Byggahus.se
Hade missat denna tråd tidigare, vilket hästjobb ni lagt ner med huset! Mycket inspirerande att få ta del av, tack för det!

Däcket ovanpå gabionen vart en snygg lösning! Blir den att användas som ett extra soldäck, typ gå ner med frukostkaffet eller har du solen där på eftermiddagen?
 
Bombar på:D

Trappen blir en specialare byggd i fyrkantsprofil. Tanken är att den ska få en "svävande" karaktär med infästning endast på ena sidan.

Trappdel i fyrkantsprofil med "svävande" design under tillverkning, med verktyg och arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stålkonstruktion av en specialdesignad trapplösning under konstruktion i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En omonterad svävande trappa byggd i fyrkantsprofil med enkel sida för infästning, placerad i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och lite offshorelack på det.

Trappsteg i fyrkantsprofil nästan klara på en verkstad, byggda för att skapa en svävande känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdigmålade fyrkantsprofiler till en specialdesignad trappa med svävande karaktär, i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under uppbyggnad av en specialdesignad, svävande trappa med enstaka sidoinfästning, lackerad med offshorelack i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
skruffse och 6 till
  • Laddar…
Kul tråd! det är en jäkla fart på dig :)
 
  • Gilla
3ple
  • Laddar…
Carreyfan skrev:
Hade missat denna tråd tidigare, vilket hästjobb ni lagt ner med huset! Mycket inspirerande att få ta del av, tack för det!

Däcket ovanpå gabionen vart en snygg lösning! Blir den att användas som ett extra soldäck, typ gå ner med frukostkaffet eller har du solen där på eftermiddagen?
Tanken är väl att man ska gå ner med frukostkaffet i handen och sjöskumspipan i mungipan mer eller mindre naken och hälsa på grannarna:D

Tankarna med däcket är inte så omfattande, solläget är nog det bästa på hela tomten men vi ska nog försöka begränsa springet på det. Kanske placera ut några stora blomkrukor.
 
  • Gilla
Vante och 1 till
  • Laddar…
Sträckläst tråden! Imponerad!

Kul att du tagit upp tråden efter ett litet uppehåll 😊
Du verkar vara lite mer av den gamla typen verktygsmakare? Sjukt kul och snyggt att jobba med järn. Har själv alltid velat bli verktygsmakare, men råkade fastna i plastindustrin. Kanske har jag producerat dina bergvärmerör 😎?

Måste fråga: hur upplever ni storleken på huset? Bor själv idag i en enplansvilla om ca 105kvm. Kan eventullet komma att sälja tillförmån för ett hus om 75 + 75kvm källare. (Byggs isf ut till 100+75kvm)

Vi blir då en "kärnfamilj" likt eran. 2 vuxna och 2 (?) barn. Så som sagt. Planlösning och hur ni upplever storleken vore högt uppskattat!
 
Under tiden trappen torkar så börjar jag med nästa projekt: Cykelförråd.

Satans tungt! marken är fylld med allt från jord till berg.

Grundarbete för cykelförråd och altan med spade, grushög och utgrävd mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Xtruder skrev:
Sträckläst tråden! Imponerad!

Kul att du tagit upp tråden efter ett litet uppehåll 😊
Du verkar vara lite mer av den gamla typen verktygsmakare? Sjukt kul och snyggt att jobba med järn. Har själv alltid velat bli verktygsmakare, men råkade fastna i plastindustrin. Kanske har jag producerat dina bergvärmerör 😎?

Måste fråga: hur upplever ni storleken på huset? Bor själv idag i en enplansvilla om ca 105kvm. Kan eventullet komma att sälja tillförmån för ett hus om 75 + 75kvm källare. (Byggs isf ut till 100+75kvm)

Vi blir då en "kärnfamilj" likt eran. 2 vuxna och 2 (?) barn. Så som sagt. Planlösning och hur ni upplever storleken vore högt uppskattat!
Tack för dom orden!

Huset kommer bli för litet. Vi har totalt tre sovrum men det tredje är i källaren och dit ner vill nog ingen pojke flytta än på ett tag. Dessutom kommer det tillökning i oktober.
Vi har vissa planer på att bygga ut men hoppas att det kan vänta några år.
 
Trappen är torr och jag har fått över 5 starka att hjälpa mej få den på plats.

Trädgårdsprojekt med pågående installation av stentrappa, material och verktyg utspridda, hund ligger i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frugan lade lite gatsten under.

Trappa under installation utanför hus, med hjälp av gatsten under och stenar runtomkring i väntan på att läggas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När väl alla trappsteg är installerade så kunde vi lägga i resten av stenen.

Nyinstallerad stentrappa och gatsten vid en villaträdgård under byggnation, med material och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En vitmålad utomhustrappa under installation framför en stödmur av gabioner med gatsten vid foten, i ett bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


samt skruva fast beklädnaden.

Två barn på en nyligen installerad trappa av trä med gatstenar undertill och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MasMats och 2 till
  • Laddar…
Jag fortsätter, ev så är jag inte sjuk imorgon.

Cykelförråd + altan

Grundram för cykelförråd eller altan under konstruktion med högar av sten och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående bygge av en träaltan med en borrskruvdragare och två behållare med skruvlock på träplankorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående bygge av ett cykelförråd och altan med träkonstruktion och takstomme, bredvid en stenmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Grundarbete för cykelförråd och altan med spade, grushög och utgrävd mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
S
Snyggt bygge! Gillar kreativiteten och att ni gör det mesta själv.

Får man fråga hur mycket ni lagt ut på huset i runda slängar?
 
Tack!

Skulle tippa att renoveringskontot ligger på miljonen nu ungefär.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hej imponerande bygge...(y)

Några frågor...
Gabionernas tjocklek hur tänkte ni där????

Trappräcke??? Jag vet att tryckt blir lågfriktion efter ett tag!
Hur tänker ni göra med staket mot gata o granne?

Härligt att se fortsättningen...
 
byggarätt skrev:
Hej imponerande bygge...(y)

Några frågor...
Gabionernas tjocklek hur tänkte ni där????

Trappräcke??? Jag vet att tryckt blir lågfriktion efter ett tag!
Hur tänker ni göra med staket mot gata o granne?

Härligt att se fortsättningen...
Hej. Tackar!

Ang tjockleken eller djupet på gabionerna så körde jag på magkänsla.
Den första, övre muren byggde jag 50cm djup men med inskjutande gabioner var annan meter ungefär. Det borde synas på bilderna. Den muren har jag inte fyllt upp så mycket bakom så trycket blir ju inte så stort.
Den nyaste, nedre muren körde jag på säkerhet och gjorde djupare, eller tjockare. Den har jag ju dock fyllt upp med massor bakom.

Räcken vid trappen är på gång.

Staket på gabionerna blir nog i form av rejäla blomkrukor.

Fortsättning följer:)
 
Redigerat:
Fyra stycken 35 mm tjocka armeringsjärn ligger parallellt i en träram, avsedda för räckeskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svetsat räcke i armeringsjärn med tydliga svetsfogar och texturerad yta, på en verkstadsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett räcke för en trädäck konstruerat av 35mm armeringsjärn, med närbild på svetsade fogar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snabbpost. Räcke gjort i 35mm armeringsjärn.
 
  • Gilla
big mike och 5 till
  • Laddar…
3ple 3ple skrev:
[bild] [bild] [bild]
Snabbpost. Räcke gjort i 35mm armeringsjärn.
Imponerande .... Det blev ju bra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.