Claes Sörmland
Ja, det stämmer. Det är en politisk och administrativ kampanj som drivs vad gäller de hårda tagen mot de små avloppen. Den är inte grundad i oberoende naturvetenskaplig forskning utan i teoretiska räkneexempel från det politiskt styrda utredningsväsendet. I botten ligger vår miljöbalk från 90-talet där miljörörelsen lyckades få in omvänd bevisbörda och en försiktighetsprincip. Detta gör att vanliga rimlighetsbedömningar inte kan göras.

Vi får nog leva med detta tills våra politiker justerar lagstiftningen. Och jag ser inte att det kommer att hända. En liten perifer fråga som inget parti vill driva i en tid när rädslan för "kemikalier" och "gifter" alltmer tar över ett samhället. Naturvetenskap är inte på modet.

• Gilla
Oldfart och 5 till
  • Laddar…
Det är så man baxnar. Här sitter myndigheter med utövande makt och beslutar om sannolikt onödiga merkostnader för landsbygsbefolkningen på ofantligt stora summor, och när forskare går igenom hela den samlade vetenskapliga kunskapen, baserad på fakta/empiriska bevis, kommer fram till en slutsats som inte överensstämmer med den förda linjen, så vägrar man att acceptera rapporten pga att personer på myndigheten inte tror att den är sann.

Vi kanske ska återinföra troll, häxor och animism också? Det tycks finnas god jordmån för trosbaserade läror i dagens samhälle. Oroväckande många tycks inte vilja acceptera verkligheten så som den ser ut utan föredrar att fly in i sina egna drömvärldar.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
L
Nu verkar det som LRF trampar någon på tårna med att skriva om det , vi som sitter utanför kan bara beskåda det , som en del myndigheter tar beslut om , oavsett fel eller rätt , men det är människans natur att göra så . Då får man ändra sig till mera rätt och kanske lite fel .
Det är väl så i dessa myndighetsvärldar , för att vara med i laget så ska man vara medgörlig
mot sin nästa ( inom myndigheten ) och inte ifrågasätta något , för om någon skulle göra det
så blir det till att trava pärmar i källarens kylskåp .
Osökt kan man undra hur det är med myndighetens policy att undanhålla något i detta s.k. öppna land , klart är att denna publikation är nog stick i stäv med vad dom säger och måste hållas inlåst , så inte någon kan läsa och förklara att dom har fel.

En myndighet har mycket svårt att ändra sig och erkänna något fel som begåtts eller pågår ,
det kan vara en nesa för dessa personer och det får inte förekomma , dom måste ha ryggen fri
med hjälp oss andra i styrande myndigheter och landets regering

Hoppas att denna rapport blir en AVLOPPSGATE genom en visselblåsare någon stans ,
och hade jag tillgång till den så var den ute på nätet inom 5 sek

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Hoppas denna forskarrapport blir offentlig! Ingen vill ju kosta på över 100 kkr om man inte miljömässigt vinner något på det.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Claes Sörmland
Du har liksom inget val om du vill ha ett avlopp hemma. Det är lag.

Nu har jag inte lyckats/brytt mig att läsa lagtexten heller men vad säger egentligen lagen? Är det som vanligt att det är upp till en tolkning så kanske utredningar som denna kan göra nytta?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jo så är det. Men nya forskarrapporter kan ju göra så att folk får en anläggning som funkar.. till ett vettigt pris.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Claes Sörmland
J jävla_hus skrev:
Nu har jag inte lyckats/brytt mig att läsa lagtexten heller men vad säger egentligen lagen? Är det som vanligt att det är upp till en tolkning så kanske utredningar som denna kan göra nytta?
Lagtexten är allmänt hållen men ger den så avgörande principen omvänd bevisbörda. Förordning om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd förbjuder utsläpp av avloppsvatten och stipulerar att tillstånd måste sökas. Sen tillkommer en strikt tolkning från myndigheternas sida och ett miljödomstolsväsende som tolkar miljöbalken mycket strikt. Där är vi idag.

Krilleman
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag fick dispens från kommunens miljökontor för min trekammarbrunn från -58 (där utloppet rinner ut på bondens åker) tills det kommunala VA kommer till min byhåla.

Beräknad byggstart ca 2024.

Gud hör bön. Halleluja!

• Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Nötkreatur:
den sammanlagda mängden nötkreatur, inklusive tjurar, stutar, kvigor och kalvar, halverats i Sverige, från cirka 3 miljoner på 1930-talet till dagens 1,5 miljoner djur.
http://www.svensktkott.se/om-kott/k...mat/notkreatur-i-siffror-sverige-och-varlden/

Älgar:
ca 350.000
https://www.skogforsk.se/kunskap/kunskapsbanken/2016/varldens-tataste-algstam/

Vildsvin, kronhjort, rådjur, varg, björn, räv...
För att inte tala om hästar, ca 355.000 och hundar, ca 800.000

Hur skall vi ta hand om exkrementerna från alla dessa miljontals djur?
Det blir inte lätt att "sätta dem på pottan" så de inte läcker ut något i naturen.

Sedan är det ju så att all den fosfor som vi och de andra djuren knaprar i oss sedan kommer ut i miljön på ett eller annat sätt. Och bildar ett kretslopp som det heter.
Kretsloppssamhälle är ju ett av dagens modeord.

Och då är det väl bättre att vi läcker ut fosforn lokalt, utspritt i naturen, i stället för att samla ihop den till "reningsverk", som ändå skickar ut det mesta i havet, där den enligt alla källor gör stor skada.

• Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Vore mycket intressant att räkna på miljöpåverkan gällande att gräva ner mil med rör och tvångsansluta folk till kommunala anläggningar som ofta byggs ut och då och då råkar släppa ut orenat vatten i sjöar och vattendrag istället för att låta folk ha egna anläggningar där utvecklingen faktiskt gått framåt sedan 1900-talet!

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
L
För att inte tala om det rötslam som sprids på åkrarna , med godkännande från myndigheter och kommuner ,har ju varit vilda debatter om det , tungmetaller

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vore mycket intressant att räkna på miljöpåverkan gällande att gräva ner mil med rör och tvångsansluta folk till kommunala anläggningar som ofta byggs ut och då och då råkar släppa ut orenat vatten i sjöar och vattendrag istället för att låta folk ha egna anläggningar där utvecklingen faktiskt gått framåt sedan 1900-talet!
Ett alltid lika aktuellt problem. Nu, under den bästa badsommaren på år och dag:
wy4cBlG5VdOET-1SUM0qIkQwUT0-jpg.jpg
Avloppsvatten rann ut i Mellbystrand
Laholm Laholms kommun avråder från bad vid Birger Pers väg i Mellbystrand efter ett utsläpp av avloppsvatten där.
En avloppspump stannade på måndagskvällen och det innebar att omkring 50 kubikmeter avloppsvatten rann rakt ut i havet vid en av kommunens populäraste badplatser.

Från Hallandposten, tyvärr "låst" artikel:
http://www.hallandsposten.se/nyheter/laholm/avloppsvatten-rann-ut-i-mellbystrand-1.7215978

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.