaget. De anser jag vara sämre än den nu diskuterade modellen, av anledning nämnd ovan.
Lägg märke till att det inte är något kinaskräp, utan en Sandvik, made in Sweden:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag känner till den, har haft en likadan. En bra variant, fast sämre, klart sämre än den som länkats till tidigare. Dessutom saknar den snabbspännaren som TS frågade efter.KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
@Daniel_N har en tendens att ge upp tämligen omgående och skylla på verktygen. (Där fick du den kommentaren i returKnockOnWood skrev:
På frågan beror det ju såklart på hur mycket och vad man sågar. Jag byter när bladet börjar bli slött eller jag sågat mycket alu och det geggat igen mellan tänderna eller någon tand knäckts eller blivit sned. Dom är ju rätt billiga dom där bladen så finns ingen anledning att såga med dåligt blad.
Men nu frågades det efter en med snabbspänne, så då är det kanske inte så väldigt intressant att du har haft en utan i 40år.KnockOnWood skrev:
Snart kommer det väl någon och skriver att denne inte haft någon bågfil alls i över 40år så TS borde knappast behöva någon heller.
Haha, skylla på verktygen är ju A och O!Ola C skrev:
@Daniel_N har en tendens att ge upp tämligen omgående och skylla på verktygen. (Där fick du den kommentaren i retur)
På frågan beror det ju såklart på hur mycket och vad man sågar. Jag byter när bladet börjar bli slött eller jag sågat mycket alu och det geggat igen mellan tänderna eller någon tand knäckts eller blivit sned. Dom är ju rätt billiga dom där bladen så finns ingen anledning att såga med dåligt blad.
Ett litet sidospår (bredvid diskussionen om snabbspännare) är att den trista alu-geggan botas förträffligt med T-röd. Jag brukar duscha på en blandning av 50% t-röd 50% vatten. Andra har också paraffinolja i, har aldrig provat. I vilket fall funkar det utmärkt med sprit (precis som olika bågfilsställningar så blir man förvånad över att skillnaden kan vara så stor)
Om man måste såga från insidan i ett antal bussningar av något slag så innebär det antagligen att man måste spänna loss bladet först för att trä det igenom bussningen innan varje sågning och sedan kanske även för att ta bort sågen innan bussningen kan lossas ur sitt fäste. Bladet skall alltså lossas minst två gånger för varje sågning, antagligen med hjälp av de händer som redan är upptagna med annat.
Både @Daniel_N och @KnockOnWood har alltså fel eftersom ett snabbspänne antagligen kan påverka någons liv ganska mycket under ovan nämnda förhållanden.
För övrigt så har även jag en bågfil av en helt annan modell - den är riktigt dålig.
Både @Daniel_N och @KnockOnWood har alltså fel eftersom ett snabbspänne antagligen kan påverka någons liv ganska mycket under ovan nämnda förhållanden.
För övrigt så har även jag en bågfil av en helt annan modell - den är riktigt dålig.