Hej hej, har ett underligt problem som jag inte förstår mig på, dock kan jag ytterst lite om el så det kanske förklarar mitt oförstående :)

Problemet;

Satte igång spisen och efter ett tag lös lampan på spisen dåligt och gav dåligt med värme i plattan (helt vanlig gammal spis). Visade sig att 2 av 3 säkringar hade gått, vilka jag sen bytte och problemet var löst.

Några minuter senare upptäckte jag att kylskåpet hade lagt av, inklusive resten av köket (samma säkring täcker allt i köket förutom spisen). Kollade säkringen men den ser helt ok ut. Byter den trots det men får fortfarande ingen el i köket. Kan se ett litet sotigt märke i platsen för just den säkringen men jag har ingen aning om märket har dykt upp nu eller om det är gammalt.

Och slutligen märker jag att även elpannan har lagt av men säkringarna ser ok ut. Har tyvärr inte tillräckligt med säkringar för att byta alla så det får jag kika på imorgon, men jag har testat att byta till den enda extra säkringen jag har men pannan är fortfarande död.

så min fråga är väl......vafan har hänt?

Jag kan greppa att EN säkring går nån gång ibland, men vad är oddsen att så mycket händer under en väldigt kort tidsperiod?

Sen märkte jag precis att symbolen L3 blinkar på min elmätare, och enligt Guden vid namn Google så betyder det "En underspänning har identifierats (<80 procent av 230 V) i en eller flera av faserna. En eller flera av symbolerna L1, L2 eller L3 blinkar."

Vad betyder det på väldigt enkel svenska?

Ska försöka få tag på en elektriker imorgon (på en söndag...hah..) eller på måndag men det hade varit spännande att förstå en aning om vad det är som pågår :(

Bästa svaret

En huvudsäkring eller två gick samtidigt med spissäkringarna.
Sen är ju frågan varför säkringarna gick, kortis i spisen?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Huvudsäkring alltså? hrm då är frågan var dessa sitter. Jag har några säkringar som sitter på vinden där det står "Elservis". Är det dessa kanske?

Och spisen ja...varför är frågan för jag har inte haft problem med spisen förrän idag, men den är säkert något årtionde gammal så det hade inte varit förvånande om det var något fel med den.... :)

Tackar för svaret! Återkommer imorrn :D

Huvudsäkringarna sitter oftast vid elmätaren, före elmätaren.

• Gilla
CM1234
  • Laddar…
Ett vanligt fel är att det är glappkontakt i PEN - ledarn alltså jordfel in till huset. Ofta kommer en kabel bestående av 4 ledar märkta L1- L2-L3 + gulgrön (äldre kablar brukar ha 3 ledare + mantel) som då utgör husets nollpotential, om denna saknas kan man få vilka spänningar som helst mellan 0 - 400 V där det skulle vara 230 V.
Kabeln skarvas ibland någon meter upp på väggen i en låda och fortsätter med en kabel inomhus till mätaren. här är första felstället, nästa är anslutning till elmätaren, 3:e stället är i anslutning till gruppcentral.
Problemet är att koppar är mjukglödgad när den är ny och därför flyter undan i kopplingsplintar, därför skall man efter-dra plintar efter en tid, när koppar bearbetas blir den hård och fjädrande. Men uppstår glappkontakt med ökande värme kan koppar bli glödgad och mjuk igen. till slut har man ingen kontakt med jorden / nolla.
Har man ett mätinstrument kan man mäta mellan jord och inkommande vattenledning här skall det vara 0 volt växelspänning det kan förekomma ett par volt. Jag har råkat ut för nollfel innanför plomberingen på elmätaren.
Detta är ett allvarligt fel då all elektronik pajar.
Ring en elfirma och beskriv problemet.

