1 316 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Dimmern hamnat på fel uttag, vad göra?
Jag har kollat överallt men lyckas inte hitta svar på denna, kanske lite dumma fråga.
Först lite bakgrund: Vi flyttade in i vårt nybygge i våras. Hade kommit överens med elektriker om vilka lampor vi ville ha dimmer till. En av dessa är över köksön. Nu har vi äntligen hittat den perfekta armaturen att ha där, men då den skulle tändas så visade det sig att knappen vi trodde var till köksö, var till vardagsrummet. Knappen som styr lampan över köksön är en "vanlig" knapp.
Så nu till min fråga: Hur svårt är det att byta så att det blir tvärtom? (Vi behöver inte dimmer till vardagsrummet, den är mest till för städbelysning) Eller går det inte att rädda på det sättet? Dvs måste man installera om dimmer till köksön?
Som tillägg kan sägas att vi har runda uttag (om det spelar någon roll?) Renova, och alla tryckknappar sitter tillsammans på en rad.
Hoppas verkligen att nån på detta eminenta forum kan hjälpa mig reda ut vad som behöver göras.
Kc (Long time forum lurker, first time poster)
Så nu till min fråga: Hur svårt är det att byta så att det blir tvärtom? (Vi behöver inte dimmer till vardagsrummet, den är mest till för städbelysning) Eller går det inte att rädda på det sättet? Dvs måste man installera om dimmer till köksön?
Som tillägg kan sägas att vi har runda uttag (om det spelar någon roll?) Renova, och alla tryckknappar sitter tillsammans på en rad.
Hoppas verkligen att nån på detta eminenta forum kan hjälpa mig reda ut vad som behöver göras.
Kc (Long time forum lurker, first time poster)
Bästa svaret
Ser brytarna likadana ut är det samma serie.
Troligen sitter det en dimmerpuck bakom den återfjädrande brytaren. Det är den du behöver flytta till där du vill dimmra. Den behöver sedan en fjäder för att brytaren ska bli återfjädrande. Men det har du redan så flytta även den. Det blir minst arbete.
Troligen sitter det en dimmerpuck bakom den återfjädrande brytaren. Det är den du behöver flytta till där du vill dimmra. Den behöver sedan en fjäder för att brytaren ska bli återfjädrande. Men det har du redan så flytta även den. Det blir minst arbete.
Låter som om elektrikern har kopplat fel, är väl bara att ringa och be honom komma och rätta till så att rätt knapp får den förutbestämda funktionen. För elektrikern hade väl information om vilket "uttag" som skulle ha dimmerfunktion?
Tack allihopa för era svar! Jag är helt grön när det gäller sånt här. (Sidnot: Första veckan i huset fick jag ringa elektrikern och fråga om han glömt att vi skulle ha dimmer för jag fattade inte att det var en "tryck och håll inne"-variant, hade förväntat mig ett "snurrvred".
Jobbigt när man inte ens fattar hur en lysknapp fungerar...)
Det jag var ute efter att veta var hur svårt det är att byta/koppla om. Men det låter som att det är ganska lätt. Ska kontakta elektrikern som gjorde installationen och be honom komma och kika.
Ja, men elektrikern som vi gick igenom elen med var inte samma person som var där och installerade så är inte förvånad över att det blev fel. Han som vi gick igenom elen med tog lite sporadiska anteckningar på en liten papperslapp som han sen glömde i huset (hittade den senare och stod typ "fönsteruttag i alla fönster" eller nåt i den stilen.. )R roli skrev:
Det jag var ute efter att veta var hur svårt det är att byta/koppla om. Men det låter som att det är ganska lätt. Ska kontakta elektrikern som gjorde installationen och be honom komma och kika.
Klicka här för att svara