Byggahus.se
f91jsw skrev:
Om jag minns rätt är E22 idag på platsen en äldre landsväg med hastighetsgräns 70 eller 80. Vid ombyggnaden kommer sträckningen vara i stort sett densamma, men den upprustade vägen blir fyrfilig 100-väg. Problemet är nog inte att huset ligger i vägen för den upprustade vägen, utan att det ligger för nära eller på gränsen för att uppfylla dagens normer för t ex buller från motorväg. Därför borde man kanske ha avslagit bygglovet. Men som sagt, detta borde inte ha kommit som en överraskning för byggaren om han gjort sin hemläxa.
Tror jag hittade huset på kartan och det stora problemet är nog egentligen att det kommer en på/avfartsväg på "andra sidan" huset. Tomten kommer alltså att hamna en triangel av vägar. (E22, ny påfart, gamla vägen).

Sen kan man ju undra varför man bygger nytt intill en hårt trafikerad europaväg utan att fråga sig vad som kommer att hända med den i framtiden. Eller varför man bygger nytt vid en Europaväg öht.
 
pelpet skrev:
... Om jag tänker mig hur man borde göra så antar jag att en vanlig platta kan flyttas om man skjuter in balkar under plattan med kanske 1m cc-avstånd och sedan lyfter upp huset på en rejäl trailer. Och att flytta ett hus på 70 ton borde inte vara omöjligt. Det går att köra lastbilar på 80 ton i reguljär trafik i Sverige så vikten bör vara hanterbar.
Totalvikten är i sig inga problem transportmässigt, förutom kostnaderna, men plattan klarar som sagt inte sin egen tyngd utan att ha tillräckligt stöd överallt..
Men låt oss säga att man skulle göra som du säger, då står du med en platta som har isoleringen förstörd på varje meter. Utöver att det blir oisolerat där balkarna har varit så har plattan ingen bärighet på dessa punkter när den väl är på plats.

Sen kan jag presentera ett annat problem och det är alla rör för vatten och avlopp. Dessa måste bilas upp och göras nya eftersom man inte kan koppla på dom på dom nya rören annars. Det är inte ogörligt men det måste göras hur man än vrider och vänder på saken och det kostar det också. Och i och med att man har bilat upp för rören till toalettstol och golvavlopp så har man ju brutit tätskiktet och då åker man ju på att göra om det, inklusive eventuell klinker/kakel helt och hållet.
Dock åker man ju på nya tätskikt även om man flyttar huset till en ny grund.
I och för sig kanske badrummet är gammalt och man vill renovera i vilket fall som helst men kostnaden finns ju där ändå. Frågan är bara om kostnaden beror på flytten eller på att badrummet behöver renoveras.
El, fiber och tele är enklare. I bästa fall ligger dom i kabelslang och gör dom inte det så kapar man bara och drar nya utanpå grunden men nåt måste man göra.
Eventuella slangar för berg/jordvärme kan också vara fastgjutna men även dessa kan man också kapa och lägga utanpå. Det blir dock inte lika snyggt som att ha dom under grunden.

Det KAN alltså gå att flytta en hel platta men min bestämda åsikt är att det inte lönar sig. Det ska ses i skenet av att jag gör husgrunder och är väl medveten om dom problem man står inför här.
Det är bättre att göra en ny och låta gamla plattan ligga kvar och sen riva den i efterhand. Det kommer DEFINITIVT att resultera i en bättre grund än en gammal, flyttskadad platta med uppbilade golv i alla våtutrymmen och kök.

Det finns en fördel att flytta hus inklusive platta och det är att man inte behöver riva nederkant på väggar invändigt för att lossa på syllen. Det ska man dock inte vara alltför säker på ändå med tanke på risken att grunden skadas under flytten och då är rivna underkanter på innerväggarna ett litet problem.

Skulle nån fråga mig om att flytta ett hus inkl platta så skulle jag lösa frågan genom att ge kunden ett så pass mycket högre pris på "komplett" flytt att det är bättre att bara lägga på lite till så har man en helt ny platta att ställa kåken på. På det sättet slipper jag riskera framtida reklamationer pga problem med en tveksam lösning.
 
  • Gilla
Poontus
  • Laddar…
Man får väl frysa marken nån meter under och runtomkring plattan så att man får med sig rör, isolering och grusbädd. (y)
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Jo jag inser ju att det inte är någon billig barnlek att flytta en gjuten platta. Det skulle vara intressant att höra vad de som jobbar med det säger att de har för lösningar på problemen som du presenterar Robban_C.
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.