6 671 läst ·
11 svar
7k läst
11 svar
Räkna på antal downlights till badrum? WATT/LUMEN?
Hej!
Finns det någon hemsida där man kan räkna på hur många watt/lumen och antal downlights man behöver till ett badrum?
Badrummet är 2 x 2 meter
Tack för hjälp.
mvh
Finns det någon hemsida där man kan räkna på hur många watt/lumen och antal downlights man behöver till ett badrum?
Badrummet är 2 x 2 meter
Tack för hjälp.
mvh
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
4st 7W med 60gr spridning och dimmer. Inte för att du kommer att behöva effekten, utan för att få en snygg indelning. Glöm inte att de måste vara min IP23 klassade.
Jag läste också att det var minst IP23 men att de flesta köper IP44.R Robert-san01 skrev:
Testade denna sida, synd bara att de inte fanns badrum att välja
http://www.charlstonlights.com/led-light-requirement-calculator
Tack!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Den sidan funkade helt OK tycker jag! Välj Kitchen och vita väggar. Enda som var lite knepigt var att den visade att man skulle sätta den jämt fördelat och inte i hörnen, dvs 4st. I listan över antal listar den 2 eller 3st.swealp skrev:
Bästa svaret
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Det stämmer säkert, 7W räcker för 2x2m. Jag satte 11W mitt i taket på mina små toaletter och det är bra lyse när man skall städa. Dock så är det rundstrålande 7W så de ger mycket mer lyse än spottar.
24W är mycket mer än nödvändligt, men det är trevligt att kunna kräma på till "sjukhus-nivå" när man skall städa.
24W är mycket mer än nödvändligt, men det är trevligt att kunna kräma på till "sjukhus-nivå" när man skall städa.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Hide-a-lite har en guide med information på sin webbplats och de rekommenderar 1 spot per 1,5 kvm, mindre om det finns annan belysning som spegelbelysning. Du kan kolla där hur många lumen de spottarna har.swealp skrev:
Klicka här för att svara