Jeg tenkte å lage en grunn etter Isodräns varmkrypgrunnskonsept. Det er omtrent som å bygge med kjeller, bortsett fra at man ikke graver så dypt. Det er altså isolert på utsiden av grunnmuren.
Ser man på TræGuidens nettside for hvordan man konstruerer trebjelkelag og yttervegg ser det ut slik:
De har også isolasjon på utsiden grunnmur og møter så opp med isolasjon på utsiden ytterveggen med samme tykkelse som grunnisolasjonen.
Problemet er at jeg skal ha ca 20 cm isolasjon utenpå grunnen. Blir jo veldig rart å sette 20 cm isolasjon utenpå ytterveggen... Så hvordan synes dere jeg skal løse det?
(Støpt såle med lecablokk 19x19cm på. 20 cm Isodrän nederst, 20 cm celleplast over. Puss utenpå celleplasten. Det vil også være isodrän under sålen og inne i grunnen.)
Jeg har tegnet ut svillen, for den må jo ligge på muren. Og så har jeg tegnet ut den røde trepanelen, for den vet jeg hvor jeg vil den skal sitte.
Hvordan skal jeg bygge trebjelkelag og yttervegg for å få panelen langt nok ut?
Jeg skal ha oppvarmet grunn. Det er derfor jeg har så mye isolasjon på muren. Det vil være 10cm isolasjon under sålen og 20 - 30 cm isolasjon på bakken inne i grunnen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.