Byggahus.se
flimsy skrev:
Snabbt jobbat d^_^b

Hmm, jag som tänkt att stört är bäst (dvs tystast)! :) Vi kommer i stort att ha samma flöden som du så det blir till att fundera lite... Vårt hus är 113kvm.

Tack för svar! Rapportera gärna när du är klar.
Sista delen av kvällen gick åt till att gå igenom alla skarvar med skruv & tejp.
Efter det kunde jag inte hålla mig, slog igång aggregatet (uteluftkanalen + spiroisolering är det som inte är klart) för att höra hur det lät. Att få ner lite vindsluft i huset i en kvart borde inte skada...så mycket :)

I starten gick aggregatet (Heru 90S EC2) på "boost" läge, ca 2400rpm på både till och frånluftfläktarna, ganska bra flås alltså. Men faktiskt, trots boostläget blev jag väldigt positivt överraskad.
Gick runt och lyssnade på tilluftsdonen i de tre sovrummen (ganska sent på kvällen, så det var f.ö. tyst i huset, ingen TV på etc.) och om jag stod rakt under donet, blundade och lyssnade så kunde jag knappt knappt höra ett svagt susande ljud.
Från tilluftsdonen i vardagsrummet hördes det något mer, jag tror det mest var ljud från FTX:en, (som inte står på någon stenullsmatta än, ok då det är också kvar att göra..) Det ljudet var absolut inte störande tycker jag personligen, kanske jämfört med en laptop som är igång, svagt susande och kanske något metalliskt.

I badrum och WC så hördes det ett visslande från frånluftsdonen, inte högt, men heller inte lågt. Påtagligt, det är nåt örat antagligen sorterar bort efter några dagar (fasen var svårt det är att beskriva hur något låter!!) Men om det ljudet senare visar sig vara standard (efter injustering och utan boost funktion påslagen) så kommer jag nog prova andra frånluftsdon, för det låter som visslet kommer från donet i sig, inte från rören.

Jag slog sedan av boost funktionen, fläktarna gick ner på 1600varv/min, klart lugnare tempo. (Ingen aning hur mycket luft som flyttas in/ut ur huset)
Gick runt igen för att lyssna på donen. I det läget kan jag inte höra någonting från tilluftsdonen, helt tyst. Frånluftsdonen har nu slutat att vissla, det hörs endast ett svagt susande.

Jag har ingen aning hur snabbt FTX:ens fläktar kommer vara tvungna att snurra när allt är injusterat och ger mig mina totala 50-55 liter/sek, men om jag utgår från kvällens korta test så är jag verkligen positivt överraskad. Jag var speciellt orolig för sovrummen, men det lät ju riktigt bra.

Svårt att bedöma om det hade blivit ännu bättre med 160mm på stommen, men gissningsvis hade iallafall min installation inte dragit stor nytta av 160mm eftersom det redan nu är riktigt tyst.
Kanske det är bättre med 160mm om det är en mer komplicerad rördragning? Ren spekulation från min sida egentligen...
Den konstruktör på Alig som ritade mitt system var väldigt noga med att det var symmetriskt, och därmed hade lågt tryckfall. Jag ville flytta ett rör en halvmeter åt sidan och det gillande han inte riktigt för symmetrin försvann och tryckfallet ökar = aggregatet får jobba hårdare.
Kanske var han bara pedant, men när det gäller ljudisolering & jaga oljud så håller jag med om att det är helhetsbilden som räknas, inte enskilda ljuddämpare eller engångsåtgärder. Helhet och "många bäckar små" är nog det som gäller för att få det tyst.

Ni andra som kör FTX, hur mycket luft tar ni in resp, ut från huset?
Hur snabbt snurrar era fläktar i FTX:en?

Jag återkommer efter injustering!

/C
 
sy7robc skrev:
Hej, den lösningen hade jag gjort lite annorlunda om jag skulle göra om det idag. Som det är nu sitter en termostatstyrd fläkt efter ett frånluftsdon i taket ovanför kaminen. Röret går sedan vidare till tilluftens stamrör. Innan anslutningen till tilluften sitter ett backspjäll/kallrasskydd.

Det som blev minst bra med nuvarande lösning är att min bättre hälft tyckte att det skulle bli hemskt fult med ett frånluftsdon i mitten av taket, därför sitter det ganska direkt ovanför kaminen. Där blir det inte så jättevarmt, det hade varit bättre om donet satt mer i mitten av rummet eftersom värmen verkar stråla ganska mycket framåt innan den stiger.

