Har en äldre model 9000 http://www.fmmattsson.se/vara-produ...ed-hog-j-pip/9000-med-diskmaskinsavstangning/
Ser ut att vara små muttrar under blandaren som håller alla 3 rören.
Kan man skruva av rören eller förstör man blandaren?
Ser ut att vara små muttrar under blandaren som håller alla 3 rören.
Kan man skruva av rören eller förstör man blandaren?
Varför behöver du ta bort dom
Nej tror inte det , vid tillverkning av blandaren så gjuts dom ock bearbetas efter , det är säkert en gänga där , kan vara med locktit och sitta bra , kanske svårt att komma åt utan spec-nyckel eller ringnyckel om den får plats , inte skiftnyckel den slinter ( blir runda skallar )
Nej tror inte det , vid tillverkning av blandaren så gjuts dom ock bearbetas efter , det är säkert en gänga där , kan vara med locktit och sitta bra , kanske svårt att komma åt utan spec-nyckel eller ringnyckel om den får plats , inte skiftnyckel den slinter ( blir runda skallar )
Jag behöver flytta blandaren från ett gammalt diskho till ett nytt.
Jag har tagit bort fästmuttern under vasken men jag kan inte lyfta upp blandaren genom vask hålet eftersom blandar rören inte kommer genom hålet med befintliga muttrar o klämringskopplingar
Kapar jag blandar rören ovanför muttrarna är jag orolig att de blir för korta när jag skall installera igen.
Då måste jag fixa extra kopparrör osv. Lite synd om det behövs för att det saknas 1-2cm
Jag har tagit bort fästmuttern under vasken men jag kan inte lyfta upp blandaren genom vask hålet eftersom blandar rören inte kommer genom hålet med befintliga muttrar o klämringskopplingar
Kapar jag blandar rören ovanför muttrarna är jag orolig att de blir för korta när jag skall installera igen.
Då måste jag fixa extra kopparrör osv. Lite synd om det behövs för att det saknas 1-2cm
Går det bra att kapa med ikeas röravskärare http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/28512100/
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 028 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 028 inlägg
Jag har inte provat IKEAs variant men den typen av verktyg är utmärkt för jobbet. Dock: Får man både en röravskärare och hålpunch för 89 spänn kanske man inte ska förvänta sig för mycket, jag har tidigare haft någon röravskärare som verkade skev, den bara skruvade upp sig på rören utan att kapa. Säger inte att denna är så men som sagt 89 kr...
Ett annat sätt: ibland går det att försiktigt klämma med exv en polygrip på mitten av klämringen för att lossa den tillräckligt för att dra av röret, då kan du ta bort den och muttern och kapa fram rena ändar utan att behöva klänga under diskbänken.
/U
Ett annat sätt: ibland går det att försiktigt klämma med exv en polygrip på mitten av klämringen för att lossa den tillräckligt för att dra av röret, då kan du ta bort den och muttern och kapa fram rena ändar utan att behöva klänga under diskbänken.
/U
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden