Hej!

Jag använder mig av Dustcontrol 3500 resp 5500 3-fas dammsugare. Det är utmärkta maskiner, stryktåliga, robusta, starka motorer etc. De fungerar invändigt som en cyklon (ungefär) med ett filter i mitten. I botten sitter en gummiflärp som sugs upp och stänger som ett lock när man slår igång maskinen, när man slår av maskinen så släpper gummiflärpen och dammet som ligger i cylindern är tänkt att trilla ner i säcken under av sig själv. Det fungerar så otroligt dåligt att man har svårt att tro det.

Bild på maskinen:
Industriell Dustcontrol 3-fas dammsugare på hjul med filtercylinder och gummiflärp.

Jag använde tidigare en dust deputy, men den var inte avpassad för det starkare undertrycket och högre flödet hos Dustcontrol dammsugaren (den passade däremot bra till Festool), vilket fick till följd att sseparationen blev lite lidande.

Nu letar jag efter nya lösningar! Ett alterantiv är såklart att kontakta dustcontrol, men det blir nog aningen dyrare än vad jag hade tänkt mig (jag ska ha 3 st för dustcontrol 3500 samt en större för 5500). Alternativt kanske det finns större modeller som är bra från Dust deupty? Eller borde jag bygga egna cykloner?

Någon som har erfarenhet av välfungerande cykloner avpassade för just dessa lite kraftigare dammsugare?

Jag hade tänkt mig att använda cyklonen med en tunna under och säck i tunnan.

Redigerat:
Eller borde jag kanske satsa på en thien baffle? Betydligt enklare att bygga i alla fall.

Bästa svaret

Till 3500an fungerar cyklontoppen från Aliexpress utmärkt.
Till 5500an behöver du en större för att få igenom flödet misstänker jag.

Flärpen i botten är tänkt att öppna som du skriver, men den bygger också på att det är lite tyngre material i cyklonen, inte bara finare damm.
Finns ju en hel del varianter för utmatning från lite större Dustcontrol cykloner, men för de mindre är det klaffen eller tunna som gäller.

//Niklas

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Vilket toppensvar, tack!

Det kan gå att montera en motviktsklaff på 5500an, då skulle du kunna gå en öppen behållare under den. Motviktsklaffen fungerar bättre än den vanliga flärpen.

Påse i tunna under Aliexpress cyklonen kan du ha med ett galler i botten på tungan och tryckutjämning.

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Hej Daniel

Jag är intresserad av en sådan där, har du redan beställt eller kan vi göra ett samköp och dela på frakten?

//Ronnie

Yepp, går bra

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Campar Campar skrev:
Till 3500an fungerar cyklontoppen från Aliexpress utmärkt.
Till 5500an behöver du en större för att få igenom flödet misstänker jag.

Flärpen i botten är tänkt att öppna som du skriver, men den bygger också på att det är lite tyngre material i cyklonen, inte bara finare damm.
Finns ju en hel del varianter för utmatning från lite större Dustcontrol cykloner, men för de mindre är det klaffen eller tunna som gäller.

//Niklas
Förstod att du har en dc3500 o en turbo cyclone, o att det funkar bra. Samtidigt är den bara specd för 22kpa, dc3500 är på upp till 28kpa. Men å andra sidan så funkar det så räcker ju det.

Daniel_N Daniel_N skrev:
Yepp, går bra
Kanon, jag hör av mig.
//Ronnie

Jag har kört bil mest hela eftermiddagen och kvällen, men jag ska försöka svara lite imorgon. :)

Daniel_N Daniel_N skrev:
30 sidor senare blev det denna: [länk] till dc3500

och så sitter jag och lurar på denna: [länk] till dc 5500. 75mm anslutning verkar lagom. Tankar?

Det var den lilla som jag menade!
Jag har kört den till min 3500 nu i minst 2år tror jag, har inte fått mera än någon knytnäve med material i påsen under filtercyklonen.
Har den monterad på en 40 eller 60l tunna som jag tömt kanske 3-4ggr.

Förutsatt att den stora är konstruerad lika som den lilla så tror jag den är ett bra alternativ till 5500an.

Vad kör du för material?

Daniel_N Daniel_N skrev:
Förstod att du har en dc3500 o en turbo cyclone, o att det funkar bra. Samtidigt är den bara specd för 22kpa, dc3500 är på upp till 28kpa. Men å andra sidan så funkar det så räcker ju det.
Jag har inte haft några problem med undertrycket.
Men visst jag brukar inte har min gående mot stängt inlopp mera än några sekunder. =)

Campar Campar skrev:
Det var den lilla som jag menade!
Jag har kört den till min 3500 nu i minst 2år tror jag, har inte fått mera än någon knytnäve med material i påsen under filtercyklonen.
Har den monterad på en 40 eller 60l tunna som jag tömt kanske 3-4ggr.

Förutsatt att den stora är konstruerad lika som den lilla så tror jag den är ett bra alternativ till 5500an.

Vad kör du för material?
Det kommer framförallt att bli alla typer av såg/slipdamm. De största spånen kommer att bli från stora forstnerborr i pelarborren. Inget hyvelspån. Det kommer att bli en stor tunna med säck i. Ser verkligen fram emot att kunna separera dammet innan sugaren, så trött på att den inte tömmer ner i säcken. Dessutom undrar jag varför det är världens minst utrymmet under cylindern för säcken? När jag har cyklon kommer det ju inte att spela någon roll, men i annat fall är det ju rätt störigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.