18 283 läst ·
30 svar
18k läst
30 svar
Ok för elektriker att göra hål i bakre del av dosa?
Hej!
Jag hade en elektriker hemma för diverse jobb.
Noterar att han gjort hål i baksidan av en dosa för att komma ut med kabel (denna går sedan direkt ut på andra sidan väggen och dras i kabelkanal uppåt.
Han har dessutom lämnat dosa lös på ena sidan, så att isoleringen nästan kommer in.
Är allt detta rätt gjort?
Jag hade en elektriker hemma för diverse jobb.
Noterar att han gjort hål i baksidan av en dosa för att komma ut med kabel (denna går sedan direkt ut på andra sidan väggen och dras i kabelkanal uppåt.
Han har dessutom lämnat dosa lös på ena sidan, så att isoleringen nästan kommer in.
Är allt detta rätt gjort?
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Den dosan såg inte nymonterad ut
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Då är det väl taskigt att skylla på elektriken för att den är lös ang att borra är inte helt rätt men svårt att göra på något bättre sätt är inget allvarligt fel
Bästa svaret
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Nej det är inte enligt boken rätt men det är i princip det minst dåliga sättet enda felet är att dosans godkännande påverkas så det är bara ett problem på papper inte på riktigt 
Att byta en infälld dosa för med sig en hel del arbete.N nmeden skrev:
Först måste väggen sågas upp så man kommer åt hela dosan och de anslutande rören. Därefter kan man byta dosan och sätta tillbaka vp-rören. Sen återstår att laga väggen med gipsskiva, spackel och tapet eller färg. Det är ytterst få kunder som ser kostnaden som vettig eller försvarbar.
Dessutom var rördimentionen på 60-talet 15,2 och i dagsläget 16mm så det är lite mer bök innan det är klart.
Men som sagt tidigare i tråden.
Det är inte rätt att borra sig genom botten på dosan eftersom dostillverkarens godkännande och anvisning då inte följs.
Å andra sidan vad är alternativet?
I detta fall skulle det vara att gå ut genom ett näslock på framsidan av väggen och därefter borra sig genom väggen till det andra rummet.
Hur estetiskt är det?
Ibland måste man slira på regelverket för att få till en installation utan skämskudde
Nissen hade ju kunnat trä på en 16slang å ett superbra strips som dragavlastare
.
.men nå mer godkänt hade det inte blivit men så gör jag när nöden kräver .. jag reagera mer på all jädrans fk i alla färger i ubåt än den egentliga frågan som Ts undrar över ...
Ungefär som här då:

Jag ser ingen anledning till att "hen" på eget initiativ skulle byta dosa. Har du träffat din elektriker? Tänkte när du inte vill könsbestämma personen med ett han eller hon utan använder nya genusmardrömmen hen?N nmeden skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Fast vad ska hända? Det är ju en fast monterad kabel och ett hål för kabeln i dosan lär ju inte påverka någonting.