Hej!
Jag har fått bygglov beviljat men när jag nu sitter och ska finjustera ritningarna inför produktion så inser jag att bygglovsritningen inte uppfyller tillgänglighetskraven för badrummet. Att ändra ritningen så den uppfyller kraven (och därmed hur badrummet faktiskt byggs) tycker vi försämrar badrummet.

Kontrollerar man tillgänglighetskraven någon gång?
Om nu kommunen gett oss ett bygglov på en ritning som inte uppfyller kraven vad händer om det uppmärksammas? Det borde väl vara en av kommunens ansvarsuppgifter att kontrollera detta inför ett bygglov, eller?
 
Utformningskraven ska prövas inför bygglov men de tekniska egenskapskraven prövas inför startbesked. Det har hänt flera gånger att det är inför startbesked som detta upptäcks. Det är ditt ansvar som Byggherre att uppfylla kraven som framgår i lagen. Det går inte att skylla på kommunen.

Antingen försöker du dölja detta inför slutbesked eller så är du ärlig och tar upp detta redan nu med din byggnadsinspektör för att kunna lösa det så snart som möjligt.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 3 till
  • Laddar…
Det här är vårt badrum nu när det är tillgänglighetsanpassat
Arkitektonisk ritning av ett badrum med mått, dusch, handfat, toalett och fönster, markerad i kvadratmeter.
vilket är väldigt likt det här badrummet.
Ritning av minsta standardstorlek för toalett/duschrum, måttangivelser, tillgänglighetskrav, cirkulär markering för svängradie.
som är taget från https://www.uppsala.se/globalassets...andbarhet-for-alla-i-en-och-tvabostadshus.pdf

Husproducenten menar att det måste vara 80 cm till väggen på den sidan av toaletten som duschen inte finns. Jag skulle vilja ha lite mindre än det, typ 60 eller 70 cm.
Flyttar vi toaletten dit vi vill ha den så kommer det blir 120-130 cm fritt på ena sidan toaletten då det är duschdörrar där som går att vika in helt. Är inte det tillåtet? Det står bara "I standarden ingår att på en sida av toalettstolen finns fritt utrymme för rullstol och på andra sidan för medhjälpare". Var står hur mycket utrymme en medhjälpare måste ha?
 
Redigerat:
Är detta husets enda badrum?
 
  • Gilla
Ronnya65
  • Laddar…
I skriften du hänvisar till finns en figur där enbart toalettstolen finns och där de streckade linjerna anger fritt utrymme. Medhjälpare får plats inom detta utrymme. Flyttar du toastolen närmare tvättstället kommer tvättstället inkräkta i det fria utrymmet för toastolen.
 
  • Gilla
Arne Borg
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Är detta husets enda badrum?
Nej, det finns ett till men inte på samma våningsplan. Det är detta badrum som ligger på entréplanet och därmed behöver vara tillgänglighetsanpassat.
 
S Stefan_E skrev:
I skriften du hänvisar till finns en figur där enbart toalettstolen finns och där de streckade linjerna anger fritt utrymme. Medhjälpare får plats inom detta utrymme. Flyttar du toastolen närmare tvättstället kommer tvättstället inkräkta i det fria utrymmet för toastolen.
Jo jag anade nästan att det var något sånt. Grejen är den att vi vill ha en 90x90 dusch. Om man skulle byta plats på dusch och toalett, då finns det inget framför toaletten som stör. Skulle man då kunna ha toaletten närmare väggen med fönster än 80 cm?
 
Är badrummet helkaklat? Isåfall kan väl TS montera duschvägg efter inflyttningen ...?;)

Vid fråga kan man lätt motivera att duschvägg består av duschdraperi.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Duschblandaren ska "peka" mot toaletten. På så vis kan medhjälpare stå bredvid duschen och hjälpa till utan att själv behöva gå in i vattnet för att stänga av det eller ändra temperatur.
Det har varit tillräckligt för dom projekt jag arbetat med tidigare.

Edit:
Att flytta wc närmre än 80 riskerar att begränsa val av inredning(Komod) och kan även inverka på bekvämligheten när man sitter ner.
 
  • Gilla
BrunoK
  • Laddar…
Byter du plats på toastol och dusch kommer tvättstället inkräkta på det fria utrymmet för duschen, Det finns en sådan figur i skriften också.
 
  • Gilla
BrunoK
  • Laddar…
B.Sjolander B.Sjolander skrev:
Duschblandaren ska "peka" mot toaletten. På så vis kan medhjälpare stå bredvid duschen och hjälpa till utan att själv behöva gå in i vattnet för att stänga av det eller ändra temperatur.
Det har varit tillräckligt för dom projekt jag arbetat med tidigare.

Edit:
Att flytta wc närmre än 80 riskerar att begränsa val av inredning(Komod) och kan även inverka på bekvämligheten när man sitter ner.
Det där med riktningen på duschen var ju en bra aspekt. Konstigt att inte det står beskrivet någonstans i alla tillgänglighetsdokument jag läst. Det skulle i så fall omöjliggöra ett byte av platsen för dusch och toa då man i så fall inte kan stå någonstans utan att behöva kliva in i duschen.

Det blir väl helt enkelt så att vi får knycka 10 cm av köket för att få plats med en 90x90 dusch.
 
Jag hade liknande problem. Byggde till slut enligt mallen för minimibadrum 170x190.
Men satte toan med mindre avstånd än 80cm eftersom den annars hamnar för nära duschen. Och skapar döutrymme mellan toan och vägg. Jag har ett stort handfat och det blev skitbra!
Varken KA eller kommun anmärkte på det någon gång.

Är du orolig så kan de ju sätta in en billig toa på "korrekt" plats och ansluta till avloppet med sån flexibel toaavloppsslang och sätta in din nya toa på den plats du önskar efter slutbesiktning.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
T
Finns ju riktigt små handfat som man kan köpa. Sen så skiter du i att montera duschvägg. Då kanske du klarar dig för att få bygglovet. Sen sätter du dit det du vill ha sen, är ju ändå ditt hus så.
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
BirgitS
B BrunoK skrev:
Grejen är den att vi vill ha en 90x90 dusch
Vi har 80 x 100 cm och har aldrig märkt att det skulle vara sämre än tidigare 90x90.
 
  • Gilla
BrunoK och 2 till
  • Laddar…
Vi sitter i samma sits nu. Jag har tagit det med kommunen och svaret var att eftersom detta har godkännds vid bygglovet så ska det gå genom.
Gällande duschdörrar så var svaret på att om man skulle behöva ha badrummet handikappanpassad så kommer man ändå behöva ta ner duschdörrar.
Jag vet inte hur långt ni har hunnit med huset och hur mycket man kan ändra men tips är att ta upp det med kommunen redan nu så det inte blir några konstigheter senare.
 
  • Ritning av badrum, mått angivna, dusch, toalett, dörr och spegel synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av ett badrum med mått markeringar, inklusive dusch, handfat, och toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BrunoK och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.