J
  • Undersida av köksblandare med kopparledningar och små muttrar, monterade under diskbänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Mycket möjligt att det går , på en del andra är det slangar som går att gänga bort ,
nu går det här över till senaste där finns rörisar som kanske vet

J
Om jag försöker skruva av ett av rören men en liten skiftnyckel finns det en risk att jag förstör blandaren?

L
Varför behöver du ta bort dom
Nej tror inte det , vid tillverkning av blandaren så gjuts dom ock bearbetas efter , det är säkert en gänga där , kan vara med locktit och sitta bra , kanske svårt att komma åt utan spec-nyckel eller ringnyckel om den får plats , inte skiftnyckel den slinter ( blir runda skallar )

J
Jag behöver flytta blandaren från ett gammalt diskho till ett nytt.

Jag har tagit bort fästmuttern under vasken men jag kan inte lyfta upp blandaren genom vask hålet eftersom blandar rören inte kommer genom hålet med befintliga muttrar o klämringskopplingar :(

Kapar jag blandar rören ovanför muttrarna är jag orolig att de blir för korta när jag skall installera igen.

Då måste jag fixa extra kopparrör osv. Lite synd om det behövs för att det saknas 1-2cm

Bästa svaret

L
Då vet jag , är inte mycket att göra åt det :confused:, muttrarna går inte igenom , du får kapa och ev. skarva med slangar ( dom med yttre fläta ,tryckslang ) som finns från 20 - 100 cm
och gilla läget :)

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
Ok jag tackar för din hjälp Liteavvarje!

ullberg
Jag har inte provat IKEAs variant men den typen av verktyg är utmärkt för jobbet. Dock: Får man både en röravskärare och hålpunch för 89 spänn kanske man inte ska förvänta sig för mycket, jag har tidigare haft någon röravskärare som verkade skev, den bara skruvade upp sig på rören utan att kapa. Säger inte att denna är så men som sagt 89 kr...

Ett annat sätt: ibland går det att försiktigt klämma med exv en polygrip på mitten av klämringen för att lossa den tillräckligt för att dra av röret, då kan du ta bort den och muttern och kapa fram rena ändar utan att behöva klänga under diskbänken.

/U

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
L
J janerik12 skrev:
Ok jag tackar för din hjälp Liteavvarje!
Ibland kan man ta en polygrip ovanför muttern och knacka med hammaren den , så kan muttern kalva av röret , men svårt att komma åt , och såg att det var plåt så inget kan gå sönder p--g-a- skrammel

J
Blev att kapa för att ta bort den från vasken ;)

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.