4488x3261
Hej

Köpte en friggebod hos Skånska Byggvaror häromdagen, dock tyckte jag att ramen som den ska stå på var för klen (45×70) så jag köpte lite 45x120 reglar istället att ställa den på. Jag kommer gräva ner 12 st Lecablock (59x25x19) med kortsidan nedåd som ramen ska stå på. För att underlätta tänkte jag istället för att en separat bärlina under på mitten såga av reglarna (7st exklusive de två yttersta) och skruva dem mot en regel som ligger i samma nivå som dem och som skruvas i ramen. Kommer jag tappa bärighet genom detta? Ramens mått är 4488x3261 och det är mitt på den korta delen jag tänkte såga. Lecablocken kommer stå i tre rader om 4st.

//Pelle

Bästa svaret

Mikael_L
4488x3261 skrev:
För att underlätta tänkte jag istället för att en separat bärlina under på mitten såga av reglarna (7st exklusive de två yttersta) och skruva dem mot en regel som ligger i samma nivå som dem och som skruvas i ramen. Kommer jag tappa bärighet genom detta?
I teorin borde du kunna erhålla jämförbar bärighet, men i praktiken är det stor risk att du förlorar en del bärighet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.