Dessutom skulle jag skippa att ansluta mot tilluften (det är ju tokigt att skicka in "gammal" inneluft till tilluftssystemet) och istället kopplat det till frånluften. Visst det försvinner ca 20% av värmen när frånluften går igenom HERUn, men det är inte så mkt. Då skulle det alltid komma ren uteluft i tilluften.
Tack! Enligt detta så skulle det då vara bättre att ha ett frånluftsdon i taket framför kaminen kopplat till FTXen och inget 'eget' system. Jag har funderat på att ha det så, men då kommer till- och frånluftsdonen endast 4m från varandra i det rummet. Kanske är ok ändå?

Annars får man göra som du och ta smällen med att skicka runt 'gammal' luft. Tror faktiskt inte att det är nån fara att göra så. För oss så skulle den ventailationslösningen ändå var så ofantligt mkt bättre än det obefintliga självdrag vi har idag....
 
Cufus skrev:
........
Den konstruktör på Alig som ritade mitt system var väldigt noga med att det var symmetriskt, och därmed hade lågt tryckfall. Jag ville flytta ett rör en halvmeter åt sidan och det gillande han inte riktigt för symmetrin försvann och tryckfallet ökar = aggregatet får jobba hårdare.
Kanske var han bara pedant, men när det gäller ljudisolering & jaga oljud så håller jag med om att det är helhetsbilden som räknas, inte enskilda ljuddämpare eller engångsåtgärder. Helhet och "många bäckar små" är nog det som gäller för att få det tyst.

Ni andra som kör FTX, hur mycket luft tar ni in resp, ut från huset?
Hur snabbt snurrar era fläktar i FTX:en?
Skulle inte heller kunnat hålla mig från att provköra lite :D.
Härligt att du lyckats få det så tyst! Kan inte tänka mig att du ska komma ens i närheten av de flöden som boosten ger. Heru 90 är väl egentligen lite överdimensionerad för 116kvm? Vi funderar också på den pga EC-fläktarna.

Ang. ljudbilden så håller jag med dig fullt! Vad menade Alig-killen med symmetri? Jag ritar vårt system själv, vi har en tacksam planlösning så det blir bara en stomme med avstickare till rummen. Inte en enda böj förutom det! 5st tilluft och 3 frånluft +1 i källaren.

Ska bli intressant att höra hur det låter när allt är klart!
 
flimsy skrev:
Heru 90 är väl egentligen lite överdimensionerad för 116kvm? Vi funderar också på den pga EC-fläktarna.

Ang. ljudbilden så håller jag med dig fullt! Vad menade Alig-killen med symmetri? Jag ritar vårt system själv, vi har en tacksam planlösning så det blir bara en stomme med avstickare till rummen. Inte en enda böj förutom det! 5st tilluft och 3 frånluft +1 i källaren.
Vet inte faktiskt, jag tog den som de rekommenderade helt enkelt, kanske kunnat spara någon tusenlapp på att ta en mindre :blushing: Å andra sidan vill vi bygga ut huset (när vi nu får råd med det..) så då kan det vara bra med 90:an ändå?

Jag är inte säker på vad som var viktigt gällande symmetrin, men jag tror han ville att alla rör från "stammen" skulle vara lika långa för att tryckfallet ska vara så litet som möjligt.

Nu är iallafall flödesjustering beställd, görs troligen under nästa vecka!
 
Körde igång mitt egensnickrade FTX system igår. Vilken glädje, helt tyst och flödena kändes ok. Efter någon timme kändes det tydligt att luften var bättre i huset. Har inte haft någon ritning, har inte räknat några tryckfall utan gått på "känsla". Har många konstiga böjar och drasutet pga att det är draget i ett gammalt hus. Har mätt upp med en flödesinstrument och justerat några spjäll, svårare är det inte. Aggregatet är ett Systemair VR400EC.
 
Injustering klart, en skäggig mätgubbe har hummat, skruvat och knappat. :)

Tilluftfläkten går i ca 2400rpm, frånluften i ca 2100rpm. Lite förvånad över att tilluften kör hårdare än frånluften, men å andra sidan är frånluftsventilerna allihop väldigt nära aggregatet, det är alltså kort väg att gå för luften...tja det måste väl vara det :)

Hursomhelst, tilluften är 50l/sek totalt in i huset, och totalt går det ut 55l/sek. Undertryck, som det ska vara.

Riktigt friskt och härligt inomhus, klar "hög" luft. Går inte att jämföra med innan installationen d^_^b.

Ljudnivån är stort sett obefintlig. I bad och wc får jag anstränga mig för att höra ett knappt knappt susande ljud. Sovrum/vardagsrum/kök...det hörs ingenting. Helt tyst.

