Hei! Har isolert grunnmuren min av leca og oppdaget i dag når jeg skulle stive opp for fibercementplatene at jeg har fått litt kondensproblemer under blikkene.
Lurer på om jeg teknisk har gjort noe helt galt? og hvordan jeg skal gå fram for å løse problemet i så fall.
Det blir jo et lite hulrom mellom isolasjonen og blikket der luften står stille siden jeg har presset isolasjonen helt opp mot blikket, hadde det fungert å isolere grundigere slik at man unngår luftlommer? Eller kan det være varm luftlekkasje innenfra som forårsaker denne kondensen? Svillen til overetasjen ligger på lecaen med bare svillpapp, burde vært skikkelig svillisolering kan man mene.
Jeg antar at problemet ville blitt løst ved å ha en luftspalte mellom blikk og isolasjon, men da mister jeg isolasjonen og vil ha eksponert lecastein som blir kald og skaper andre kondensproblemer i stedet?
Det er en sokkelvilla med vegger av lecablokk i underetasjen, innsiden vil få oppforede installasjonsvegger med isolasjon, men tynnere isolasjonslag enn utsidevegger.
Laster opp noen bilder så dere kan se problemet.
Håper det finnes noen med gode råd å gi.
Takk på forhånd!
Lurer på om jeg teknisk har gjort noe helt galt? og hvordan jeg skal gå fram for å løse problemet i så fall.
Det blir jo et lite hulrom mellom isolasjonen og blikket der luften står stille siden jeg har presset isolasjonen helt opp mot blikket, hadde det fungert å isolere grundigere slik at man unngår luftlommer? Eller kan det være varm luftlekkasje innenfra som forårsaker denne kondensen? Svillen til overetasjen ligger på lecaen med bare svillpapp, burde vært skikkelig svillisolering kan man mene.
Jeg antar at problemet ville blitt løst ved å ha en luftspalte mellom blikk og isolasjon, men da mister jeg isolasjonen og vil ha eksponert lecastein som blir kald og skaper andre kondensproblemer i stedet?
Det er en sokkelvilla med vegger av lecablokk i underetasjen, innsiden vil få oppforede installasjonsvegger med isolasjon, men tynnere isolasjonslag enn utsidevegger.
Laster opp noen bilder så dere kan se problemet.
Håper det finnes noen med gode råd å gi.
Takk på forhånd!
Har ingen ventilasjon i kjelleren akkurat nå, skal sette inn naturlige ventiler når byggingen starter der nede, har naturlig ventilasjon i overetasjen også.allexx skrev:
Det er ingen ekte kjeller som sådan egentlig, da alt boareal i underetasjen er over bakken.
surris
Bygningsveteran
· Sverige
· 1 692 innlegg
surris
Bygningsveteran
- Sverige
- 1.692 innlegg
Klikk her for å svare


