2 034 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Installation av tvättmaskin El
Har en tvättmaskin som jag ska installera..
Från väggen kommer Röd en Svart och en vit sladd
Från tvätt maskinen är det en gul/grön en blå och en brun sladd!
Det ända jag vet är att Röd och gul/brun sladdarna ska ihop, men sen? Snälla någon som kan?
Från väggen kommer Röd en Svart och en vit sladd
Från tvätt maskinen är det en gul/grön en blå och en brun sladd!
Det ända jag vet är att Röd och gul/brun sladdarna ska ihop, men sen? Snälla någon som kan?
Bästa svaret
Röd är en lite farlig färg att veta precis vad den är till. Troligen stämmer det som du skriver, men hur vet du det?
Får du jorden rätt så spelar inte de andra någon roll. De kan vändas hur som helst. Men dubbelkolla så att röd verkligen är jord.
Får du jorden rätt så spelar inte de andra någon roll. De kan vändas hur som helst. Men dubbelkolla så att röd verkligen är jord.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Jätte tack för alla svar,
Visa en bild på hur det såg ut för en elektriker som var inom jobbet han var ganska säker på att rö och gul/grön skulle på samma men får nog ta hit fastighetskötaren.. Dumt att prova själv tror jag i detta läget..
Men stort tack
Med vänlig hälsning
Jimmy L
Visa en bild på hur det såg ut för en elektriker som var inom jobbet han var ganska säker på att rö och gul/grön skulle på samma men får nog ta hit fastighetskötaren.. Dumt att prova själv tror jag i detta läget..
Men stort tack
Med vänlig hälsning
Jimmy L
Fördelen med en enkel multimeter jämfört med en sk, spänningsprovare är att förutom att mäta spänning kan du mäta motstånd och med lite hjälp från forumet lista ut vilken som är nolla respektive skyddsjord. Samt göra en enklare kontinuitetsmältning av skyddsjorden så du vet att allt är säkert när du kopplat klart.
Har du jordfelsbrytare? Jag är också ganska säker på att röd är jord och skall ihop med gulgrön. Men inte helt säker. Och det kan bli livsfarligt om det skulle vara fel. Har det stått en tvättmaskin där förr? Har du en bild på dosan? Det går att tänka sig att det är en dosa för belysningen och att röd är tändtråd. Kopplar du då röd på gulgrön så kommer tvättmaskinen att fungera, men höljet blir strömförande när du tänder lampan.
Vi får helt enkelt vänta och se om Jimmy skriver något efter att han tänt lampan eller om ljuset är tänt men ingen hemma! 
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 889 inlägg
Förutom ett mätinstrument behöver man kunskapen att mäta fram vilken ledare som är vad, framförallt vilken som är skyddsjord. Jag vågar inte ens försöka mig på att beskriva denna procedur utan man behöver själv ha bra på fötterna och en bra bild över hur elsystemet ser ut och fungerar, dvs man måste själv förstå vad man mäter och inte bara följa en procedur med ja/nej-frågor
Om man gör en ensam kontinuitetsmätning mellan röd och en känd skyddsjord och summern piper så kan den röda vara
- skyddsjord
- nolla
- tändtråd som är nollad via en lampa
- fas (strömmen är ju bruten vid mätningen så fasledaren kan "se ut" att vara jordad)
- något helt annat som råkar vara jordad via t.ex en vattenradiator
Så man behöver göra flera olika mätningar både med och utan strömmen på kombinerat med en visuell inspektion.
Om man gör en ensam kontinuitetsmätning mellan röd och en känd skyddsjord och summern piper så kan den röda vara
- skyddsjord
- nolla
- tändtråd som är nollad via en lampa
- fas (strömmen är ju bruten vid mätningen så fasledaren kan "se ut" att vara jordad)
- något helt annat som råkar vara jordad via t.ex en vattenradiator
Så man behöver göra flera olika mätningar både med och utan strömmen på kombinerat med en visuell inspektion.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden