Byggahus.se
För tre år sedan valde villaägarna Bertil och Hillevi Johansson att byta ut vedeldningen mot fjärrvärme.*Bekvämlighet*snarare än ekonomi var det viktigaste skälet.


Du kan läsa artikeln här: Från ved till fjärrvärme
 
E
Skrivet av: Gäst

Har sedan drygt år fjäärvärme i radhus. Kan bara instämma i att det är väldigt praktiskt. Det som folk (i Stockholm) är rädda för är monopolleverantören (Fortum), men hittills verkar det gå att leva med det. Man har inte alls samma risk för problem med den engna anläggningen som vid en värmepumpslösning, pelletspanna etc. Det är den trygga lösningen för icke händiga. Fjärrvärme gör sig givetvis bra i ett mindre hus där varje kvadratmeter är värdefull. I kommuner med positiv inställning till fjärrvärme (Västerås, Eskilstuna m fl) är fjärrvärme den självklara uppvärmningsformen för villaägare så länge fjärrvärme finns framdraget. På vissa orter jobbar Fortum och en del andra jobbar hårt på att skrämma kunder från att välja fjärrvärme. Jag törs ändå rekommendera även i Stockholm.
 
E
Skrivet av: Gäst

Så länge operatören inte kör med EL eller kol och slår ut det på kunderna så känns det ju bra. Om pannan stannar på natten i vår kommun går det lätt åt en lastbil med Olja innan flispannan är i drift dagen efter igen. Kan man då som kund förmå operatören i att investera i övervakning/fjärrstyrning för en större summa? Nej kunderna måste ju betala bränslet ändå, annars blir det ju kallt.
 
E
Skrivet av: Gäst

Är nog bra att dom har lite vedeldat kvar så att det blir drag i skorstenen och den fuktiga inneluften slipper nå daggpunkten i ytterväggarna utan kan susa ut genom skorstenen.
Fjärrvärme och värmepump i hus som tidigare värmts med eldning av något slag löper ju risk att få fuktskador i ytterväggarna om "draget" försvinner.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
E
Skrivet av: Gäst

På vilket vis är Eskilstuna kommun Fjärrvärmevänligt? Eem gick 2010 med vinst på 176miljoner och samtidigt så gör dom det dyrare för oss kunder.
Jag har fjärrvärmerören 2meter från mitt pannrum men kommer aldrig i livet att koppla in fjärrvärme så länge som pengarna går till Eem/Eskilstuna kommun.
Föresten så är det billigare med pellets.
 
E
Skrivet av: Gäst

Skrivet av Anonym, lör, 2011-01-22 10:54
På vilket vis är Eskilstuna kommun Fjärrvärmevänligt? Eem gick 2010 med vinst på 176miljoner och samtidigt så gör dom det dyrare för oss kunder.
Jag har fjärrvärmerören 2meter från mitt pannrum men kommer aldrig i livet att koppla in fjärrvärme så länge som pengarna går till Eem/Eskilstuna kommun.
Föresten så är det billigare med pellets.

Varför är du så anti till eskilstuna kommun, jag tycker du borde flytta ifrån stan och sätta dig i tex kungsör eller något.
Vinsten slår tillbaka till dig i slutänden ändå, du har säkert barn som går i skolan tex.

Vi har tagit fjärrvärme till oss, fungerar toppen och inte så dyrt heller.
Och om du jämför fjärrvärmen hos oss i kommunen så är den billigare än dom flesta kommuner i sverige, titta även på fasta avgiften också.

Tack för mig.
 
E
Skrivet av: Gäst

Det är lustigt med fjärrvärme. Alla som inte har är motståndare medan vi som har är nöjda. Har bott i huset i Timrå i 3 år, Eon har inte höjt avgiften ett öre. De bytte mätaren häromdagen, enda driftstörningen på 10 år är att jag fick efterdra ett antal kopplingar eftersom det började droppa. Skorsten och vind är i mkt bra skick också, funderar ändå på att installera kamin för ökad komfort, minskad förbrukning under bistra månader...
 
E
Skrivet av: Gäst

Fjärrvärme är den billigaste uppvärmningsformen över tiden om man ser till både drift, underhålls och investeringskosntader. Det visar en oberoende utredning gjord på högskolan i Dalarna. Det gäller för de ställen som har ett lägre pris på sin fjärrvärme än genomsnittspriset i sverige. Fjärrvärmen är otroligt prisvärd även om det är något dyrare än alternativen med. Tryggheten att veta att det är varmt jämt och ständigt och den obegränsade tillgången till varmt vatten är ett av flera "mjuka" värden. Dessutom har de flesta fjärrvärmenäten biobränsle/avfall kraftvärme. Dubbel vinst för miljön och kommande generationer.
 
E
Skrivet av: Gäst

Vi som upplevt Fortums omotiverade höjningar av nätavgiften, här i stockholmsområdet, skulle aldrig någonsin frivilligt sätta os i beroendeställning av ett monopolföretag , föresten så är väl det mest bekväma att använda direktel om det nu bara var bekvämligheten oavsett kostnad som styrde.

PBsthlm
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
E
Skrivet av: Gäst

Fjärrvärme hörs redan på namnet att det är stolligt...det bygger på faktorer som att subventioner finns dvs att vi övriga betalar för att fjärrvärmekonsumenterna ska tro att dom är miljövänliga och effektiva.

Det finns inget miljövänligt över fjärrvärme om inte det är rent spill vilket det sällan är samt att detta spill inte går att reglera optimalt.
Risker med storskaliga system för haverier och problem gör att ett samhälle inte kan använda detta för utbrett.

Den enda fördelen jämfört med lokala värmeproduktionsutrustning är att man sparar in på installationsutrymme men eftersom sekundärutrymmen går att använda i dom flesta fall så är denna vinst marginell.
Nej bort med fjärrvärmen och fram med lokala småskaliga självhushållande lösningar..
 
E
Skrivet av: Nils

Bor i ett radhus sedan ett år som har Fortum fjärvärme, stockholm. Tyst liten anäggning som bara går och går kan rekommendera det.
 
E
Skrivet av: Petter

Det finns helt klart många fördelar med fjärrvärme. i de flesta fall är det billigt.
Dock i min förening i stockholm och fortum så skulle jag om vi installerade bergvärme i stället för fjärrvärmen haft en payoff på ca 7år....
Det säger ganska mycket om hur dyrt fortum är.... När det kan löna sig att kasta ut dessa.... Nu föll det på att vi inte hade tillräckligt mycket plats för borrhålen....
Dock måste jag erkänna att det är väldigt driftsäkert.... har nog bara varit ett avbrott på 4år.... å det var bara ett par timmar....
Jag ser risken för totalhaveri som mycket liten.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.