1 416 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Regler garage
Har planer på att bygga ett dubbelgarage som i förlängningen skall användas för hobbysnickra. Garaget kommer inte vara ihopbyggt med bostad.
Funderar på att bygga garaget i samband med att huset byggs (oisolerat för att isolera senare) och att använda garaget som förvaringsyta när vi flyttar in. Flyttlådor med diverse, befintliga maskiner osv.
Men läste en blogg om en som gjort ungefär så här där det stod att ett garage inte fick användas för lagring utan att det i så fall krävdes att garaget var isolerat. Jag gissar det evetuellt beror på brandregler?
Vad gäller och var kan jag hitta evetuella regler om detta?
Funderar på att bygga garaget i samband med att huset byggs (oisolerat för att isolera senare) och att använda garaget som förvaringsyta när vi flyttar in. Flyttlådor med diverse, befintliga maskiner osv.
Men läste en blogg om en som gjort ungefär så här där det stod att ett garage inte fick användas för lagring utan att det i så fall krävdes att garaget var isolerat. Jag gissar det evetuellt beror på brandregler?
Vad gäller och var kan jag hitta evetuella regler om detta?
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Några generella regler av den typen tror jag inte finns. I så fall måste det vara kopplat till detaljplanen. Det kan aldrig skada att kontrollera vad detaljplanen för ditt nya område säger. Kolla med stadsarkitektkontoret.
Några sådana regler finns inte, däremot kan det ställas krav på brandskydd beroende på avstånd till övriga byggnader.
Tack, tyckte det lät konstigt. Men kanske som du säger om garaget hamnar för nära annan byggnad.
Hittade bloggen jag läst.
Hittade bloggen jag läst.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Behöver ju inte läsa långt i bloggen....
<<Men pga brandsäkerheten så måste väggarna vara gipsade innan man får nyttja garaget enligt kommunen, så det sket sig. Det innebär att vi åndå måste göra färdigt garaget innan vi får använda det>>
Protte
<<Men pga brandsäkerheten så måste väggarna vara gipsade innan man får nyttja garaget enligt kommunen, så det sket sig. Det innebär att vi åndå måste göra färdigt garaget innan vi får använda det>>
Protte
Klicka här för att svara