5 398 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Därför älskar jag mitt 70-tals hus.
Jag tänkte att vi alla skulle kunna hylla våra hus från 70-talet under den här rubriken. Ironi undanbedes, det är så 90-tal. Nackdelarna med 70-tals hus samlas lämpligen i något annat ämne. Jag börjar !
* Lågt värderade, tänk vad mycket hus man får för pengarna när man köper ett hus byggt kring 1970 jämfört med haussade funkishus och hus från 1900-talets början.
* Du vet vad du kan förvänta dig. Börjar du riva i en vägg hittar du enkelgips, ingen konstig vass, puts eller annan gröt som du inte vet vilken funktion den har. Lika lätt att bygga upp väggen igen. Regla, gipsa sen ser och känns väggen som original igen.
* Ibland har du direktverkande el och kan då kapa dina uppvärmingskostnader brutalt med en luftvärmepump. En sann kompis, nästan som ett husdjur.
* Elsystemet är alldeles lagom gammalt, inte så gammalt att hempularna har varit framme och tjuvkopplat det men gammalt nog för att någon ska bli nervös, vilja byta elsystem och hoppar av budgivningen av rädsla för kostnaden.
* Fuskspröjs, en ren njutning av kitta om jämfört med såna där "charmiga gamla spröjsfönster"
* Betongpannor istället för tegel, håller även när de matgladaste sotarna klunsar omkring på taket.
* Ordet fasadputsmögel var inte ens uppfunnet på 70talet, kanske inte ens nu, men ni förstår vad jag menar.
Ni spinner vidare, eller hur ?
* Lågt värderade, tänk vad mycket hus man får för pengarna när man köper ett hus byggt kring 1970 jämfört med haussade funkishus och hus från 1900-talets början.
* Du vet vad du kan förvänta dig. Börjar du riva i en vägg hittar du enkelgips, ingen konstig vass, puts eller annan gröt som du inte vet vilken funktion den har. Lika lätt att bygga upp väggen igen. Regla, gipsa sen ser och känns väggen som original igen.
* Ibland har du direktverkande el och kan då kapa dina uppvärmingskostnader brutalt med en luftvärmepump. En sann kompis, nästan som ett husdjur.
* Elsystemet är alldeles lagom gammalt, inte så gammalt att hempularna har varit framme och tjuvkopplat det men gammalt nog för att någon ska bli nervös, vilja byta elsystem och hoppar av budgivningen av rädsla för kostnaden.
* Fuskspröjs, en ren njutning av kitta om jämfört med såna där "charmiga gamla spröjsfönster"
* Betongpannor istället för tegel, håller även när de matgladaste sotarna klunsar omkring på taket.
* Ordet fasadputsmögel var inte ens uppfunnet på 70talet, kanske inte ens nu, men ni förstår vad jag menar.
Ni spinner vidare, eller hur ?
Hmmm. Mitt hus är byggt 1969, så då får jag väl lov att säga att det ska bli så grymt skönt att bygga nytt!
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Älska ditt 70-talshus...
* Grannen har troligen ett likadant hus. Gräset är alltså inte grönare på andra sidan.
* Ingen isolering i innerväggar. Lätt att dra i rör eller slang för att dra el eller nätverk.
* Tillräckligt nytt för att följa nuvarande måttstandarder.
* Tillräckligt gammalt för att alla fel ska ha hittats och åtgärdats.
Kommer säkert på mer....
* Grannen har troligen ett likadant hus. Gräset är alltså inte grönare på andra sidan.
* Ingen isolering i innerväggar. Lätt att dra i rör eller slang för att dra el eller nätverk.
* Tillräckligt nytt för att följa nuvarande måttstandarder.
* Tillräckligt gammalt för att alla fel ska ha hittats och åtgärdats.
Kommer säkert på mer....
* Listerna är i plast och ihåliga, lyfts med lätthet bort och i dessa ryms därefter alla kablar en modern människa behöver. Behöver heller inte målas, har mot alla odds behållit färgen antikvit. Jag trodde tidigare att plastens färg skulle bli ful och gulna av solljus men på sjuttiotalet kunde man sin plast.
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
* Troligt att minst en av grannarna har köpt huset nybyggt och därför kan skvallra om allt som skedde under byggtiden och vilka misstag som gjorts.
* Charmen av att se att ALLA rum fortfarande har kvar originaltapeter från byggåret -77 - vilket betyder att vi idag har hypermoderna tapeter!!!!
* Bra årgång på fruktträden - ger massor av smaskig frukt.
* Syrénberså som gör varenda nybyggare grön av avund.
* Bra årgång på fruktträden - ger massor av smaskig frukt.
* Syrénberså som gör varenda nybyggare grön av avund.
Klicka här för att svara