Byggahus.se
Hej,

Vi har en tomt som vi ska beställa matjord till. Gräsmattan kommer bli cirka 900 kvm och då tänker jag att jag skall beställa 90 kubik matjord, kan det stämma?

Har läst att man skall ha cirka 10 cm matjord, men hur är det med olika underlag? Som det är nu så växer det rätt bra på vissa ställen med ogräs men även vanligt gräs är det på en del ställen.
Vi har rivit bort rötter osv till ogräset och försökt göra vad vi kan för att slippa det.
Har även plockat en hel del sten för att underlaget skall vara så fint som möjligt!

Behöver man 10 cm matjord till siltmorän? Behöver jag mer jord eller eventuellt mindre?

I slänten tänkte jag också så gräs, det är ingen stor lutning men bör jag ha mindre jord i en slänt eller spelar det ingen roll? Tänker om det lättare rör sig med ett tjockare lager jord?

• Gilla
Kwaliz
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag har varit med om en del grävarbeten och därmed grävt upp många gräsmattor och i slutskedet av arbetet ingår ju även återställningen.
Jag är inte alls proffs på just gräsmattor på något sätt, men lite hjälp kanske jag kan ge dig.
En jättefin gräsmatta kan ibland visa sig vara rotat i endast 10 cm matjord och ofta ännu mindre. Sen finner man bara sand eller bärlager, material som knappast anses vara särskilt bördigt om man säger som så.
10 cm har använts som standard vid nyanläggning av gräsmatta - oavsett materialet undertill.

Förarbetet är viktigt och jag håller med till en viss gräns, men min erfarenhet är att alla dessa rekomendationer kring ämnet bör tas med en rejäl nypa salt.
Vissa menar tex på att man ska ha flera lager av olika mineraljordarter på totalt 30 cm djup,(!!) fräsa upp ytan innan det sista jordlagret och en hel del mera har man hört. Det finns en hel bibel.
Möjligen att förutsättningarna för gräset blir bättre om man följer allt som sägs, men frågan är hur mycket och om skillnaden ens är märkbar.

Gräs växer ju som... Gräs. Och du har ju redan en jordart som grund.
Jag vet av erfarenhet att knappt 10 cm matjord ovanpå packat bärlager fungerar utmärkt för en gräsmatta. Om du nu redan har en jordart som grund borde du väl inte behöva mer än omkring 5 cm? Jag vet att siltmorän är en jordart, men det säger mig ändå inte mycket. Men om det nu är jord till en viss mån och om det gärna rotar sig gräs och ogräs som du säger så får väl det ses som en typ av facit.
Så du borde inte behöva hela 10 cm ny jord i min mening.
Risken är ju att du betalar dubbelt så mycket för material och leverans än vad du behöver. Dessutom skonar det en mycket arbete.

Den nya jorden är lättarbetad. Jag hade toppat med matjord ca 5 cm eller tillräckligt för att inte behöva kratta upp sten osv när man Bearbetar/sår.
Oavsett hur du går tillväga kommer du ändå få stödså/dressa på vissa ställen, varesig 5 cm matjord på silt eller 20 cm på lerjord.

Vad det gäller slänten så gäller samma sak. Om nuvarande material ligger kvar så kommer även den nya jorden göra det, förutsatt att du packar den. Visst, ett nytt lager matjord i skarp lutning kan ju åka av om det kommer ett riktigt hårt skyfall, men isåfall är det bara att göra om. Har dock svårt att tro att det skulle bli problem eftersom du säger att lutningen inte är så stark. Dessutom kommer gräset att fungera som armering när det väl etablerat sig. Viktigast är att packa den nya jorden. Slänter med 30 graders lutning eller mer är vanliga och där fungerar det utmärkt.

Grundläggande saker som du säkert redan vet men som jag ändå vill lyfta fram kommer här:

Om du inte ska lägga på mer än ett tunt lager jord borde du ta bort befintlig grässvål och ogräs. 15 cm hade kvävt det gamla, men vid 5 cm tränger det nog igenom och kommer suga åt sig det mesta av vattnet och näringen som de nya fröna desperat behöver.

Packa den nya jorden väl och var noggrann! Annars kommer sättningarna och då har hela momentet med att få matjorden jämn varit helt förjäves. Att klacka/trampa ner jorden är det bästa, men gäller det 900 kvm kanske en gallervält kan va en smidig grej :)

Nyharpat är bäst. Vänta inte för länge med att lägga ut matjorden efter leverans. När jorden ligger på hög en längre tid kommer den att klumpa ihop sig. Det kan vara ett rent helvete att arbeta med jordkakor, speciellt om man omsorgsfullt försöker få en fin jämn jordbädd.

Snåla inte med gräsfröna. Kosta på dig ett par extra 15 kg säckar. Då gror gräsmattan sig tät snabbare och lättare och du slipper kanske stödså en del kala fläckar. Förpackningen säger alltid hur många kvadrat det ska räcka till, men rådet är att använda mer. Mycket mer faktiskt. Kratta/välta efter du sått så att fröna får bra kontakt med jorden.

Håll den nysådda gräsmattan fuktig och låt aldrig jorden torka tills dess att gräset etablerat sig ordentligt. Därför brukar man så på hösten. Att vattna nytt gräs under torka/högsommaren kan bli till ett heltidsjobb vid större ytor.

Redigerat:
  • Gilla
fredrik.johansson och 1 till
  • Laddar…
Tack så hemskt mycket för ett långt och beskrivande svar! Fick matjord i torsdags, har kämpat på i helgen och nu är vi rätt så färdiga. Blev ca 10 cm matjord på tomten, slänten blev ca 5 cm men det var för att det inte räckte. I slänten var det inget ogräs och rätt sandig jord under så hoppas på att det funkar!

Kört all jord med fyrhjuling mef släp, skottat för hand och sedan sladdat ut det :)

• 20170709_183830_HDR.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Strongt att skyffla så mycket massor får jag säga! Hög svettfaktor. Ser väldigt jämt och fint ut med :):ok:

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.