Rakt nedan aggregatet där det är placerat på vinden kan jag höra att det går, men inte mer. Det står ännu inte på någon isoleringsmatta. Ska fixa till det så blir det nog ett snäpp bättre.

Solklart nöjd! Jag är "ljudallergiker" när det kommer till susande ljud/luft inomhus, jag har vattenkylning på min stationära PC för att slippa fläktar. Om barnen lämnar Wii:et påslaget på kvällen så hör jag det DIREKT och måste bara stänga av det.
Trots det är jag riktigt riktigt nöjd med ljudnivån på denna installation.

Lycka till ni som håller på eller planerar att installera FTX, jag tror ni också kommer bli nöjda!

/C
 
Cufus skrev:
Lycka till ni som håller på eller planerar att installera FTX, jag tror ni också kommer bli nöjda!
Äntligen beställt och med snabb leverens så kunde vi börja jobba i söndags! Aggregat och 4 don på plats! Finns inte mkt tid att jobba med detta, men hoppas bli klara innan jul.

Har åkt på merjobb då förra ägaren tillägsisolerat med gullfiber ovanpå kutterspån... q(;^;)p Blir till att kånka ner gullfibern. :S
 
flimsy skrev:
Äntligen beställt och med snabb leverens så kunde vi börja jobba i söndags! Aggregat och 4 don på plats! Finns inte mkt tid att jobba med detta, men hoppas bli klara innan jul.

Har åkt på merjobb då förra ägaren tillägsisolerat med gullfiber ovanpå kutterspån... q(;^;)p Blir till att kånka ner gullfibern. :S
Hej! Vart beställde du ifrån? Jag ska också skicka iväge en beställning i veckan på en heru 90 rör ventiler mm. Hade tänkt beställa allt från Alig men dom är ca 2000 dyrare på Herun så det blir nog att dela upp beställningen från lite olika firmor tyvärr! Försökte få dom att pruta lite på priset men det vägrade dom :( Dom skrev även på offerten att det var 30% rabatt på allt men alla angivna priser var 30% dyrare än på hemsidan :O Alltså ingen rabatt alls det var lite fult gjort tyckte jag! Låssas att man rabbaterar :@
 
Kan vara att de drar av vid betalning de där 30%?

Hur som helst. Vad för allt behöver man till ett system.
Sitter och bollar ideér på vad man ska ha för ett system till eventuell byggnad man planerar. Försöker mig lite med låga kostnader. Teoretiskt.

har tänkt ett frånluftsvärmepump Nibe 200 för varmvatten och sedan en alig värmeflyttare paket och simpla lyftdon vid fönster för tillluft, självdrag.
värmeflyttaren tar och flyttar luft till sovrum och liknande från inne i huset där det kan vara varmt.
 
gogu skrev:
Hej! Vart beställde du ifrån?
Från Ahlsells via en bra kontakt. :) Har för mig vi gav 18 för ett Heru 100 (som hette 90 förut).
Helt klara med tilluft nu och isolerat två varv. Bara ett dorn kvar på frånluften sen isolera allt det.
 
flimsy skrev:
Från Ahlsells via en bra kontakt. :) Har för mig vi gav 18 för ett Heru 100 (som hette 90 förut).
Helt klara med tilluft nu och isolerat två varv. Bara ett dorn kvar på frånluften sen isolera allt det.
OK vart Heru 100 för mig med via Soliduct 19250. Grymt snabb leverans 2dar tror jag :)
Ska försöka börja installera i julhelgen!
 
Körde igång vårt system för en vecka sen. Funkar klockrent och är i princip helt tyst!
Använde drasut till badrum och klädkammare så där hör man ett svagt sus. Flexdämpare till alla rum som man vistas i och där är det knäpptyst! Stora fasta dämpare efter aggregatet samt markisolering och dämpmatta från biltema under aggregatet. Det som gjort stor skillnad hos oss är att vi nu har en jämn temperatur i hela huset. Inte nödvändigtvis varmare, men det upplevs varmare!

Ska nog fixa lite mer isolering på rören vid tillfälle, har bara 2*45mm just nu och vi tappar mkt i temp. Tänkte dra på minst ett lager till.

Kopierade "sy7robc"s lösning till braskaminen och det funkar kanon.
 
flimsy skrev:
markisolering och dämpmatta från biltema under aggregatet.
Har du artikelnummer på dämpmattan?
Vilken ordning har du valt dämpmatta, markisolering aggregat ?
 
Tror inte de va någon som svarade på en fråga någon ställde. Får man använda murstocken som avluft? Den kanalen blir ju oanvänd när man kör FTX
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.