Varför ska man ha utegips istället för vindpapp? Priset har ju en stor skillnad så vill vet vad för fördelar det är med utegips. Jobbet blir ju också svårare med utegips. Ytterpanelen kommer sättas direkt så funktionen att man kan låta gipset vara i 6 månader gör mig ingen nytta.

I vissa väggkonstruktioner så är utegipsen en viktig del av konstruktionen, den styvar upp väggen. När väggen är helt färdig så får den ofta sin styvhet av skivor på insidan, men utegipsen kan behövas för att det inte skall kollapsa under byggtiden.

Bästa svaret

När jag byggde valde jag utegips framför vindskyddsduk. Anledningen var främst att få en styv och vinkelrät konstruktion från början då jag byggde hela väggsektioner liggande för att sedan resa dessa. F.ö. är fördelen med utegips att det ljudisolerar samt brandisolerar. Nackdelen är att det är rätt slitigt, krångligare samt något dyrare än vindpapp. Dessutom är utegips känsligare för nederbörd än vindpapp.

Mitt råd: om du har behov av att få styva väggar direkt = utegips. I annat fall papp. Jag kan konstatera att hanteringen av utegipsskivorna var det absolut slitigaste momentet i hela bygget. Ett elände att bära en skiva med dim 1200 x 2700...

Vid förtillverkade väggelement styvar skivorna upp väggen enormt mycket. Dock är utegipsen mycket känsligare för nederbörd och fukt än man från början trott. Därför börjar fler konstruktörer föreskriva glasrock "våtrumsgips" många av de stora byggföretagen anväder mer sällan GNU och har nästan helt övergått till glasrock

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.