Jag ska börja byta i stort sett alla golvsocklar och foderlister runt fönster. Det blir allmoge, 21x120mm vid golv, 15x69mm runt fönster och dörrar, och skurklossar av klyvd planhyvlat där lämpligt.
Innan jag börjar med 200m list:
Innan jag börjar med 200m list:
- ...tar jag gärna emot alla snickartips, brukar finnas mycket smarta knep där ute! Till exempel hur mäter man enklast och bäst.
- Jag har ett par fönster där min salning inte blev helt flush med väggen, hur löser jag det bäst för att det inte ska bli glipor?
- Jag tänkte skjuta dyckert med pistol. Var sätter man de bäst på allmogeprofil, och hur tätt? Det är mest gips+osb bakom.
- Jag såg på youtube att en snickare satte en dyckert med hammare från sidan in där 45 geringarna möts runt fönster. Bör man göra det?
- Jag har parkett, man sätter sockeln mot så den vilar mot golvet, ingen glipa?
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Svar på sista frågan. Lägg en regel ovanpå socken vinkelrätt ur från väggen och så lägger du din tyngd på regeln så att sockel pressas ner och så skjuter du fast sockeln. Att skjuta fast dem med pistol underlättar, bra val
Tälj golvsockel i överkant, gera den ena 90grader, såga ur i övre delen i profilen alltså i 45 grader, den mötande sågas först i 45 grader men sågas ur från undersidan i 90 grader, inte hela vägen, en bit i överkant sparas.
Detta resulterar i att de plana sidorna möter varandra i 90 grader och bara den övre/profildelen går in i varandra som en pusselbit. Hmmm, lät krångligt, bra blir det, ingen fogning behövs, blir bra utan.
Mvh. P-A
Detta resulterar i att de plana sidorna möter varandra i 90 grader och bara den övre/profildelen går in i varandra som en pusselbit. Hmmm, lät krångligt, bra blir det, ingen fogning behövs, blir bra utan.
Mvh. P-A
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två socklar, vänster möter vägg/vägg i rätt längd.
Logga in
Skapa konto
Fortfarande vänster bit, gerad 90 grader.
Logga in
Skapa konto
Fortfarande vänster bit, gerad 45 grader i övre delen.
Logga in
Skapa konto
Högra sockeln, geras 45grader, tas ur i 90 grader underifrån, X är den bit som skall vara kvar i 45grader.
Logga in
Skapa konto
Blir oftast ett snyggt hörn, även om man nyss provat tekniken.
Mvh P-A
Ett alternativ till tråkiga 45graders geringar som med tiden vill torka/röra sig.
Sätta klossar även vid fodring av fönster:
Använder man trälister och inte täljer hörnen, riskerar man glipor med tiden.
Mvh P-A
Sätta klossar även vid fodring av fönster:
Logga in
Skapa konto
Använder man trälister och inte täljer hörnen, riskerar man glipor med tiden.
Mvh P-A
Redigerat:
Tack för tipset om förkroppning. Det ska jag testa på lite gamla allmoge profiler jag har kvar sedan tidigare, det låter svårt men alltid kul att testa något nytt. Vad jag förstår gäller det främst innerhörn?
Jag tänkte köra klossar där dörrfoder möter golvsockel. Men över fönster tänkte jag bara köra 45 gering av foder, men det låter tråkigt om det kan glipa efter en tid. Är det därför jag sett snickare som slår en handdyckert in från sidan i det logräta fodret in i det vågräta fodret, och lite trälim, för att förhindra det?
Jag tänkte köra klossar där dörrfoder möter golvsockel. Men över fönster tänkte jag bara köra 45 gering av foder, men det låter tråkigt om det kan glipa efter en tid. Är det därför jag sett snickare som slår en handdyckert in från sidan i det logräta fodret in i det vågräta fodret, och lite trälim, för att förhindra det?
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Helt rätt, om man limmar och skråspikar kan man undgå en viss rörelse, inte allt.T Tvapac skrev:Tack för tipset om förkroppning. Det ska jag testa på lite gamla allmoge profiler jag har kvar sedan tidigare, det låter svårt men alltid kul att testa något nytt. Vad jag förstår gäller det främst innerhörn?
Vill man undvika glipbildning vid 45 grader måste man kapa i dubbelgerning, 45 grader samt några graders lutning snett ner, då sätter man en liten kludd med fog endast i underkant där det blir en minimal trekantshål. Om man bara gerar båda mötande hörn i 45 grader blir båda vinklarna konvexa.
Mvh P-A
Min kap kan dubbelgera. Men jag fattar inte riktigt. Alltså 45 och sen lite vinkel, så det bildas en liten glipa/trekantsutrymme in mot väggen och salningen? Är det för att ge listen lite utrymme att röra sig? (Typ som ett flytande parkettgolv)P Pagno skrev:Helt rätt, om man limmar och skråspikar kan man undgå en viss rörelse, inte allt.
Vill man undvika glipbildning vid 45 grader måste man kapa i dubbelgerning, 45 grader samt några graders lutning snett ner, då sätter man en liten kludd med fog endast i underkant där det blir en minimal trekantshål. Om man bara gerar båda mötande hörn i 45 grader blir båda vinklarna konvexa.
Mvh P-A
Bästa svaret
Man kapar 45 samt lite i vinkel så att det blir ett /\ in mot väggen, en större glipa mot vägg.T Tvapac skrev:
Man skall göra det övre fodret några mm längre än vad som tycks behövas, sedan sätter man höger och vänster foder och "våldar ner" övre fodret, försiktigt!
Eftersom det blir spetsiga kanter som möts utåt rummet sett, kan de krypa lite utan att de glipar isär.
Tänk 45 grader först, sedan ta bort lite material i vinkel av det som ligger an mot väggen, alltså tätt mot rummet, lika glipa mot vägg genom hela gerningen. Vitsen med detta är att ytorna klämmer mot varandra.
Vålda ner försiktigt, den tekniken skulle jag vilja bemästraP Pagno skrev:Man kapar 45 samt lite i vinkel så att det blir ett /\ in mot väggen, en större glipa mot vägg.
Man skall göra det övre fodret några mm längre än vad som tycks behövas, sedan sätter man höger och vänster foder och "våldar ner" övre fodret, försiktigt!
Eftersom det blir spetsiga kanter som möts utåt rummet sett, kan de krypa lite utan att de glipar isär.
Tänk 45 grader först, sedan ta bort lite material i vinkel av det som ligger an mot väggen, alltså tätt mot rummet, lika glipa mot vägg genom hela gerningen. Vitsen med detta är att ytorna klämmer mot varandra.
Kan man ha användning av en kombinationsvinkel eller smygvinkel, eller är det bäst att köra med spillbitar? Lite sugen på en kombinationavinkel, men de ligger ju på en femhundring minst så...
Produkter som diskuteras: "smygvinkel"
Smygvinkel 9574 Bahco
Överföring ab vinkel till arbetstycke
212 kr inkl moms
Läs mer