Hei! Har isolert grunnmuren min av leca og oppdaget i dag når jeg skulle stive opp for fibercementplatene at jeg har fått litt kondensproblemer under blikkene.

Lurer på om jeg teknisk har gjort noe helt galt? og hvordan jeg skal gå fram for å løse problemet i så fall.

Det blir jo et lite hulrom mellom isolasjonen og blikket der luften står stille siden jeg har presset isolasjonen helt opp mot blikket, hadde det fungert å isolere grundigere slik at man unngår luftlommer? Eller kan det være varm luftlekkasje innenfra som forårsaker denne kondensen? Svillen til overetasjen ligger på lecaen med bare svillpapp, burde vært skikkelig svillisolering kan man mene.

Jeg antar at problemet ville blitt løst ved å ha en luftspalte mellom blikk og isolasjon, men da mister jeg isolasjonen og vil ha eksponert lecastein som blir kald og skaper andre kondensproblemer i stedet?

Det er en sokkelvilla med vegger av lecablokk i underetasjen, innsiden vil få oppforede installasjonsvegger med isolasjon, men tynnere isolasjonslag enn utsidevegger.

Laster opp noen bilder så dere kan se problemet.

Håper det finnes noen med gode råd å gi.

Takk på forhånd!
 
  • Isolasjon av gul steinull ved lecavegg med metallplate og trekonstruksjon over i en suterängvilla.
  • En hanskekledd hånd justerer isolasjonsmateriale under en metallplate med kondensdråper, ved en malt trekonstruksjon.
  • Isolasjon installert under et metallblekk, med kondensdråper synlig mellom blekket og isolasjonen. Synlig treverk bak og under.
Varm fuktig luft presses ut og kondenseres.
Hva slags ventilasjon har du i huset?
Er det en vanlig kjeller eller krypkjeller?
 
surris
Har metallplatene kontakt med utetemperaturen?
 
allexx allexx skrev:
Varm fuktig luft trykkes ut og kondenseres.
Hva har du for ventilasjon i huset?
Er det en vanlig kjeller eller krypkjeller?
Har ingen ventilasjon i kjelleren akkurat nå, skal sette inn naturlige ventiler når byggingen starter der nede, har naturlig ventilasjon i overetasjen også.

Det er ingen ekte kjeller som sådan egentlig, da alt boareal i underetasjen er over bakken.
 
surris mattias1jonsson skrev:
Har plåtblecken kontakt med utetemperaturen?
Ja, dette er utendørs.
 
surris
R RasmusD skrev:
Ja, detta är utomhus.
Okei, trodde det var en kjeller.
Platen leder jo varme bra og blir lett kaldere enn omgivende luft, noe som gjør at det lett danner kondens hvis luften er varmere.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.