Byggahus.se

Fick bygglov trots krock med vägbygge

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 415 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    När huset stod färdigbyggt fick de veta att motorvägen ska dras om och att de bor vid det som ska bli en trafikplats för denna.

Du kan läsa artikeln här: Fick bygglov trots krock med vägbygge

2. L
    Medlem · Norrbotten · 1 984 inlägg

Lutte

Medlem
    Hade aldrig hänt om tjänstemännen hade ansvar! Nu kommer dom rycka på axlarna och bjuda på ett happy meal.

• Laddar…
  3. Anna_H
    Husägare · Värmland · 10 609 inlägg

Anna_H

Husägare
    Tragiskt...

4. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 876 inlägg

pelpet

Medlem
    Undrar om det skulle gå att flytta huset? Tydligen ska det ofta vara möjligt att flytta plattan också. Då kanske det handlar om några hundra tusen. Det kanske kommunen kan tänkas stå för.

Redigerat 13 feb 2017 10:45
  5. F
    Medlem · 2 856 inlägg
    Ett visst ansvar bör man ha som byggherre också, kan jag tycka. Handlingarna om ombyggnationen av E22 har legat ute på Trafikverkets hemsida sedan 2010. När man köper en fastighet bör man kolla vilka eventuella infrastrukturprojekt som kan tänkas påverka fastigheten.

6. O
    Bannad · Stockholm · 7 872 inlägg

Odjuret

Bannad
    Är inte det typiskt svenskt? Det är aldrig mitt fel... Jag har absolut inget ansvar.... Hur skulle jag kunna veta att det skulle byggas en motorväg där?

Va? ska jag ta eget ansvar över mitt liv? och själv kolla upp såna saker? De kan inte vara möjligt....

:)

Det är förvisso intressant att bygglov kunde ges... Men än mer intressant att de själva missat att motorvägen skulle gå förbi....

7. P
    Medlem · Sörmland · 123 inlägg

Poontus

Medlem
    "Bostaden ligger relativt långt från E22 och är inte bullerstörd i juridisk mening."
    "påverkan på huset är begränsad"

så varför föreslår han att huset ska rivas???

• Laddar…
  8. R
    Medlem · 314 inlägg

Robban_C

Medlem
    En pålad platta kan man teoretiskt sett flytta. Den ska ha fribärande platta men då måste man få in en ram under plattan som ger stöd där pålarna står, vid varje påle. Men i praktiken är detta en omöjlighet.
    Dessutom kan man räkna med att en pålad platta väger runt 6-700 kg för varje kvadratmeter.
    En icke pålad platta väger runt 300-350 kg per m2 och går definitivt inte att flytta på. Det kommer att gå sönder.
    Multiplicera detta med byggnadsarean (inte boarean) så inser ni att man inte flyttar runt en platta.
    Lagd platta ligger! :)

9. pelpet

pelpet

Medlem
  10. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 650 inlägg

thomas33

Renoverare
    Nu var det ju torpargrund på det huset.
    "De hade också gjort en hel del förarbete som hål i torpargrunden till exempel, där de bärande järnbalkarna skulle stickas in."

11. R
    Medlem · 314 inlägg

Robban_C

Medlem
    Pelpet:
    Det får stå för artikelförfattaren.
    Det är klart att man kan flytta en platta men till vilket pris och med vilket resultat?
    Jag jobbar med mark och anläggning, bland annat med att göra grundläggningar. Även om jag inte är konstruktör så är jag tillräckligt insatt i hur man dimensionerar för att kunna säga att man inte flyttar en platta.

Grunden på en icke pålad kåk om 100 m2 väger runt 30-35 ton och den är bara en dm tjock. Även om man placerar ut femtioelva domkrafter runtom så kommer den med stor säkerhet att spricka när man börjar lyfta. Dom är helt enkelt inte gjorda för något annat än att vila på marken.

Det finns en orsak till att pålade grunder görs med dubbelt så tjock betong, betydligt mer armering och en massa balkar och då har man ändå bara runt tre m mellan upplagspunkterna (pålarna). Så tätt kan man bara sätta domkrafterna om kåken är max sex m bred.
    Dessutom förstör man ju frigoliten under grunden vare sig man använder domkrafter, stålbalkar eller trärullar.

Slutligen, även om man lyckas flytta grunden oskadd, hur säkerställer man att den står med jämn belastning på nya stället? Även om man lägger ut makadamen helt perfekt under grunden så är det ju inte säkert att det gjordes på förra stället. I såna fall får man ju en grund som bara vilar mot marken på vissa punkter.
    Eller om det gäller en pålad grund där man slår ner nya pålar på nya stället, hur säkerställer man att alla pålar bär lika mycket? Vid ren nyproduktion så får man ju det med automatik vid gjutningen men så blir det ju inte när man lägger dit en befintlig grund på pålarna.

Edit:
    Thomas33:
    Jag reagerade som du men det sägs längre ner i artikeln att det går att flytta platta på mark. Men som sagt, det får stå för författaren. Dom jobbar antagligen inte inom mark och anläggning.

Redigerat 13 feb 2017 22:11
  12. E
    Medlem · Blekinge · 40 inlägg

en_dator

Medlem
    Säger Robban att det inte går at flytta en platta litar jag på det inte är lönt annars hade han säkert redan gjort det själv ;)

Den artikeln du länkar till pelpet verkar handla om ett hus med torpargrund och källare och det ser man ju lite då och då.

Om det är det hus jag tror det är så tror jag inte att förändringen av vägen blir någon större skillnad, men det har ju hänt förut att en vägsträckning flyttas en bra bit och då är det risk att det blir nära. :(

Det är aldrig skoj när nån hamnar ikläm, men att e22:an mellan stan mot Jämjö byggs ut är ju bara en tidsfråga, det har behövts rätt länge så det borde inte komma som någon större överraskning kan ju jag tycka.

• Laddar…
  13. pelpet

pelpet

Medlem
    Jag kan inte avgöra vad som kan göras eller inte, men om man ska lyfta fram det som gör artikeln trovärdig är det att de intervjuar en firma som jobbar att flytta hus och de säger att det går att flytta plattor men att det är krångligt.

Om jag tänker mig hur man borde göra så antar jag att en vanlig platta kan flyttas om man skjuter in balkar under plattan med kanske 1m cc-avstånd och sedan lyfter upp huset på en rejäl trailer. Och att flytta ett hus på 70 ton borde inte vara omöjligt. Det går att köra lastbilar på 80 ton i reguljär trafik i Sverige så vikten bör vara hanterbar.

14. F
    Medlem · 2 856 inlägg
    Om jag minns rätt är E22 idag på platsen en äldre landsväg med hastighetsgräns 70 eller 80. Vid ombyggnaden kommer sträckningen vara i stort sett densamma, men den upprustade vägen blir fyrfilig 100-väg. Problemet är nog inte att huset ligger i vägen för den upprustade vägen, utan att det ligger för nära eller på gränsen för att uppfylla dagens normer för t ex buller från motorväg. Därför borde man kanske ha avslagit bygglovet. Men som sagt, detta borde inte ha kommit som en överraskning för byggaren om han gjort sin hemläxa.

15. pelpet

pelpet

Medlem
    Det kanske går att övertyga Trafikverket om att bygga en ljudbarriär av överblivna massor om det finns några sådana?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.