Byggahus.se
äldre spiralträborr kan man slipa med en fil om på engelska heter "auger bit filé". Säljs bl.a. Av Lie Nielsen och Lee Valley i USA. Kan man köpa den någonstans i Sverige..
Tacksam för tips

H
  • Gilla
Kapten Bölja
  • Laddar…
Får träff i Tyskland, lite enklare än från andra sidan pölen.

• Gilla
Kapten Bölja
  • Laddar…
Kompletterar med bild

• IMG_0024.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fotografen Fotografen skrev:
Får träff i Tyskland, lite enklare än från andra sidan pölen.
Var?

henke_benke skrev:
har spanat lite på special filar när jag försökte göra vattenturbin i mässing.
det närmaste är nålfilar.
tips är kolla med [länk] ([länk])
Har ställt frågan dit men inget svar. Nålfil kan kanske vara ett alternativ men som jag förstått ska den vara enkelhuggen, typ som när man filar en såg

H
K Kapten Bölja skrev:
Har ställt frågan dit men inget svar. Nålfil kan kanske vara ett alternativ men som jag förstått ska den vara enkelhuggen, typ som när man filar en såg
jag skulle personligen bara leta fram en fil som funkar. speciellt när specialfilen är svår att finna i sverige.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
henke_benke skrev:
jag skulle personligen bara leta fram en fil som funkar. speciellt när specialfilen är svår att finna i sverige.
Får nog bli så

Jag brukar använda en vanlig liten trekantfil och en liten enkelhuggen flatfil.

• Gilla
Hedens
  • Laddar…
Eftersom den fil som jag sökte inte verkar gå att få tag på i Sverige så får det bli som du beskriver även om den inte är optimal för ändamålet

Bästa svaret

Jag tycker väl förstås att det oftast är enklare att handla från t.ex. Fine-Tools än att handla i Sverige om det inte gäller prylar som finns över disk på närmaste ICA eller COOP?

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Pga pris eller utbud? Fine Tools har ju ett extremt utbud och just i det här fallet har dom det man vill ha, inte något liknande

Oftast blir det billigare att handla från Tyskland eller UK men framför allt så är det utbudet. Inte helt sällan så handlar det ju trots allt om ganska grundläggande prylar som inte ens går att få tag på i Sverige som i detta fallet. Här finns ju som du säger rätt pryl lätt tillgängligt.

Frakten är dessutom inte dyrare än inom Sverige, ofta faktiskt billigare. De vanligast förekommande tyska och engelska webb-butikerna brukar ha väldigt bra service och brukar lösa eventuella reklamationer utan problem.

Men med det sagt så handlar jag gärna över disk om det går (sällan) och om priset inte är helt orimligt. Tyvärr så brukar min lokala handlare ligga 25-100% över vad jag får betala för elvektyg och tillbehör från england så de går oftast bort. Ett lite högre pris för bra service och lättillgängliga varor kan jag tänka mig men inte så mycket högre.

M
H heimlaga skrev:
Jag brukar använda en vanlig liten trekantfil och en liten enkelhuggen flatfil.
En fil att fila sågar med fungerar, liksom de så kallade diamantfilarna som ser ut som förstorade nagelfilar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.