Hej!

Har en handdukstork (vattenburen) som blivit ljummen/kall nu de senaste 2 veckorna. Har googlat mig fram till att det kan vara att det behövs luftas.
Men!
Jag har inte hittat HUR jag gör detta..

Hade uppskattat mycket om någon hade kunnat förklara hur jag går tillväga.
Hoppas bilderna hjälper.

• Kollage av vattenburen handdukstork: topp med ventiler, helbild och anslutning till vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Första fotot , en skruvskalle . är säkert avluftningen , skruva lite försiktigt på den

Med en spårskruvmejsel inte skiftnyckel. Kontrollera på manometern så att systemet är trycksatt först.

Ok, så det är allt som bör göras?
Man öppnar och stänger den?
Jag kanske ska stänga av vattnet med ballofixen först kanske?

Bästa svaret

L
Du kam stänga ballofixen så det är stängt på en sida , för att inte få vattenströmning i genom , den andra sidan på HT ska vara öppen annars kommer inget vatten in , ta det lite försiktigt med att skruva , det brukar inte behövas mycket , om det börjar bubbla är det bara att vänta tils det slutat , men du kan behöva göra det flera gånger

Ok, super. Tackar.
Sista fråga :)

Bör jag stänga till kall eller varmvattnet?
Gissar på varmvattnet kanske?

L
R Robine skrev:
Ok, super. Tackar.
Sista fråga :)

Bör jag stänga till kall eller varmvattnet?
Gissar på varmvattnet kanske?
Ren EL-värme eller vattenelement ??
Du har väl inte Varnvattencirkulation VVC , utan det kommer nog från värmsystemet
Du behöver inte stänga något KV eller VV , har du en cirkulationspump till värmen kan du stänga av den , och då ska du inte stänga ballofixen

Jag bor i ett radhus och, så som jag förstod det, så går handdukstork på samma som elementen osv.
Minns att rörmokaren sa till mig att handdukstorken alltid måste vara öppen (varm), även på sommaren. Då det annars var risk för stillastående vatten (legionella om jag minns rätt)

De enda ballofixen är bakom toalettstolen.

Eller kanske bör stänga på det vita vredet (namn på detta har jag glömt för tillfället.. )

Får be om ursäkt, men jag har noll koll på detta..

• VVS-anslutning med ventiler bakom en toalettstol, nära golvet och väggen.
    Skapa konto
L
Du ska inte känna dig som ett fån , Forumet är till för alla frågor , har ingen betydelse vad för sort . liten eller stor , dum eller expert
Hoppa över att stänga av , det behövs inte , bara lufta
Bara kom tillbaka och tala om hur det gick

• Gilla
Robine
  • Laddar…
Ok, har testat.
Kom enbart vatten inga bubblor alls. Vattnet var mellan kallt och ljummet. (mer åt det kalla hållet)

Röret från vägg fram till handdukstork är varmt men sedan är torken kall.
Då måste det vara något fel i kopplingen där kanske?

• Röranslutning till en handdukstork märkt med "kall" och "varm" för att indikera temperaturskillnaden.
    Skapa konto
L
Efter sommar så händer det lite med allting även på värmesidan ,
Den vita delen är en termostat , det sitter en sexkantsmutter till vänster om den vita delen ,
skruva loss den kommer inget vatten , under där sitter en liten pigg som brukar fastna ,
knacka lite lätt på den så den hoppar ut , tryck några gånger så den fjädrar ,
PS du kan prova att vrida fram ( till max och min ) och tillbaka några gånger först . även knacka med hammaren på det blanka så det blir lite vibbrationer så kanske den hoppar ut ,
annars tag bort termodonet

• Gilla
Robine
  • Laddar…
Krilleman
Termostatventilen är en helt vanlig avig vinkel från MMA.
På den sitter det en ENH handratt som saknar termostatfunktion.

http://www.mma.se/produkter/ventil-med-forinstallning-fv/
http://www.mma.se/produkter/handratt-enhnhknhn/

Legionella kan du inte få för att du stänger av flödet i handdukstorken då den sitter kopplad på värmesystemet och inte på tappvattnet.

Kolla först piggen under handratten enligt beskrivningen ovan. Den ska åter fjädra ut när du trycker på den.
Fungerar piggen som den ska så prova att stänga av resterande element i ditt hus (dra alla andra radiatorers termostater i botten) så pumpen endast pumpar vatten genom handdukstorken. Det kan hjälpa att hosta igång prylar som ev går sakta pga luft.

Hej igen!

Jag började med att stänga av alla andra element, vilket gjorde att det faktiskt blev mycket varmare. Inte så varmt som det bör vara dock.

Så jag skruvade av ratten och piggen sitter hårt...

Jag har knackat på den och tryckt. Vill inte slå för hårt.

Bör jag prova med 5-56 eller liknande rostlösare kanske?

• Avtagen termostatknopp med en fastsatt pinne som ser ut att vara korroderad, närbild mot en vit vägg.
    Skapa konto
Det har löst sig!
Hjälpte att lösa upp piggen med 5-56.
Tack för all hjälp.

• Gilla
Emil_K och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.