Hej
Byter kullager på min bandsåg, 3 av 4 gick fint att få av och sätta på nya genom att lägga axeln i frysen och värma kullagret på en 60w glödlampa. Men det sista kullagret är problem, lyckades inte få av det genom att försiktigt banka ur axeln utan det fastnade nästan längst ut..Biltemas 149:-kopia av dremel fick rycka in och såga sönder innerbanan. Men nu kan jag inte få på det nya kullagret, får liksom inte in skaftänden överhuvudtaget. Kan vara så att jag kan ha svampar ut änden lite med mina övertalningsförsök..
Så tänkte försöka slipa av lite med en fil+sandpapper. Men om det inte funkar, är det någon som har tips på hur jag ska pressa på kullagret? Press äger varken jag eller någon i min närhet tyvärr..och mekaniska verkstäder vimlar det inte av här..

Hur mycket verkstad har du? Har du tillgång till en svets kan du bygga dig en enkel press av lite skrot och en domkraft. Så löste jag ett liknande problem vid kullaggerbyte i en vinkelslip.

Bästa svaret

lägg det på en plåt i ugnen och värm till 100 grader. kyl axeln i frysen. Ut med grejerna illa kvickt och driv ihop utan att tveka.

Börja med att slipa av änden pressar du kan lagret gå sönder.

Skruvstycke och lite hylsor duger gott för större lager än det där men man måste hålla koll på att lagret går på rakt, normalt sett inga problem om man har ett bra skruvstycke som jobbar parallellt.
Hylsorna används vid behöv för att säkerställa att man lägger press på rätt lagerbana. Presskraften får aldrig gå från den ena lagerbanan genom kulorna till den andra lagerbanan.
Och är det inte extrem passning så behöver man ingen värme eller kyla heller, det räcker med lite tjock olja på ytorna.
Men som smurfen säger, kolla först att du inte har svampat eller på annat sätt skadat axeln.

Chaly
Går ju också att göra en "anpassad press" av två gängstänger, några muttrar och 2 bitar rejälare plåt. Tar tid, men det kanske är ok?

Men slipa bort svampningen från axeländen först.

Ingen svets tyvärr. Min totala verkstadsyta är 2.5*2.5m och mest snickeriprylar.

Ugnen ska testas, blev ordentligt varmt på glödlampan men skadar inte att köra i ugnen.

Axeln är närmare 20cm så får inte in den i skruvstädet.

Får försöka slipa ner axeln lite och sen se om jag kan pussla ihop något av tvingar och plåt kanske?

Om du kyler axeln och värmer lagret och den ändå inte går på hyffsat lätt är det nog för hård passning risken finns att lagret tar skada vid för hård passning.

Förstår det, samtidigt så här ju kullagret som satt där tidigar hållt i närmare 60år.. Jobbar till 22 men med lite tur sover sambon när jag kommer hem så jag kan fixa lite med det där.

Har det suttit i 60 år och fungerat så är det inte för hård passning.

Och är det så att axeln är för lång så knackar man dit kullagret med lämplig hammare/slägga, 1/2 hylsförlängare och hylsa. Hylsans storlek ska givetvis vara så att axeln går in i hylsan men hylsan får inte landa utanför lagrets innerring.
Det är nästan ett måste att ha en större hammare/slägga på andra änden av axeln som mothåll så det svarar bättre.

Det finns lager med olika glapp har man hård passning kan det vara ett C3 lager med lite större glapp och efter montaget så minskar glappet något men det kanske inte fanns C3 lager för 60 år sen ? och är det ingen högvarvad maskin med stor belastning spelar det nog ingen roll heller.

C3 används normalt sett inte för att kompensera för hård passning. Dom används för ex vis höga driftstemperaturer eller möjligen för väldigt höga varvtal.
Men precis som du säger, i en sån här applikation spelar det nog ingen roll. :-)

Om skruvstädet är för litet, så använd istället utrymmet mellan skruvstädet och väggen, och kläm med den delen av skruvstädet som sticker ut bakom. Sätt en styv skiva mot väggen så du inte får fula märken i väggen.

Mycket viktigt som någon påpekade att du trycker på lagrets innerring, så du inte trycker sönder lagret.

Nu hemma och mätt lite..axeln är 16.99-17.00 hela vägen förutom längst ut där den är hela 17.1.. Blir till att slipa bort 0.05mm på varje sida så får vi se sen.

Slipa bort kragningen, värm lagret med varmluftspistol ett litet tag.
Använd som skrivits ovan plastklubba/slägghammare och använd en lämplig hylsa eller lämpligt rör för att driva på lagret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.