Hej,

Ska förmodligen bygga ett hus och ska då ta fram en tidsplan som jag sedan kan ha med mig till banken. Någon som vill dela med sig med en så jag har något att utgå ifrån? Gärna excel.

Bästa svaret

Vår bank var mest intresserade av en lyftplan (lyftplanen innehåller iofs tider också, men också en uppskattning hur byggkrediten ska fördelas).
Om ni bygger med en hustillverkare så borde det ingå som en del av avtalet, men ska ni bygga själva så är det bara att stapla upp alla moment med en ungefärlig tidsuppskattning. Kan inte tänka mig att banken vill ha nåt detaljerat.

Vår plan innehöll följande stolpar:
- köpa tomt/lagfart/pantbrev
- ansöka om bygglov
- rivning av befintlig byggnation
- markarbete och grund
- källare
- bjälklag
- entreplan
- bjälklag 2
- ovanvåning
- tak + putsning
- insida
- trädgård
Varje punkt uppskattade vi till ca 1 månad (förutom insida som vi räknade ett halvår för). Det räckte för att göra banken nöjd. I verkligheten blev det väldigt annorlunda :) Bygglovet överklagades och det tog nästa ett år att få det godkänt och sen blev det stopp i bygget pga semestertider, så där försvann en månad till och sen blev det tidig vinter med skitväder precis när taket skulle på, så vi fick pausa bygget några månader.

Bygger ni med prefab moduler så blir huset stomrest på en vecka istället för de sju månader det tog för oss att mura och platsgjuta upp allt, så förutsättningarna varierar ju enormt med hur det ska byggas.

Det blir att vi bygger själva och väggarna kommer vi bygga själva inomhus samtidigt som en entreprenör gör markarbeten. Anledningen till tidsplanen är mest för att som du säger kunna koppla kostnaderna för att dela upp utbetalningarna i etapper.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.