• Gilla
CM1234
  • Laddar…
Nu ska vi nog inte överdriva även om PEN bortfall är allvarligt så är det förhoppningsvis inte så vanligt troligtvis är det en eller två brända huvudsäkringar

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Sååå vanligt är det gudskelov inte med PEN bortfall. I det här fallet låter det troligare med en trasig huvudsäkring. Men det finns ju någon orsak till att säkringar löser ut. En tänkbar sådan orsak kan vara glapp på PEN ledaren, men det finns andra mycket vanligare orsaker, överbelastning, kortslutning i en apparat osv.

Sent svar men nu har vi ström igen!

Det var en huvudsäkring som hade gått och efter ett byte så verkar allt fungera fin fint än så länge

Då är bara frågan varför det hände. Säkringen till spisen är den jag märkte först men det kan väl också vara så att pannan gick först utan att jag såg det. Oavsett så vet jag inte hur jag ska gå vidare; ta det lugnt och se om det händer igen eller felsökning?

Avvakta skulle jag säga.
Hur länge har du bott i huset, är det första gången det händer?

Normalt ska inte huvudsäkringarna gå, gör dom det kan det beror på för hög belastning på faserna alt. för liten huvudsäkringsstorlek i förhållande till din förbrukning.

Fyra år i huset och aldrig haft en huvudsäkring som gått så jag avvaktar nog. Händer det igen så får jag, eller en elektriker, felsöka

En trefasspis får sin ström fördelad över alla tre huvudsäkringarna, så att de tre vanliga säkringarna får sin matning via respektive huvudsäkring. Givet att spisen hade lite ström kvar i sig låter det som att samtidigt som de två säkringarna gick så gick också huvudsäkringen till en av dessa. (Hade det varit den tredje fasen hade du rimligen inte haft någon ström alls till den.)

Två ledare som kortslutit? Något annat mystiskt? Otur? Jag skulle i alla fall gissa att du kan ha något fel på spisen.

• Gilla
CM1234
  • Laddar…
C CM1234 skrev:
Satte igång spisen och efter ett tag lös lampan på spisen dåligt och gav dåligt med värme i plattan (helt vanlig gammal spis). Visade sig att 2 av 3 säkringar hade gått, vilka jag sen bytte och problemet var löst.
Var det endast en (1) platta på spisen som användes? Det låter då som kortslutning i den plattan, men inte kortslutning mot jord utan mellan faserna vilket är ovanligt. Så troligen är det något fel på den plattan.

Att en mätarsäkring löser samtidigt är inte så ovanligt. Smältsäkringar "slits" så när man väl får ett fel kan det dra med sig flera säkringar. Vi vet heller inte märkströmmen här. Till spisen är det 16 A antar jag men vad har mätarsäkringen för märkström, också 16 A?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Var det endast en (1) platta på spisen som användes? Det låter då som kortslutning i den plattan, men inte kortslutning mot jord utan mellan faserna vilket är ovanligt. Så troligen är det något fel på den plattan.

Att en mätarsäkring löser samtidigt är inte så ovanligt. Smältsäkringar "slits" så när man väl får ett fel kan det dra med sig flera säkringar. Vi vet heller inte märkströmmen här. Till spisen är det 16 A antar jag men vad har mätarsäkringen för märkström, också 16 A?
En platta var igång och till spisen är det 3 stycken 16A. Med mätarsäkring, menar du huvudsäkringarna? Dessa ligger på 20A

Har du nyligen köpt ny brödrost vattenkokare etc? Då kan det vara att du överlastar en fas. : huvudsäk går

När du bytte de 2 säk till spisen, är du hundra på att de smält? Porslin eller vipp?

I Martenw skrev:
Har du nyligen köpt ny brödrost vattenkokare etc? Då kan det vara att du överlastar en fas. : huvudsäk går

När du bytte de 2 säk till spisen, är du hundra på att de smält? Porslin eller vipp?
Plomberingen/fjädrarna/blahblah hade löst ut på säkringarna. Porslin.

Vi har ingenting nytt som kan förklara en överbelastning och som sagt var endast en platta igång... :(

Än så länge så har inga fler säkringar gått så man får hoppas det håller i sig

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.