Brukar ibland sitta och läsa bland villanonserna och roa mig åt hur mäklare försöker försköna huset som ska säljas. Men det jag fick syn på häromdan tog nog priset av alla...

I beskrivningen av badrummet kunde man läsa följande:

"...wc, handfat, bidé och badkar samt fönster av frostat glas ut mot gatan"
Frostat glas på skithuset är ju att anse som extremt lyxigt! Ger säkert minst fem poäng i fastighetstaxeringen...

;D ;D ;D  "ALLT" går att sälja med mördande reklam  ;D ;D ;D

ALtså om samma mäklare har andra annonser där frostat glas inte nämns så skall man förutsätta att fönster i bad/wc är av klarglas............... :o

Nära till kommunikation är inte det när kåken ligger i en rondell....

Ordet "charmigt" ska man passa sig för, används väl bara när något är omodernt eller opraktiskt typ............

Charmigt centralt läge med tillgång till alla kommunikationer, klipp för den händige.
Tidstypiska detaljer i originalutförande.
Full tillgång till alla statliga bidrag för förändringar av huset karaktär.

(Med andra ord, huset ligger vid en huvudled intill Bromma flygplats i närheten av tunnelbana och busscentral. Det är totalt renoveringsbehov och driftskostnaderna är skyhöga för det är oljeeldat och englasfönster. Köket är 60 cm högt och behöver bytas. Toalettten finns på gården).

Mäklare är bra att ha när man befinner sig i rätt ände av dom - samma som spikpistoler ungefär ;-)

Mvh
/Angelven - som bor charmigt, naturnära och ostört med massor av tidstypiska detaljer såsom kokspanna ;-)

Min favorit är alla dessa vinkällare. Ställ in ikeas vinställ i trä för 29 kr och vips är källaren en vinkällare. Vilka bilder man sett. Jösses :D

Ute nu på hemnet finns ett hus med grund på berg och in det finns inget där, inte ens dörr eller målat. Den förra ägaren hade utrymmet som vedförvaring till öppna spisen, i mäklarannonsen står:
Blivande vinkällare (outgrävt...)

Eller alla dessa misslyckade homestyling. Samma blomma i alla rum, idiotiska möbelplaceringar, i annonsen bara bilder på detaljer ur inredningen tom. kommentarer ibland om inredningen (som ju inte hör till köpet)

asdl2 sunklista:
1. Misslyckad homestyling. Du som köpare får betala!
2. Zoooomade bilder på tex. sjöutsikt! :)
3. Fejk vinkällare om det mesta, gärna med totalt felaktigt bild till (på typ tvättstugans torkutrymme)
4. Nära till busshållplats när man tittar på dyra villor ;D
5. Visst är det ofta golv i källaren är nymålade/kaklade, vad vill de dölja (läs: fukt) :-/

Kom att tänka på en sak jag läste som kallas mäklarspråk :)

Avskilt läge= vägen är ofarbar 9månader om året

Barnvänligt= vrålande småbarn i samtliga omgivande fastigheter

För den händige= Ett verkligt rivningsobjekt

Goda kommunikationer= din bostad är i stort sett som en rondell

Högt i tak= boendeytan e liten men takhöjden är lika hög som priset

Lantlig idyll= åt helvete för långt bort

Låg avg= svindyr insats

Lättskött tomt= en liten plätt utan växlighet, ofta asfalterad

Nära stadens puls= ett jäkla liv

Nära till stövområden= det finns en gräsplätt hundra meter från fastigheten

Perfekt disponerad= skrattretande litet råtthål

Perfekt första lya= för liten till och med för en smurf

Radhuskänsla= oattraktiv lägenhet på bottenvåningen

Sjöglimt= ingen sjöutsikt om du inte klättrar upp på ballkongräcket och utrustad men periskop.

Varsamt renoverad= ingenting har åtgärdats sedan 1930-talet

Visst renoveringsbehov= om Buttericks gjorde hus skulle detta fallfärdiga ruckel vara ett av dom

lite ligger ju i det men kanske inte så här extremt ;D

Jag har en annan: "ogenerat läge" brukar vara en härlig omskrivning för rejäl insyn..

Och står det "med lite kärlek" ryggar man ju genast tillbaka. Fast jag vet inte om jag ens får yttra mig om det här, har nyligen köpt något som "med en lätt vårdande hand kan bli en riktigt citypärla". :)

Mer mäklarspråk:
"Tillfälle" = Svindyrt.
"Gediget" = Trist.
"Familjevilla" = Stort OCH trist.
"Herrgårdsliknande" - Den lilla stugan har mansardtak.
"Stilrent" = Helt och hållet vitmålat, både ut- och invändigt.
"Unikt" - Hm, det kanske finns någon anledning till att ingen har tagit efter?
"Smakfullt renoverad" - Que? Enligt vems smak då?

Och så till sist bidraget som jag skrev till Metro Hus & Hems limericktävling, den där man kunde vinna en miljon, fast de annonserade aldrig vinnarna:

En mäklare bördig från Flugen
krängde hem till envar som var sugen:
"Arkitektritat hus
mitt i storstadens brus" -
Så sålde han Slottet till Knugen.

När vi var och tittade på hus en av de första visningarna vi var på för 15 år sedan, I briomsten, västra Stockholm. Grannhusen såg lite skabbiga ut, efter fråga om detta så säger mäklaren: "kommunen har löst in dem det skall bli park". Tyckte det lät något märkligt. Men huset hade andra fel så vi brydde oss aldrig om att forska vidare i detta märkliga påstående.

Ett par år senare hade husen mycket riktigt rivits och ersatts med en 4-filig planskild korsning mellan Ulvsundavägen (För er som inte kan Stockholm: En av de större genomfartslederna) Och Duvbovägen, med påfarter osv i direkt anslutning till huset vi tittade på. Känns som en något steril och bullrig park...

Tittade på en sommarstuga för ett par år sedan. I annonsen stod det "enklare Carport" Jag ljuger inte när jag säger att det var 4 böjda bambumetspön med en billig Biltemapressenning spänd över! ;D

För att inte tala om alla hästgårdar. Det räcker att det finns ett fallfärdigt redskapsskjul för att det ska stå " Möjlighet att ha häst" ;D

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.