Provisorisk montering av en 90 gr PRK och Gardena ventilbox på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,
Undrar om jag ska använda gängtejp/lin till denna provisoriskt monterad 90 gr PRK?

Boxen är en gardena ventilbox som ska grävas ner.

Tack på förhand,
J

Bästa svaret

L
Det är plast inget lin lindas ganska mycket , ca 20-25 varv på den , du märker om den inte tapen ligger upp över gängan

Ok. Men den är redan mycket tight utan tejp. 20-25 varv kommer inte fungera.

L
E erikssonjorgen skrev:
Ok. Men den är redan mycket tight utan tejp. 20-25 varv kommer inte fungera.
Ta mindre varv då , Ex 15 det ska ju vara tät , och det blir inte tät i gängkoppling
utan tape eller ( lin )

Svarta plastgängkopplingar som är fastskruvade på en yttre enhet liggande på ett stenunderlag.
Skapa konto

Ok, tack.

Ska det även vara tejp vid plast-plast gängkoppling? Se bild.

Gängtejp med lite silicon funkar bra på plastkopplingar.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Inte på den , det är en slangkoppling med packning , slangen trycks på röret och en slangklamma över , ska det vara nere backen ta riostfri klammer

Jag tror TS menar kopplingen innanför slangnippeln.

Närbild av svarta kabelförskruvningar på rutan med en röd pil som pekar på en skada.
Skapa konto

Närbild på en hand som håller en svart rörgänga med synlig packning i botten.
Skapa konto

Rätt RoBo, men Liteavvarje har en poäng med packning. Det sitter en packning i botten.

Då kör jag tejp på alla gängor utom de som har packning.

Tackar.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Sprinklerna som redan är nedgrävda har plastgänga. Ingenstans visas det i gardenas instruktioner (tryckta och filmer) att tätning ska användas.
Nu blir man lite orolig...

Kolla 12:20 i denna film så ser ni hur jag gjort utan tejp. Fel?

Tackar,
J

Gängtejp skall inte användas i plastkopplingar.. Det finns silikonpasta avsedd för detta.
Det finns även särskilt lim avsedd för kopplingar med höga krav, både permanent och
demonterbart. Endast om gängan är trasig kan ibland gängtejp användas att fylla upp
men det är nödfall.

• Gilla
rillethedude
  • Laddar…
K kraft1 skrev:
Gängtejp skall inte användas i plastkopplingar.. Det finns silikonpasta avsedd för detta.
Det finns även särskilt lim avsedd för kopplingar med höga krav, både permanent och
demonterbart. Endast om gängan är trasig kan ibland gängtejp användas att fylla upp
men det är nödfall.
Alla pooler jag monterat har iallafall gängtejp i monteringsanvisningarna. Och medföljer också i rörsatserna.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Krilleman
K kraft1 skrev:
men det är nödfall.
Länka gärna till gängpastan för plast!

Jag är också från gamla skolan där gängtape endast används till plastgängor...

• Gilla
Fideliox och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.